2017.01.05. 19:40
Legek a száguldó cirkuszból - Visszapillantó az autóversenyek királykategóriájának elmúlt bajnoki idényére
A Formula-1-es gyorsasági autós világbajnokság 2016-os bajnoki évében is jócskán akadt meghatározó momentum. Évadértékelés gyanánt ezeket gyűjtöttük össze.
A LEGSÚLYOSABB BALESET Kétségtelen, hogy Fernando Alonso szezonnyitón elszenvedett bukása volt 2016-ban a legkomolyabb. Nem csupán látványra, de a versenyzőt ért erőhatások kapcsán is. A McLaren-Honda spanyol pilótája 313 kilométeres sebességgel haladt, amikor utolérte Esteban Gutierrezt. Megpróbálta megelőzni, ám a két autó kerekei összeértek, és a McLaren a pálya menti falnak csapódott. Mint később kiderült, az ütközés pillanatában 305 kilométer per órás volt a tempó; valamint 46 G-s oldalirányú ütést kapott. Alonso ezt követően már csak utas volt a megrongálódott versenyautóban, és többszöri szaltót követően egy másik betonfalnak csapódva landolt. Földet éréskor is 20 G-s erőhatás érte hosszanti irányban. Nem kevesebb, mint 0,9 másodperc alatt 540 fokot perdült, ami során kétszer is beverte a fejét. A spanyol versenyző csodával határosan sértetlenül úszta meg az esetet. Igaz, a következő, Bahreini Nagydíjat elővigyázatosságból ki kellett hagynia.
Az idei év legmegdöbbentőbb bejelentése a német Nico Rosberg nevéhez fűződik, aki öt nappal azután, hogy megnyerte a bajnokságot, közhírré tette, hogy végleg visszavonul a száguldó cirkusztól
Fotó: archív
A LEGEMLÉKEZETESEBB KONFLIKTUS A két bajnoki rivális, Lewis Hamilton és Nico Rosberg spanyolországi kettős kiesése keltette a legnagyobb vitát az évben. Hamilton indulhatott az első rajtkockából, ám a helyezést már az első kanyarban elvette tőle csapattársa. A brit pilóta a hármas kanyarban visszatámadt, de Rosberg zárta a belső ívet. Hamilton Mercedese a fűre szorult, megpördült és riválisa autójába csapódott. Mindketten fel kellett hogy adják a futamot. Az incidens után dühösek voltak, és a másikat hibáztatták. Ugyan néhány nap múlva a sajtóban olyan hírek jelentek meg, hogy túltették magukat a történteken, ám az évad végén újabb fejlemények láttak napvilágot az eset kapcsán. Hamilton meggyőződéssel állította, hogy az ütközés százszázalékban Rosberg hibája volt, ám a Mercedesnél nem így látták. A háromszoros világbajnok a nehéz szezonkezdet után (kétszer is motorhiba hátráltatta) elvárta, hogy a csapat támogassa, ám ehelyett a németet védte a vezetőség. Ezért - mint később kiderült - Hamilton kiszállással fenyegette meg csapatát a Monacói GP előtt. Végül nem kis erőfeszítésükbe került Niki Laudáéknak, hogy jobb belátásra bírják sértődött versenyzőjüket.
A LEGNAGYOBB MEGLEPETÉS A Spanyol GP nézői sporttörténelmi pillanatokat láthattak. A futamon a 18 éves Max Verstappent ültette Danyiil Kvjat helyére a Red Bull. A hirtelen jött csere fényében óriási meglepetést okozott a fiatal holland, aki remek taktikájának köszönhetően mindenki másnál gyorsabbnak bizonyult. Így első red bullos futamát megnyerve minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsált - letaszítva a trónról Vettelt.
AZ ÉV PILÓTÁJA A sportújságírók és a csapatvezetők szavazásán is más pilóta érdemelte ki a megtisztelő címet. Egyesek az első világbajnoki elsőségét ünneplő Nico Rosberget méltatták, míg mások a feltörekvő tehetséget, Max Verstappent magasztalták. Ám a címvédő Hamiltonról sem feledkeztek meg, aki kétszer is megpróbált a padlóról felállni a szezon során, és végül hajszállal maradt csak le negyedik bajnoki címéről.
Mi mégis azt a Daniel Ricciardót említenénk meg az év pilótájaként, aki a legjobb nem mercedesesként a harmadik helyen zárt. A Red Bull-istálló ausztrál pilótája ugyan több mint 120 ponttal maradt el az első helytől, ám bajnoki dobogós helyezését így is 44 ponttal biztosította be.
A LEGMEGDÖBBENTŐBB BEJELENTÉS Öt nappal azután, hogy Nico Rosberg az évadzáró Abu-Dzabi GP-n megnyerte a 2016-os vb-címet, megdöbbentő bejelentést tett: visszavonul. Tette mindezt stílusosan a Nemzetközi Autómobil Szövetség díjátadó gálája előtt. A német versenyző arra hivatkozott, hogy hatéves kora óta az F1-es bajnoki cím volt az álma. És most, hogy elérte ezt, nem látja értelmét, hogy maradjon, nem érzi magában a tüzet a folytatáshoz. A közvélemény egy része szerint pusztán megfutamodott az újdonsült bajnok, és nem akar még egy olyan megerőltető évet lehúzni, mint azt tette az elmúlt három évben. Talán nem érezte magában vagy 2017-es autójában az erőt a bajnoki cím megvédésére? Ami tény: az idejét ezentúl a családjának szeretné szentelni.