2012.07.03. 05:38
Ultramodern versengés
Balatonfüred - Új király lép a trónra, vagy Litkey Farkas tizenegyedszer is diadalmaskodik? Megdőlhet a Nemere II ötvenhét éve fennálló tókerülő rekordja az ultramodern technológiával épült és felfegyverkezett kata,- és trimaránokkal? Ez a két legfontosabb kérdés foglalkoztatja most a vitorlás társadalmat, amely már hetek óta a július 5-én elrajtoló 44. Kékszalagra, vagyis Európa legrégibb tókerülő versenyére készül.
Az idén 44. alkalommal rendezik meg a Kékszalag vitorlás versenyt, ahová a Magyar Vitorlás Szövetség félezernél is több hajót vár.
A szabályok szerint a páros években, vagyis csütörtökön is, gyakorlatilag bármilyen hajó kipróbálhatja magát a kontinens legrégebbi, leghosszabb, legnépesebb és egyik legrangosabb tókerülő vetélkedésén. A klasszikus vitorlásokon kívül így a high-tech technológiával épült és ultramodern kiegészítőkkel felfegyverkezett többtestű hullámfalók, a kata,- és trimaránok is felsorakozhatnak a rajtvonalon. Ezek részvételét egyébként 2013-ig a páratlan években nem engedik meg a regulák, ám 2014-től végképp, minden évben nyílt lesz a verseny.
A többtestűek versenybe szállása azért is érdekes, mert a szakemberek szerint csakis egy ilyen típusú hajó képes arra, hogy megdöntse az erőpróba időrekordját, a Nemere II 1955 óta tartott 10 óra 40 perces csúcsát. Hihetetlennek látszik hogy a csúcsidő - amelynek körülményeit és megtörténtét sokan vitatják - ilyen hosszú múltra tekint vissza, hiszen a mai modern versenyhajók sokkal gyorsabbak, mint a ma is vitorlázó csúcstartó. Ám a sikerhez az is szükséges, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon. Ez általában ritkán fordul elő, mert számtalan időjárási tényezőnek kell kedvezően alakulnia.
A feladatot tovább nehezíti, hogy a Balaton több, szélviszonyaiban gyakran különböző részre osztható. Ez teszi a versenyt, a kihívást, a kalandot olyan sokszínűvé, hogy az mind több résztvevőt vonz.
A Kékszalag 1934 óta íródó históriájának legsikeresebb versenyzője kétségtelenül a tízszeres első, Litkey Farkas, aki 2001 és 2009 között zsinórban kilencszer tudott felállni a dobogó legmagasabb fokára. A szabályok változtatása után 2010-ben, miután a többtestűeket is beengedték a mezőnybe, az elképesztő hajrát hozó viadalon csak negyedik lett, ám tavaly a viharos Balatonon ismét megmutatta, hogy jogosan tartják a magyar tenger királyának. Természetesen a minden igényt kielégítő, modern karbontechnológiával megépült ultrakönnyű hajójával Litkey ismét a csúcsra tör. A riválisoknak persze ehhez lesz egy-két szavuk, hiszen a 145 kilométeres távra nemcsak a hazai, hanem a külföldön jegyzett menők is leadták nevezésüket.
Szólnunk kell még a hagyományos, klasszikus vitorlásokról is, hiszen például a Tramontana is ott lesz a mezőnyben, amely a Kékszalag történetének egyik legsikeresebb hajója, kormányosa hétszer vezette győzelemre. Érdekesség, hogy 1940-ben először nyert női kapitány, Kultsár Istvánné Gordon Evelyn épp a Tramontanával utasította maga mögé a mezőnyt.
Nem szabad leírni a liberákat sem, amelyek közül kétségtelenül a rutinos Király Zsolt vezette Raffica szólhat bele leginkább a végső helyezések sorsába.
Szombat reggelig lehet célba érni
A Kékszalagot immár ötödik alkalommal egy ifjúsági verseny, a Kékpántlika előzi meg. A Balatonfüred-Tihany-Balatonfüred távon a vitorlássport utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért. 2011-ben száztizennyolc hajó vett részt a versenyen. A hagyományokkal szakítva, immár második éve csütörtökön - idén tehát július 5-én, 9 órakor - rajtol a Kékszalag mezőnye a balatonfüredi móló elől, hogy végigvitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel számítanak az erre az alkalomra kivilágított célvonalon a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.