2018.06.19. 22:38
Bekeményített a két legnagyobb amerikai mobilszolgáltató
Nem adja ki ezentúl ügyfelei helyadatait brókercégeknek az Egyesült Államok legnagyobb telekommunikációs vállalatai közül kettő, a Verizon és az AT&T, mivel ezekkel az információkkal külső cégek tudták nyomon követni ügyfeleik vezeték nélküli eszközeit, méghozzá tulajdonosaik tudta nélkül - értesült az AP amerikai hírügynökség kedden.
A Verizon az első nagy amerikai mobilszolgáltató, amely – állítása szerint – felhagy ezzel az elterjedt, ugyanakkor széles körben bírált üzleti gyakorlattal. Az AT&T nem sokkal Verizont követően ugyanígy határozott.
A mobilszolgáltatók által tárolt geolokációs adatok alapján szinte bármelyik telefont meg lehet találni az Egyesült Államokban, méghozzá másodpercek alatt.
A telefonok helymeghatározási adatait a szolgáltatást nyújtó vállalatok arra használják, hogy adott esetben közúti segítségnyújtást biztosítsanak, nyomon kövessenek árukat, alkalmazottakat vagy gépjárműveket, megelőzzenek banki csalásokat, vagy éppen célzott reklámot küldjenek a telefon felhasználójának.
A Verizon közölte, hogy nagyjából 75 vállalat jutott ügyfelei geolokációs adataihoz két kaliforniai székhelyű, az említett kereskedelmi célokra specializálódott brókercégtől, a LocationSmarttól és a Zumigótól. E két cég azonban úgy tűnik, újraértékesítette más cégeknek az adatokat, a Verizon pedig erről nem feltétlenül tudott.
A Verizon lépésének előzménye, hogy Ron Wyden oregoni demokrata szenátor vizsgálódni kezdett a földrajzi helymeghatározás köré épült piaccal kapcsolatban. A szenátor kérdőre vonta az Egyesült Államok négy legnagyobb mobilszolgáltatóját (a Verizont, az AT&T-t, a T-Mobilt és a Sprintet) azután, hogy kiderült: egy Missouri állambeli volt serrif külső cégtől szerzett adatokkal illegálisan figyelt meg egy bírót, egy seriffet és országúti járőröket.
Nem sokkal később a Carnegia Mellon Egyetem egy biztonságtechnikai kutatója felfedezte, hogy a LocationSmart honlapján olyan biztonsági hiba van, amelyet kihasználva egy hacker szinte bármilyen telefont nyomon tud követni az Egyesült Államokban és Kanadában.
A Verizon úgy döntött, hogy nem osztja meg mintegy 116 millió ügyfele helymeghatározási adatait brókercégekkel, de óvatosan fog eljárni annak érdekében, hogy a felhasználóknak „kedvező szolgáltatásokkal” ne ártsanak.
Sem a Verizon, sem az AT&T nem tett azonban arra ígéretet, hogy kiszáll az adatok értékesítéséből.
Laura Moy biztonságtechnikai szakember közölte: a Verizon lépése annak a jele, hogy a telekommunikációs cégek nem tudják nyomon követni, hova kerülnek a kiadott adatok.
Elemzők mindazonáltal rámutattak, hogy a helymeghatározási adatok piacának méretét egyelőre nem lehet pontosan meghatározni. A LocationSmart azt állítja honlapján, hogy az összes nagy mobilszolgáltatótól rendelkezik adatokkal, és több mint 200 vállalati ügyfele van. Emellett több nagy cég mellett az Intel chipgyártót és a Wells Fargo bankvállalatot is befektetői közé sorolja.
Arra a kérdésre nem válaszoltak a mobilszolgáltatók, hogy hány ügyfelüket követték nyomon tudtuk nélkül külső cégek.
Rich Mogull elemző szerint magától értetődik, hogy a távközlési vállalatok nyomon követik ügyfeleiket és helymeghatározási adatokkal kereskednek. A Google óriásvállalat például folyamatosan ilyen adatokat próbál összegyűjteni felhasználóitól.
„Mindannyiunkat nyomon követnek, mindig, elsősorban marketing céljából, méghozzá rengeteg cég által”
- mondta az elemző.