Télen éveket öregszenek az autók

2017. január 20., 08:00
komment
Dunaújváros - A téli hónapokban éveket öregednek a belső égésű motorok. Oka a régóta ismert tény, a kopások zömét nem üzem meleg állapotban szedik össze.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Indítózáskor normális kenés szinte sehol sincs, viszont a terhelés is alacsony, hiszen nincs munkaütem. Az a jó, ha azonnal beugrik a motor, és nem próbálkozunk percekig. Amint a motor elindul, pár százas fordulatról a melegítő járatásra vált. Ez 1000-2000-as fordulat között van. Nagy hidegben az olajnyomás nem épül fel azonnal, ezért ez a legkárosabb fázis a hidegindításnál. Ha ilyenkor nagy gázt adunk, az időben lerövidíti ezt a szakaszt, de terhelésében még nagyobbat kap a forgattyús mechanika, és ennél sokkal rosszabbat nem is tehetünk. Melegítő járatáskor a benzines motorok erősen túldúsítanak, ez pedig a hengerfal olajfilmjét felhígítja, illetve le is moshatja. Ráadásul ilyenkor kondenzvíz képződik, ez az égéstermékekkel keveredve savas bázisú, erősen korrozív lesz, bejut az olajba, a kipufogórendszerbe.

Rövid, fél-, egyperces járatás után induljunk el az autóval Fotó: shutterstock

Előfordulhat, hogy a kopó alkatrészeket tíz-húszezer kilométer alatt úgy megeszi, mintha százezreket futottak volna. A dízelmotorok indulás után elnyúló égéssel, kopogva járnak, a csúcsnyomás hirtelen épül fel. Rossz a kenésük, de a gázolajnak van némi kenőképessége, kevesebb kondenzvíz és savas égéstermék képződik. Autónk érdekében legjobb, ha a hideg indítást, a hideg üzemet csökkentjük. Benzines motor indítása után 20-30 másodpercig ne nyúljunk a gázpedálhoz, ez alatt az olajnyomás felépül hidegben is. Ez után induljunk el az autóval, folyamatosan 2000-es fordulat környékén utazzunk, az alacsonyabb se jó. Álló helyzetben ne melegítsünk. A dízelnek beindítás után egy-két percig ne adjunk gázt, hagyjuk járni, aztán induljunk el. Pusztítja a motort, ha az autót azelőtt állítjuk le, hogy felmelegedett volna üzemi hőfokra, mert csak pár kilométert teszünk meg vele. A kondenzvíz nem párolog el, a motor hideg marad. A legjobb módszer: nem megyünk rövid utakra, de ha elkerülhetetlen, akkor az olajcsere periódusát csökkentsük felére, harmadára, vagy építsünk be állófűtést.

2017. január 20., 08:00

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...