Lóerő

2016.11.24. 19:35

Leginkább a szabálykövető magatartás hiánya okozhat problémát

Körkép - A fiatal sofőrök ötven százaléka nem tudja, hogy hogyan kell ellenőrizni az abroncsokat, ötből egy pedig még a motorháztetőt sem tudja felnyitni, mutatta ki egy brit felmérés, melynek hatására mi a magyar viszonyokra voltunk kíváncsiak.

Heffler Péter

Egy, a Continental brit leányvállalata által készített felmérés szerint tízből négy fiatal sofőr elismeri, hogy nem közlekedik biztonságosan az utakon. A tanulmány arra is rávilágít, hogy a szülők kétharmada szerint az ilyen sofőrök kockázatot jelentenek a közlekedésben részt vevő többi sofőrre.

A Vision Zero kutatásnak köszönhetően világossá vált, hogy az ifjú generációt jobban kell tájékoztatni a közlekedésbiztonságról, valamint arról, hogy miért kell kiemelt figyelmet fordítani olyan dolgokra, mint például a gumiabroncs profilmélysége. Az Egyesült Királyságban lefolytatott kutatásban ezer 17 és 24 év közötti sofőrt, valamint ezer olyan szülőt kérdeztek meg, akinek gyermekei rendszeresen vezetnek autót. A felmérés arra az eredményre jutott, hogy a fiatal sofőrök ötven százalékának fogalma sincs arról, hogy hogyan álljon neki olyan alapvető dolgoknak, mint például a gumiabroncsok ellenőrzése, az ablakmosó folyadék utántöltése, ötből egy nem tudja, mit kellene tennie, ha váratlanul defektet kapna, illetve ugyanez a szám azoknál is, akik a motorháztetőt sem tudják felnyitni maguktól, míg egyharmaduknak fogalmuk sincs, hogyan kell például az ablakmosó folyadékot utántölteni.

A fiatalok körében az egyik leggyakoribb halálok az autóbaleset. Ennek ellenére legalább nyolcszázezer ifjú sofőr érzi úgy, hogy nincs kellő tudása a biztonságos közlekedésről, számoltak be a felmérésben részt vevők, melynek tanulságai arra sarkalltak bennünket, hogy a magyar tanulóvezetői tapasztalatokról információkat szerezzünk, így Gulyás Péterhez, az ATI Megyei Autóközlekedési Tanintézet Veszprém Kft. ügyvezető igazgatójához fordultunk.

- Egybehangzó vélemény a kollégáktól, hogy manapság gyengébb képességűek, kevésbé fogékonyak a friss tanulóvezetők, mint például a tíz-tizenöt évvel ezelőttiek voltak - vélekedett a szakember.

- Ez részben annak is betudható, hogy ma már egy jóval gyakoribb, elérhetőbb használati cikké vált az autó, mint korábban. Nem látjuk egy tanulóvezetőn azt az izgalmat, hogy autóba ülhet és vezethet, mint, mondjuk, húsz évvel ezelőtt. Nagyobb az érdektelenség, kisebb a motiváció a részükről, és ez a szabálykövetési hajlandóságukban is nagyon jól megfigyelhető. Vannak ugyanis KRESZ-szabályok, amiket nemcsak a rutinos sofőrök hagynak figyelmen kívül már-már egyfajta íratlan szabályként - mint például a körforgalmakra vonatkozó előírások -, hanem bizony az egészen friss jogosítvánnyal rendelkező autósok is. A társadalom fiatalabb rétegére jellemző lazaság, figyelmetlenség sokszor nagyon is jól észrevehető az utakon - mondta még el Gulyás Péter.

 

Olvasóink véleménye

Farkas Luca

Még az elején járok, hiszen csak a második forgalmi órán vagyok túl, tehát még nem érzem magam biztosnak. A parkolástól például kifejezetten tartok.

Lukács Melinda

Közel négy éve vezetek, és teljesen átlagos sofőrnek tartom magam. Tudom, van amiben még javulnom kellene, ilyen például a váratlan helyzetekre való reagálás.

Pöőr-Tóth Krisztina

Már közel tíz éve vezetek, és eddig baleset nélkül közlekedtem, de nem emiatt tartom magam jó sofőrnek. Mégis úgy gondolom, esőben még rutintalan vagyok.



Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!