Lóerő

2016.04.28. 16:30

Ön hogy használja? - Egyre többen helyezik a biztonságot a pénztárca elé

A szakember szerint javuló tendencia figyelhető meg a magyar autósok gumiválasztási szokásait illetően.

Heffler Péter

Az egyik vezető gumigyártó cég hetven szervizműhely vezetője körében végzett felmérést a magyar autóvezetők gumicserélési szokásairól, melyből kiderül, hogy döntően nem közlekedésbiztonsági, hanem inkább költségcsökkentési okokból váltanak a téliről a nyári gumikra.

Az adat akkor különösen elgondolkodtató, ha figyelembe vesszük, hogy az autósok többsége tisztában van a ténnyel, miszerint tavaszi-nyári zivatarok során akár tizenöt-húsz százalékkal is rövidebb fékúttal bír az autónk nyári abroncsokon. A felmérésben megkérdezett műhelyek szerint az átlagos magyar autós a fogyasztást és a drága téli gumiszett megóvását tartja inkább szem előtt. (Körültekintő vezetéssel és az évszaknak megfelelő, átlagos kopással számolva téli abroncsaink több mint három szezonon át is biztonságosan használhatóak. A tavaszi-nyári időszakot a téli gumi azonban rosszul tűri, és a felgyorsuló kopás miatt akár egy-két szezont is lefaraghatunk az élettartamából. További költségtényező a megnövekedő üzemanyag-fogyasztás, mivel a tavaszi-nyári útviszonyok között akár tíz százalékkal is többet fogyaszthat autónk.)

Két-három milliméteres profilmélység elérésekor ajánlott új nyári gumiabroncsokat vásárolni

A lapunk által megkérdezett balatonfüredi műhely tulajdonosa azonban mást tapasztal. - Egyre többen helyezik a biztonságot az első helyre nyári abroncsok vásárlásánál, a kerékcsere időzítésénél - mondta Horváth István. - Eddig nem is találkoztam olyan autóssal, aki a nyarat bevállalta volna a téli szettel. A profilmélységeket tekintve is elmondható, hogy figyelik a tulajdonosok a kerekek állapotát, és senki nem érkezett még hozzánk a megengedettnél, vagyis az 1,6 milliméteres profilmélységnél kopottabb gumival. Inkább az jellemző, hogy valaki túl sokáig használja az adott szettet, pedig egy tízéves abroncson már olyan hibák találhatók, amelyek bizony életveszélyesek lehetnek - tette még hozzá Horváth István.

A fentebb említett felmérés is azt támasztja alá, hogy a hazai autóvezetők közel fele már az ajánlott kettő-három milliméteres profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol. Ez pedig nemcsak magunk miatt fontos, mert ha esetleg balesetet okozunk és a vizsgálat során felmerül kiváltó okként az abroncs nem megfelelő állapota, úgy a helyszínelő rendőrség elsőként vizsgálja majd a profilmélységet. Ha pedig kiderül, hogy a baleset oka valóban az elkopott gumi volt, úgy nemcsak eljárást indítanak velünk szemben, de a biztosító sem fogja kifizetni az okozott kárt, sőt, a teljes kárköltséget ránk terheli majd. Tehát nemcsak költséghatékonyabb, de biztonságosabb megoldás is megfelelő abroncson útra kelnünk.

Címkék#autógumi

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!