Tippek Kiss Norberttől a téli autós üzemhez II. - Mit tegyünk, ha megcsúszik az autó, és mi legyen nálunk okvetlenül

2017. január 15., 07:00 szerző: Vámosi Péter fotós: Tajthi Andrea
komment
A szombathelyi kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző a mínuszokban is komoly távokat tesz meg az országban, hiába van holtszezon a bajnokságban, rengeteg intézni valója van azért, hogy minél felkészültebben indulhasson majd neki a 2017-es idénynek.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Norbi a versenypályán valóban az élen harcol, de közúton abszolút a higgadt, balesetmentes vezetés híve, így most a téli vezetés nehézségeiről beszélgettünk.

"Nekem annyi helyzeti előnyöm van, hogy a versenypályákon edződik a reakcióidőm, ahol pattanásig feszült a helyzet, és folyamatosan figyelem a többieket előttem és mögöttem is. Bár inkább csak mögöttem..." - kezdett bele nevetve Norbi a téli vezetéssel kapcsolatos ismeretek taglalásába.

"Télen még inkább meg kell osztani a figyelmet, mert nem elég csak a forgalmat figyelni, hanem a saját autónk megváltozott viselkedésével is törődnünk kell.  Alul- vagy túlkormányzottá válhat a kocsi, és a követési távolságot is még körültekintőbben kell megválasztanunk. Elengedhetetlen a jó minőségű téligumi is, amit ne csak akkor cseréljünk már le, ha a profilmélység alatta van az elvártnak."

Rendre visszatérő problémakör a ködlámpa helyes használata, sokan még mindig nem tudják, hogy mikor kell azt használni, legyen az városon belül, vagy kívül.

Fotó: Tajthi Andrea

"Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesés esetén használjunk, egyébként nem. Lakott területen belül egyáltalán nem megengedett, és ha bárhol is utolértek bennünket, kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát, nem jönnek belénk. A dupla hátsó ködlámpás megoldás különösen veszélyes, mert ha használjuk, késve érzékelhetik a féklámpa felvillanását a mögöttünk haladók. Másrészt aki utólag szerel fel ködlámpát, mindig nézzen utána az aktuális szabályzásnak, nehogy amiatt ne menjen át a műszakin az autója, hogy annak a beépítése nem megfelelő." - árulta el a véleményét a szombathelyi pilóta, a sokakat megosztó témában.

Mit tanácsol Norbi azon olvasóinknak, akik ritkábban vezetnek, vagy nem annyira biztosak magukban, így a téli közlekedés számukra maga a pokol?

"A legfontosabb tanácsom a téli közlekedéssel kapcsolatban az, hogy ha lehet, induljunk el korábban, és menjünk lassabban. Nagyobb a valószínűsége annak, hogy télen történik valami nem várt esemény azon az úton is akár, amit jól megszoktunk, és ismerünk. Aki teheti, az pedig tényleg próbálja ki a vezetéstechnikai centrumok speciális pályáit, itt remekül fel lehet készülni arra, ha hirtelen fékezni kell, illetve biztonságos körülmények között kipróbálható az is, hogy jeges úton hirtelen gázadásnál mi történhet velünk, és a járművünkkel. Amennyiben a kocsink eleje indul meg, tartsuk a kormányt, és kis fékezéssel állítsuk irányba az autót. Ha a hátulja indul el, akkor egy gyors ellenkormányzás segít, de a fékezés nem! Mindenkinek javaslom, hogy kevésbé forgalmas utcában próbálja ki, hogy havon mennyivel nő a féktávja, milyen a tapadás. Általánosságban mondhatom azonban, hogy alapvetően kerüljük télen a hirtelen mozdulatokat, és használjuk bátran a motorféket."

Mit tehetünk ha mégis bekövetkezik valami nem várt téli baleset? Ugyan még nem került ilyen helyzetbe Kiss, de erre is van válasza:  "Legyen nálunk telefontöltő, ivóvíz, élelem, valamint takaró. Az sem árt, ha régebben már eltároltuk egy autómentő vagy szerviz telefonszámát, ne akkor kelljen keresgélni, ha már baj van."

 

1. rész: Tippek Kiss Norberttől a téli autós üzemhez I.- Fokozottabb ellenőrzés szükséges, és körültekintőbb elindulás >>

Vámosi Péter

2017. január 15., 07:00 szerző: Vámosi Péter fotós: Tajthi Andrea

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...