Padlógázzal húsz éve

2016. december 10., 07:00 szerző: Heffler Péter
komment
Csaknem száz indulóval, köztük igazán nagy nevekkel, ráadásul olasz és osztrák pilótákkal is a rajtlistán, több R5-ös géppel a rajtrácson, mint az Országos Rali Bajnokság bármelyik futamán, a múlt hétvégén rendezték a huszadik veszprémi Mikulás-ralit.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az idei futamra, melynek története még 1997-ben indult, több ezren voltak kíváncsiak, pedig annak idején nem mindenki hitt a sikerében, még maga a szervező, Lakatos Róbert sem.

Rendezhettek Mikulás-ralit hóban, ragyogó napsütésben és dagonyában, mint 2014-ben, de mindig „telt házas" nézői szektorok előtt Fotó: Laroco Motorsport Egyesület

- Akkor a cél csupán az októberben véget érő raliidény kitolása volt - kezdte a Laroco Motorsport Egyesület elnöke. - Édesapám ötlete volt, hogy szervezzünk egy jó hangulatú futamot az év végéhez közeledve, amit, emlékszem, borzasztó szkeptikusan fogadtam, egyszerűen nem hittem a sikerében. Sőt, úgy voltam vele, hogy ez bukásra van ítélve. Az édesapám volt az, aki ragaszkodott ehhez az egészhez. Végül megcsináltuk, és mondhatom, hogy zajos sikert arattunk.

Apa és fia: Lakatos Lajos (jobbra) és Lakatos Róbert, akik a helyi ralis életért „felelősek" (balra) Fotó: Laroco Motorsport Egyesület

Azóta rendeztünk futamot hóban, ragyogó napsütésben, vagy éppen az angol RAC-Rallyhoz hasonló igazi dagonyában is. Most pedig itt vagyunk, közel húsz évvel később, és egy méltó, huszadik futamot rendezhettünk, amin ráadásul elmondhatjuk, hogy erősebb mezőny jött össze, mint a nyári, veszprémi ORB-futamon - mesélte büszkén Lakatos Róbert, akinél a sportág iránti szeretet megértéséhez 1997-nél, az első Mikulás-ralinál azért jóval messzebbre kell visszatekinteni.

- Egy időben versenyeztem is, sőt, még a bajnokságot nyert Aschenbrenner György menedzselésében is részt vettem három éven keresztül, tehát gyakorlatilag minden formájában részt vettem ennek a sportágnak. Voltam tagja a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség ralis bizottságának is, és a szervezés része volt az, ami egészen kiskorom óta foglalkoztatott. Mondhatni, belenőttem ebbe az egészbe, mivel édesapám volt az, aki a '80-as évek végén elkezdte Veszprémben a ralis élet összeszervezését, megteremtését. 1980-tól autós túraversenyeket szerveztek, majd 1984-ben megrendezték az első országos rali bajnoki futamot Veszprémben. Egyes részei a ma ismert pályának, mint például a lőtéri gyors, már 1989 után szerepeltek a programban.

A kezdetekkor én tízéves voltam, de határozottan tudtam, hogy a ralival szeretnék foglalkozni a jövőben. Ha egyszer beleszagol az ember egy versenyautóba, illetve abba, ami körüllengi ezt az egészet, nagy valószínűséggel nem fogja többé elengedni. Én is így jártam, és amint lehetett, elkezdtem sportbíróként ténykedni. A Veszprém-rali pedig gyökeret eresztett eközben a sportág hazai bajnokságában, hiszen 1993-at leszámítva a rajt óta minden évben volt ORB-futam a megyében - mondta Lakatos Róbert, aki 1994-ben, húszévesen vett részt először ténylegesen egy verseny megvalósításában.

Azt a futamot már az ő egyesületük szervezte, és ettől kezdve hívjuk is hivatalosan Veszprém-ralinak, melynek égisze alatt idén huszonharmadszor rajtoltathattak el a „murvaszörnyetegek". Itt meg kell jegyezni, hogy igazából harminchárom veszprémi futamnál járunk, hiszen az 1984-es indulás után, az 1993-as lyukas év mellett volt szezon, amikor két versenyt is rendeztek a megyében. Már csak adalék, hogy éppen a közelmúltban a Veszprém-ralit választották - sokadszorra - a hazai raliidény legjobb futamának. Emellett a számok is önmagukért beszélnek, hát még ha idevesszük az egyesület nevéhez fűződő egri, fehérvári, szombathelyi, budapesti, kassai futamok szervezését, kiderül Lakatos Róbert több mint hetven verseny megrendezéséért volt felelős az elmúlt közel húsz évben.

- Akad közöttük jó pár emlékezetes - válaszolta a kérdésre, miszerint mely futamok maradtak meg a fejében a legjobban.

- Nyilvánvalóan a legjobb és a legrosszabb élmények ugranak be egyből. Negatívumként egyértelműen a két halálos balesetet említeném, aminél ugyan rendezői szempontból nem hibáztunk, de akkor is borzasztó rá visszagondolni, hogy 2000-ben a Veszprém-ralin egy fiatal lány halt meg a nézők sorában, tavaly pedig az Eger-rali utolsó szakaszán az utolsó elrajtolt autó navigátora vesztette életét, amikor egy fának csapódtak. Nem lehet leírni, hogy ezeket a tragédiákat rendezőként milyen átélni. Aztán persze van a pozitív oldala, amikor olyan pillanatok ugranak be, mint szintén az Eger-rali Dobó téri rajtceremóniája. Nyolc-tízezer ember a tértől a bazilikáig, végig az út két oldalán, igazi fiesztahangulat. Látni, hogy ezt mi hoztuk létre, megint csak leírhatatlan érzés - merengett el Lakatos Róbert, akit még a veszprémi autóversenyek jövőjéről faggattam.

- A Veszprém-rali esetében régi nagy álmom, hogy egyszer egy igazi nagy nemzetközi sorozat része lehessen. Ehhez minden adottsága megvan a futamnak, mivel nagyon kevés murvás versenyt rendeznek Európában, és mind a rali-világbajnokság, mind az Európa-bajnokság próbál az ilyen jellegű futamok felé orientálódni, mert ezek a leglátványosabbak. Hozzá kell tenni, hogy egy ERC-, WRC-futam szervezése hatalmas összeg, viszont, ha egyszer létrejönne egy közös akarat, akkor nem kizárt, hogy megvalósulhat. A Mikulás-rali viszont nem szeretnénk, hogy több legyen, mint ami most. Voltak kezdeményezések, hogy része legyen az országos bajnokságnak, hogy elmaradt futamot ezzel pótoljanak, de így pont a verseny igazi valója tűnne el, a játék.

Itt tehát egyet kívánhatok, még húsz évet!

Heffler Péter

2016. december 10., 07:00 szerző: Heffler Péter

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...