Lóerő

2017.03.30. 18:30

A jövő elkezdődött? Húsz év múlva minden harmadik eladott autó elektromos lesz

Veszprém - A világ meghatározó nagyvárosai összefogtak, hogy csökkentsék a káros-anyag-kibocsátás mértékét és negatív hatásait.

Napló-információ

London és Párizs a dízel- és benzinüzemű járművek kitiltását tervezi tíz éven belül, míg Norvégia a belső égésű motorok korlátozását fontolgatja. A fogyasztók azonban még várnak: megfizethető árakat, könnyű és gyors töltési lehetőségeket szeretnének. Az elektromos autók egyre népszerűbbek, az autógyár-tók dinamikusan bővülő kí-nálattal és újabb ötletekkel
jelentkeznek. Az okosautók piaca is robbanás előtt áll, a CES-en (Consumer Electronics Show), a világ legnagyobb technológiai kiállítá-sán több ilyen járművet mutattak be. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók 30 százaléka lesz teljesen elektromos.

Magyarországon a 2016-os adatok szerint mindössze ezer elektromos autó került az utakra, köszönhetően a járművek magas árának és a rövid hatótávolságnak. Mivel a hagyományos autók káros-anyag-kibocsátása a leginkább felelős a városokban a légszennyezettségért, a környezetbarát üzemanyagra való átállás minden világvárosban lakó életminőségének jelentős változását eredményezheti. Tavaly Budapesten is elindult az első autómegosztó vállalkozás, kizárólag elektromos járművekkel.

Ezt a tendenciát erősítheti az is, hogy több nagyvárosban már bejelentették: különböző szabályozási intézkedéseket vezetnek be a káros-anyag-kibocsátás csökkentése érdekében. London, Párizs és Mexikóváros a dízel- és benzinüzemű járművek kitiltását tervezi, míg Norvégiában a döntéshozók 2025-től kezdődően betiltanák a bel-ső égésű motorokat. Schannen Frigyes, a Roland Berger ma-gyarországi ügyvezetője szerint az ilyen intézkedéseken túl a kormányoknak határozottabban kellene támogatniuk a technológiai kutatásokat, a töltőállomások infrastruktúra-fejlesztését és az értékesítésösztönzést is.

Egy közelmúltban készült tanulmány hét autógyártó ország - Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Észak-Korea és az USA - technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze. Ezekből kiderül, hogy bár egyes országokban az elekt-romos autók piaci részesedése folyamatosan nő, összességében még mindig meglehetősen alacsony szintet mutat. Európa - kiemelten Német-ország és Franciaország - kulcsszerepet játszhat abban, hogy sikerre vigye az új technológiát, megelőzve akár Japánt és Észak-Koreát is.

- Németország kiemelt pozíciója arra vezethető vissza, hogy nőtt a lakossági felhasználás számára is elérhető járművek száma, és bővült a cégek kínálata is a teljesen elektro-mos vagy vegyes meghajtású járművek tekintetében, mégpedig relatív stabil árak mellett - mondta el Schannen Frigyes. - A francia autó-gyártók a széles választék helyett inkább a megfizethető, viszont teljesen elektromos meghajtású autókra koncentrálnak.

A nagyobb városok szabályozási intézkedései mellett a csökkenő akkumulátorárak is segíthetik az e-mobilitás előretörését. A lítiumionos akkumulátorok árának csökkenése és az új generációs akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a járműgyártókat.

A nyersanyagoktól való függőség politikai válságokat is okozhat. Az egyik komoly probléma, amivel a gyártóknak szembe kell nézniük, az
a nyersanyagoktól (lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit) és az ezeket beszállító országoktól való függésük. A világ grafittartalékának 95 százaléka Kínában található, a globális kobaltkereslet majdnem felét Kongó elégíti ki. Az acélfinomításhoz szükséges mangán kínálatának negyede Észak-Afrikából származik, Chile és Ausztrália pedig a világ lítiumkészletének mintegy harmadát uralja, míg a grafitkészlet nagyrészt Japán és Észak-Korea fennhatósága alatt van. A nyersanyag-utánpótlás és az akkumulátor- elemek gyártása tehát olyan tényezők, amelyek nagyban kitettek a politikai kockázatoknak.

Az elektromos autók értékesítése tekintetében is úgy tűnik, hogy Kína hamarosan az élre tör - egyelőre szorosan követi a még első helyen álló Franciaországot. Ez a két ország kivételes abból a szempontból is, hogy a részlegesen vagy teljesen elektromos autók piaci részesedése csak itt lépte át a tavalyi évben az egy százalékot.

Az 1967-ben alapított Roland Berger az egyetlen, német háttérrel, így európai gyökerekkel rendelkező vezető stratégiai tanácsadó cég a világon. 2400 embert foglalkoztat 36 országban, és valamennyi fontos nemzetközi piacon jelen van. Mind az ötven iroda kulcsfontosságú üzleti csomópontnak számító városban található. A tanácsadó cég független vállalat, amely 220 partner kizárólagos tulajdonában áll.





Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!