Lóerő

2017.02.23. 20:00

Így vernek át a használt autókereskedőnél - a szakértő az óratekerésről

Manapság semmilyen garancia nincs arra, hogy nem vertek át bennünket a használt autó vásárlásakor

Mátételki András

A szakemberek már évek óta kongatják a vészharangot - két éve átfogó tanulmányt is készítettek a témával kapcsolatban -, hogy a jelenlegi ellenőrzési rendszer tele van buktatókkal, könnyen becsaphatók a vásárlók.

Életszerűtlennek tartják a jelenlegi eredetiségvizsgálatot, ami nem jelent teljes garanciát arra, hogy például nem lopott kocsit sóznak a vásárlóra.

Tudjuk, adásvétel előtt el kell vinni a járművet erre a vizsgára, ám ha néhány nap múlva az új tulaj meggondolja magát s túl akar adni friss szerzeményén, újabb eredetiségvizsgára mehet a négykerekűjével.

Ugyanakkor megdöbbentő tény a mindennapi gyakorlatban, hogy a külföldről behozott gépkocsikat nem kell ennek a vizsgálatnak alávetni, ugyanis az okmányirodákban elfogadják a más országban kiállított forgalmit, ami persze akár hamis is lehet - volt rá példa.

- A külföldről származó kocsiknál kötelezővé kellene tenni az eredetiségvizsgálatot, mielőtt még rákerül a magyar rendszám - vélekedik Weingartner József igazságügyi közlekedési és gépjármű műszaki szakértő. - Ezeken a vizsgálóállomásokon a szakemberek annyit tehetnek, hogy megnézik, hozzányúltak-e az alvázszámot és a másodlagos azonosítónak számító adattáblát fedő gyári festékhez. Ha igen, akkor feltételezhető, hogy korábban a számsort lecsiszolták a lopott kocsiról, s újat - egy tiszta autóét - ütöttek a helyére. A bűncselekmény gyanúját jelenteniük kell a rendőrségnek, ahonnan kirendelik a szakértőt. Mi egy 15 komponensből álló vegyszerrel elő tudjuk hívni az eredeti számokat, amiből kiderül, történt-e trükközés. A durvább változat, amikor kivágják ezt az azonosítót, s egy másikat hegesztenek a helyére. Sokkal alaposabb, központi nyilvántartásra lenne szükség! Már külföldön be kellene szkennelni a jármű forgalmi engedélyét, lefotózni a kilométeróra állását, az alváz- és motorszámát, az adattáblát, s persze az autót, hogy sérült-e.

Bármennyire is hihetetlen, egy autó előéletét csak akkor ismerhetjük meg, ha már megvettük. Jó esetben megtudjuk a kocsi alvázszámát, de a márkakereskedésben már nem néznek rá az autó előéletére, mondván, hogy a gyár, illetve a vezérképviselet megtiltotta nekik. (A lopott kocsiknál sem túl készségesek, talán azért, hogy a vevő végül is kénytelen legyen újat venni.) Pedig a számsor megadásával megtudhatnánk, hogy mikor hozták forgalomba az autót, mit javítottak rajta, mennyit futott. Ha tehát ismernénk ezeket az adatokat, a kereskedők nem tudnának akkorát nyerni ezeken a gépkocsikon.

FIATALÍTÁS

Mégis, egy laikus minek alapján vegyen kocsit? - tettük fel a kérdést a szakembernek. Weingartner József elmondta, ma már az öreg kocsik - hazánkban az autók átlagéletkora 14 év! - olyan külső és belső tisztításon, polírozáson esnek át, hogy sok évet letagadhatnak a korukból. Mivel a műanyag borításokat, a pedálokat, a kormánykereket jó minőségű anyagból készítik már jó ideje, ezért kevésbé látszik rajtuk a kopás. Egy sokat futott kocsinál, ha lecseréli a kereskedő mind a négy féktárcsát, a fékbetéteket vagy a fékdobokat - kijön 100 ezer forintból -, máris újabbnak, jobbnak tűnik a járgány. Szerelővel hiába bontatnánk meg bármit is a motortérben (nem is engednék), nem jutnánk előbbre.

- Minden kocsiba belenézhetünk az elektronikáján keresztül - folytatja a szakember, aki 30 éve foglalkozik igazságügyi szakvélemények készítésével. - Az OBD-csatlakozóval lehet rákapcsolódni a jármű több részből álló komputerére, amely minden lényeges adatot tartalmaz. Ebből kiderül többek között, hogy rendelkezik-e a leírásban szereplő felszereltséggel a jármű az ABS-től a légzsákokon át az ESP-ig. Megtudható, hogy mikor volt szervizben, akkor mennyit mutatott az óra, de még az is kiderül, hogy mennyivel hajtott a vezető egy bizonyos időszakban, mert a komputer nemcsak a futásteljesítményt, hanem legtöbb esetben azt is rögzíti, hogy a futószalagról való lekerülését követően hány órát volt forgalomban a kocsi, amiből az átlagsebessége kiszámolható. Volt olyan BMW-s, amelyik bejelentette, hogy közúton szalmabálák estek az autójára, ezért a biztosítónál próbálta elérni, hogy a vétkes kötelező biztosítására fizessék ki a javítás költségét. Pechjére kiderült, hogy négy nappal korábban elütött egy vadat, amit nem jelentett be, mivel ebben az esetben nem fizet a biztosító a kölcsönös felelősségvállalás alapján, azaz mindenki viseli a saját költségét. A komputerből pontosan kiolvastuk a baleset időpontját, s hogy akkor mennyivel közlekedett az autós. Bukta a hárommilliós kártérítést, ráadásul csalás miatt eljárás indult ellene. A kereskedők a már említett OBD-s bevizsgáláshoz nem szoktak hozzájárulni, nem véletlenül.

