2009.11.12. 10:14
Jobban figyelnek a sofőrök - Több a baleset télen, de kevésbé súlyosak
Veszprém - Nagyobb odafigyelést, koncentrálást igényel ősszel és télen a vezetés, mert a megváltozott látási és időjárási viszonyok jobban próbára teszik a sofőröket, mint például nyárik időjárás.
A baleseti statisztika adatai szerint ősszel és télen ugyan több a baleset, mint nyáron, viszont az is tény, hogy ezek kevésbbé olyan súlyos kimenetelűek.
- Ennek egyik oka, hogy a sofőrök jóval óvatosabban vezetnek, mint nyáron - ad magyarázatot az okokra a megyei főkapitányság közlekedési osztályának vezetője.
Reiter Barnabás alezredes elmondta, hogy jellemzően a kisebb sérüléssel, vagy inkább anyagi kárral járó balesetek száma emelkedik télen, ugyanakkor jól kimutatható a statisztikákban az első, jelentősebb időjárásváltozás. Erre jó példa a megyében a múlt hónap közepe, amikor néhány centiméteres hó esett, ami sok autós meglepett, ezért növekedett a koccanásos balesetek száma.
A megváltozott látási- és útviszonyok sok problémát okozhatnak, ha a vezető nincs felkészülve azokra. Ősszel a fákról az úttestre hullott levelek, vagy a mezőgazdasági gépek által felhordott sár okoz csúszásveszélyt, télen, a köd, ködszitálás, a hó, vagy az ónos eső nehezítheti meg a közlekedők életét.
A felsoroltak közül talán a legutolsó a legveszélyesebb, hiszen nincs olyan védelem, ami száz százalékos biztonságot nyújtana. A sűrű hóesében jelentősen csökken a látótávolság, az autós, főleg, ha nem környékbeli, nehezen tud tájékozodni, mivel nem látja az úttestre felfestett jeleket, vagy az optikai vezetőjelzéseket - ismertette az alezredes.
- Az óvatosságot, előrelátást nem pótolja a téli gumi, a menetstabilizátor, a fékerőasszisztens, vagy a blokkolásgátló, ugyanis a fizika törvényeit ezek sem tudják felülírni - hangsúlyozta az alezredes.
A megyében több olyan útszakasz is található, amelyek megváltozott időjárási körülmények között nehezen használhatóak, vagy veszélyesek. Ilyen a nemzetközi közlekedési útvonalnak számító 8-as főút néhány, főleg emelkedős szakasza.
Ezeken a helyeken, mint például Városlődnél, Herendnél, Ajkánál már néhány centiméteres hóréteg is jelentős fennakadást okozhat, hiszen az emelkedőn elakadó kamionokat kerülgetni kell a járműveknek. A 8-as mellett a 82-es, 83-as főút és a tapolcai, a 7301-es út okozhat gondokat a sofőröknek.
Nemcsak a hirtelen leeső hó teremthet veszélyes szituációt, hanem a hóátfúvás,ugyanis a megye több pontján nincsen természetes védelem a szél ellen.
- A téli közlekedés során az egyik legfontosabb szabály a látni és látszani elv betartása - hangsúlyozta az alezredes. Tudni kell a ködlámpát helyesen használni, vagyis a hátsót csak akkor kapcsoljuk fel, ha mögöttünk nincs senki közvetlenül, hiszen rendkívül zavaró lehet. Ha probléma jelentkezik a lámpákkal, akkor azt haladéktalkanul meg kell javítatni - tanácsolta az osztályvezető.
*
A rendőrség a közútkezelővel egyeztetve veszélyhelyzet esetén bizonyos útszakaszokat teljesen lezárhat, vagy korlátozhatja a forgalmat.
Tavaly télen például a 7301-es út Nagyvázsony és Nemesvámos közötti szakaszát kellett lezárni, korábban pedig a 8-as főúton rendeltek el korlátozást a rossz időjárási viszonyok miatt. Akkor például a kamionsofőröket a herendi iskolában szállásolták el.