Lóerő

2016.01.28. 17:40

A szakemberek is inkább a téli gumikat ajánlják a négy évszakos abroncsokkal szemben

Az ősszel végzett nagy téligumi-tesztet havas körülmények közötti próbával egészítették ki, ahol ugyan a négy évszakos gumik nem szerepeltek rosszul, de nem szabad elfelejteni a hideg, száraz és vizes aszfalton nyújtott teljesítményüket, ami viszont kiábrándító.

Heffler Péter

Schmid Antal, az egyik gumiszerviz vezetője lapunknak elmondta, hogy a műgyantával lehet legjobban szimulálni a havas körülményeket. Véleményét egy teszt mérési eredményei is alátámasztják.

Miközben a vizsgált gumikkal korábban negyven kilométer per órás sebesség mellett száraz aszfalton valamennyi - téli és nyári gumival felszerelt - személyautó egyaránt 6,1-7,6 méter közötti fékúton tudott megállni, havas úton erre a legjobban teljesítő abroncsnak is 15,9 méterre volt szüksége. A fékutak hossza szerinti szóródás ráadásul ezúttal összehasonlíthatatlanul nagyobb volt: miközben a prémium téli gumikkal általában tizenhét méter körüli fékutakat mértek a szakértők, az újszerű nyári, illetve túlkoros téli gumival ez a táv mintegy huszonöt méterre nőtt. A kopottabb nyári gumival eközben a megállásig nem kevesebb, mint 47,5 méterre volt szüksége a tesztautónak, ami közel háromszorosa (!) a legjobb értékeknek. Valamint, míg a legjobb gumikkal felszerelt autók megálltak a tizenhét méterre elhelyezett bábu előtt, addig a használt nyári gumival közlekedő autó harminchárom kilométer per órával ütötte azt el.

Havas úton fékezés során a prémium téli abroncsokhoz hasonlóan jól szerepeltek egyes négy évszakos gumik is. A havas út azonban csak egy lehetséges és nem a leggyakrabban felmerülő útviszony. A télen inkább jellemző hideg, száraz és vizes aszfalton a legjobban teljesítő négy évszakos gumi is a korábbi teszten kiábrándító eredményt nyújtott. Volt típus, ami nem kevesebb, mint huszonhét méteren tudott csak megállni.

Schmid Antal nem is ért egyet azokkal, akik úgy vélik, hogy megéri spórolni, és helyettesíthető a téli-nyári gumivásárlás a négy évszakos gumikkal. - Azoknak tudom csak ajánlani ezt a megoldást, akik nagyon keveset használják az autójukat, éves szinten nagyjából öt-hatezer kilométernél nem többet - mondta a gumiszerviz vezetője.

- Tény, hogy valamennyit spórolhatunk a négy évszakos abroncsokkal, de igazából senkinek sem szoktam ajánlani, mert úgy gondolom, hogy egy alsókategóriás téli gumi is jobban teljesít télen, mint akár egy prémiumkategóriás egész éves - vélekedett a szakember.

Évszak szerinti gumit használnak

Még tavaly is arról lehetett olvasni, hogy például a buszok, illetve a tűzoltóautók is négy évszakos gumikkal szereltek.

Megkeresésünkre az Országos Mentőszolgálattól Győrfi Pál kommunikációs és pr-igazgató elmondta, hogy összesen kilencszáznyolc mentőgépjármű teljesít szolgálatot az OMSZ kötelékében, míg az egy időben futó autók száma hétszázötvenhat, amelyeken évszaknak megfelelően téli-nyári gumiabroncsokat használnak.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!