ÓRATEKERÉS

Nagyüzemi módon megy hazánkban az óratekerés - visszafelé. A profi hackerek - a Dunántúlon két-három csapat dolgozik - 100-300 ezer kilométerrel állítják vissza az órát. A mennyiségtől függően 50- 100 ezer forintot kérnek kocsinként. Hogy ez mekkora biznisz, abból sejthető, hogy tavaly 143 ezer használt járművet hoztak be. Sokszor úgy kínálják a nagy értékű, bivalyerős kocsikat, hogy azért futottak keveset, mert az idős házaspár csak városban használta bevásárláshoz. Nem kell hülyének nézni senkit, ugyanis tőlünk nyugatra megengedhetik maguknak az emberek, hogy kis teljesítményű kocsit használjanak helyi furikázásra. Nagy teljesítményűek főleg a cégeknek vannak, meg olyanoknak, akik munkába járásként naponta levezetnek akár 200-300 kilométert is. Ezek az autók 3-5 év alatt futnak akár 350-400 ezer kilométert. Kint ezek már olcsón megvehetők, mert ilyen futásteljesítmény után már előjönnek a költségesebb hibák. Mondjuk egy katalizátor és egy utánégető cseréje kitesz úgy 500 ezer forintot. A többi apróságról ne is beszéljünk! Szóval, a magas árkategóriába tartozó kocsikon akár milliókat is nyer a kereskedő, akik magukat bizományosoknak nevezik. Egy-egy autó idős rokonuk, hajléktalan ismerősük nevén van. Pereskedés esetén rajtuk lehet követelni a kár megtérítését, amire nincs sok esély. Persze nem reménytelen, ha a cégeket bíróság elé citáljuk. Hogy miért nincs eljárás az óratekerők ellen? A törvény szerint csak az ítélhető el - akár egy év börtönre -, akire személy szerint rá lehet bizonyítani tettenéréskor a trükközést. Aki körülnéz a használtautó-piacon, azt tapasztalja, hogy általában 100 ezer kilométer körüli számot mutatnak még a 8-10 éves kocsik órái is.

A tapasztalatok szerint az Eurotax katalógus magyarországi átlagfutásához állítják vissza az órákat, s természetesen az árat is ennek megfelelően írják ki, ami szimpatikus a vevőknek. Ebben az is a veszély, hogy mivel nem tudjuk pontosan, mennyit futott
a kocsi, nem visszük időben szervizbe. Ez akár vezérműszíj-szakadáshoz is vezethet: komolyan sérül a motor, jöhet a cseréje, vagy a több százezres javítási költség. Ehhez tartozik, hogy a motorcsere is egyszerűvé vált, hiszen elég hozzá a motorkód ismerete, a nyilvántartásához nem kell a sorozatszáma, ami újabb trükközésre ad lehetőséget.

Weingartner József elmagyarázta, nem elég külsőleg megtekintenünk a kocsit, vigyük el műszaki vizsgával felérő átvizsgálásra egy semleges szervizbe

Fotó: Mátételki András

BIZALOMVESZTÉS

Az elmúlt években annyira megrendült a vásárlókban a bizalom a kereskedőkkel szemben, hogy sokan a szervizkönyveknek sem hisznek. Ez is érthető, ugyanis az interneten megrendelhető bármely típushoz a "füzet" és a hozzá való pecsétek. Sok márkánál már digitálisan vezetik a szervizkönyvet, de ezt a tulajdonos csak a vásárlás után (!) ismerheti meg a szervizben.

A gépjárműszakértő azt tanácsolja, hogy ne sajnáljuk azt a 15-20 ezer forintot, amit vásárlás előtti átvizsgálásra kell fordítani. Ez amolyan műszaki vizsgával felérő átnézést jelent egy semleges szervizben: a futóművet veszik szemügyre, rázópadon a felfüggesztéseket, a gömbcsuklók állapotát és a fékrendszert ellenőrzik, ugyanis, ha bármi gond felmerül, alkudhatunk az árból, vagy elállhatunk a vételtől. Menjünk egy kört az autóval, mennyire érezzük az erejét, elvárható módon viselkedik-e és kellően összkomfortos-e nekünk. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az okmányirodákban illeték ellenében tájékoztatást adnak a kocsi előéletéről - ha már a nevünkön van.

Információink szerint új jogszabály készül, amiben szigorítják az eredetiségvizsgálatot. Hogy ebből mikor lesz valami, az más kérdés.

Legyen persze mindenkinek szerencséje, ám ha beüt a gond, jó tudni, hogy jogi útra terelhetjük az ügyet. A kereskedőknél vásárolt új autókra egy év jótállás, illetve két év szavatosság jár, míg a használt gépkocsiknál egy év a szavatosság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!