Lóerő

2015.09.24. 12:53

Ön hogy viselkedik a volánnál? A Napló Nagy Autós felméréséből kiderül

Látván a listát úgy döntöttünk elkészítjük a Napló Nagy Autós felmérését, melynek során száz hétköznapi vezetőt kérdeztünk, ők melyik kategóriába sorolnák saját magukat.

Heffler Péter

1) A tanár: muszáj tudatnia a többi járművezetővel, hogy hol hibáztak, és ezirányú törekvéseiért elismerést vár. Valószínűleg már mindenki találkozott velük a délutáni csúcsforgalom kellősközepén esetleg egy-egy zöld lámpánál ha elmélázott, vagy ha sávváltáskor tétovázott. Ők a békés kategória, hiszen ahogy a gyűjtőnevükből is adódik, nagy pedagógiai érzékkel, a jelbeszédet keverve némi pantomim képességgel javítanak bennünket. Felmérésünkben mégis kevesen vallották magukat az utak tanárának, mindössze hatan.

2) A mindentudó: úgy véli, hogy körülötte mindenki ostoba és inkompetens, és abban leli örömét, hogy saját járműve biztonságából lenézően kiabál másokkal. Ez a kategória kétségkívül reggelente, munkábamenet van csak igazán elemében. Nem riad vissza a sűrű dudálástól, hiszen a munkahelyi stresszt, elnyomást kocsijában igyekszik magából kiadni. Súlyosbíthatja a viselkedését a tudat, miszerint „El fogok késni!”. Meglepően kevés, a megkérdezettek közül mindössze öt veszprémi sofőr ismert magára a leírásból.

3) A versenyző: mindenkit meg akar előzni, és idegesíti, ha ezt valaki akadályozza. Ha valaki megpróbálja leelőzni, előfordulhat, hogy gyorsítással vagy a követési távolság csökkentésével próbálja ezt megakadályozni. Kétségkívül egyel súlyosabb esettel állunk szemben, mint a mindentudónál, ugyanis emberünk alatt többnyire BMW, Audi, vagy valamilyen sufnituning förmedvény van, ami feljogosítja őt a forgalom alakítására - legalábbis szerinte. Ez már jóval népszerűbb volt megkérdezett autósaink körében, hiszen kerek tízen jelentkeztek büszkén versenyzőnek.

4) A büntető: meg akarja büntetni a többi járművezetőt vélelmezett helytelen tetteikért. Adott esetben még ki is száll járművéből, hogy másokat megközelítsen. Ugyanaz, mint a versenyző, csak pepitában. Annyi kiegészítéssel, hogy a BMW lehet terepjárónak csúfolt X6-os, vagy valamilyen sötét színű nagy dög, ami színárnyalatában hűen tükrözi sofőrje lelkivilágát. Szerencsére ilyenből Veszprémben kevés van, százból mindössze két sofőr vallotta magát büntetőnek.

5) A filozófus: kész elfogadni mások hibáit, melyekre racionális magyarázatot keres. Vezetés során tudja kezelni érzelmeit. Előzetesen azt gondoltam, hogy ő az a vezető, aki biztosan nem létezik. Ha úgy tetszik, az utak egyfajta legendája. Ezért is lepett meg, hogy felmérésünk képzeletbeli dobogójának második fokára kapaszkodtak fel a filozófusok, akikből huszonhatot számláltunk. - Természetesen nem csak más, hanem én is hibázhatok vezetés közben. Szerintem ezzel a tudattal kell autóba ülni - mondta a herendi Márton Szabolcs, akinek közel ötven év alatt egy kisebb balesete volt csupán.

Kevés veszprémi autós vallotta magát indulatosnak a volánnál
Fotó: Illusztráció

6) Az óvatos: a vétkes járművezetőket személytelenül kezeli, és veszélyként tekint rájuk. Elkerülnék mindennemű sztereotípiát, de biztosra vettem, hogy ehhez a csoporthoz lesz a legtöbb köze a nőknek. Gyanúm beigazolódott, hiszen a választadók negyvennégy százaléka, akik óvatos sofőrnek vallották magukat, többségében nők voltak - vagy velük volt az asszony, és nem mertek mást mondani. Kivétel talán Bántai János volt, aki meg is magyarázta válaszát.

- 1969 óta vezetek, de balesetem még nem volt. Szerintem a titok, hogy türelemmel kell lenni a többi autóvezető irányába - árulta el Bántai János. Szabó József már nem volt mindig nyugodt sofőr. -

Tizennyolc esztendős koromban már vállalkozásom volt, ami sok ingázással járt. Mindig padlógázzal mentem egy kisbusszal, majd 1997-ben vettem egy oldalkocsis Uralt, aminek a végsebessége közel volt a hetvenhez. Ez olyannyira megszelidített, hogy azóta autópályán se megyek százhúsznál többel - mondta Szabó József.

7) Az álmodozó: zenehallgatással vagy telefonálással szigeteli el magát. Az álmodozók adott társadalmi kapcsolatokra összpontosítva próbálják kerülni az interakciót a többi járművezetővel. Ez egyben a frusztráltság csírájában elfojtására szolgáló stratégia is.Rohanó világunkban lehet, hogy ők csinálják jól, hiszen a őket kevésbé bosszanthatja forgalmi dugó, útépítés, az előző hat kategória egyike, vagy mindegyike. Százból összesen heten voltak álmodozók.

A lényeget egy közútkezelő olvasónk fogalmazta meg, aki úgy véli, hogy egy adott forgalmi helyzet bárkiből kihozhatja bármelyik típust. Magát például tanárnak aposztrofálta, de saját bevallása szerint is nagyon könnyen átvált büntetőbe. Még szerencse, hogy a felmérés szerint is a türelmes, óvatos sofőrök vannak többségben az utakon...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!