Lóerő

2017.06.01. 14:00

Bringázzunk biztonságosan!

Évente minimum egyszer érdemes ellenőriztetni a biciklinket, de aki sportra vagy gyakrabban használja, annak akár havonta-kéthavonta is - mondta el lapunknak Soós Balázs, egy veszprémi kerékpárszaküzlet vezetője, akivel a beinduló bringaszezon elengedhetetlen hozzávalóiról és kockázatairól is beszéltünk.

Leitner Vera

Első és hátsó lámpa, kerék-prizma, hangjelző eszköz, ami általában a csengő - sorolja Soós Balázs a kerékpárok kötelező felszereléseit.

- A fejvédő csupán ajánlott, nem előírás, akárcsak a könyök- és térdvédők. Az alapvető biztonságtechnikai felszerelést tekintve arra érdemes hangsúlyt fektetni, hogy a bicikli minden alkatrésze kifogástalanul működjön: a fékek rendesen, biztonságosan fogjanak, a váltó gyorsan és finoman váltson, a kerékpárt kockázatmentesen lehessen üzemeltetni.

Nemcsak terepbiciklizéshez érdemes megfelelő védőfelszerelést használni, a városi és a kerékpárutakon való közlekedés legalább annyi veszély rejt Fotó: Kuntár Bence

A szaküzlet vezetője rövid számolást követően azt is elárulta, mennyibe kerül ma egy olyan, valóban működőképes kerékpár kötelező felszerelése, mely a közúti forgalomban is megállja a helyét. Az eredmény elsőre megdöbbentő lehet, azonban Soós Balázs hozzátette, nem érdemes a biztonságon spórolni.

- Egy első-hátsó lámpapár, amivel látni is lehet, tehát jó minőségű fényt bocsát ki, nagyságrendileg tízezer forint körül mozog. Természetesen létezik ennek töredékéért is lámpa, amivel látni nem, csupán látszódni lehet. Az első-hátsó prizma pár száz forintos, a csengő ezerforintos ki-adást jelenthet. Bukósisakból, ha szeretnénk vele kiegészíteni a felszerelésünket, egy megbízható darab szintén tízezer forint felett kezdődik. Nagyon sokan nincsenek vele tisztában, hogy egy normális, valóban kihasználható, jó minőségű, felnőttkerékpár ára 90-100 000 forintnál kezdődik - mondja a szaküzlet vezetője, s hozzáteszi, sokan szörnyülködnek, hogy ennyiért már szinte autót is lehet venni, de aki megbízható biciklivel szeretne közlekedni, meg kell fontolnia, érdemes-e a testi épségét kockáztatni. Az alapvető felszerelés mellett természetesen bőven adódik lehetőség egy kerékpár fejlesztésére, az irányt és a határt csupán az igények és a pénztárca szabja meg.

- Ma már senki nem indul neki a húsz kilométernél távolabbi útnak navigációs, GPS-es rendszerek nélkül, melyek nagyban segítik a tájékozódást. A papíralapú térképek ma már nem jellemzőek, a nagyobb távoknak nekivágó kerékpárosok kormányra szerelhető rendszerekkel tájékozódhatnak.

Fotó: Pesthy Márton

Egyes kiegészítők kimondottan a kerékpározás mechanizmusát segítik, ilyen például a talpán a pedállal össze-akadó kerékpároscipő, mellyel sokkal hatékonyabban lehet hajtani a kerékpárt, mivel a pedál stabil helyzetben tartja a lábfejet, megkönnyítve a pedálnyomás és -húzás folyamatát. Ezen túl különböző ülések, gumik, biciklisruházatok szolgálják a kerékpársport szerelmeseit, akik nagyobb távokat kívánnak megtenni biztonságban.

Soós Balázs azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy sokszor nem csak a felszerelésén múlik az, hogy biztonságosnak ítélhető-e egy biciklitúra.

- A problémák a kerék- párutak szélességével kezdődnek, két, szemből érkező kerékpáros már eleve nehézkesen fér el a kijelölt utakon. A másik, hogy a rossz minőségű, hepehupás, gidres-gödrös utak nagy veszélyforrást jelentenek, ahogy az is, hogy sem a felnőttek, sem a gyerekek többségét nem tanítják meg szabályszerűen közlekedni a kerékpárutakon. Fontos volna, ha tudatosulna valamennyi kerékpárút-használóban, hogy le kell húzódni az út szélére, figyelni a szembejövőkre, illetve miként kell szabályszerűen előzni.

Mint mondja, főleg a Balaton melletti kerékpárutakon érdemes figyelni a nyáron, mivel ezek a megnövekedett forgalom, tumultus miatt sok veszélyt rejtenek. A gyenge minőségű, nem jól vagy egyáltalán nem gondozott kerékpár utak szintén balesetveszélyesek lehetnek, főleg ott, ahol az aszfalt is feltöredezik. Soós Balázs felhívta a figyelmet rá, hogy minden esetben a kerékpárutakon közlekedők kötelessége odafigyelni arra, hogy nagyobb forgalom esetén ne haladjanak egymás mellett, illetve beszélgetéssel ne tereljék el egymás figyelmét a közlekedésről, elejét véve így az esetleges baleseteknek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!