2016.02.25. 15:00
Lépés a hobbiszerelők ellen
A például garázssorokon ügyködők, hobbi autószerelők, „kontárok” visszaszorítására találták ki a hivatalos engedéllyel rendelkező műhelyeket tömörítő listát.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által a közelmúltban indított térképes járműfenntartó-lekérdezőbe csak hivatalos engedéllyel rendelkező és megbízható szervizek kerültek be. A mobiltelefonos és számítógépes alkalmazással tehát könnyen kideríthetjük innentől kezdve, hogy autószerelőnk rendelkezik-e hivatalos engedéllyel, és hogy egyáltalán megbízható-e.
Hazánkban körülbelül tizenháromezer bejelentett járműjavító működik, viszont a nem legálisan tevékenykedők számát még csak becsülni sem lehet, az ő kiszűrésükre találta ki az NKH a programot. A Napló több megyei autószervizt is megkérdezett, melyek tulajdonosai vegyesen fogadták a műhelyek listáját.
Bár a Napló által megkérdezett szervizek többségében üdvözlik az NKH programját, mégis azért jó páran fenntartásokkal kezelik azt.
- Felesleges dolognak tartom, amíg a garázssorokon különféle szervizek működnek, és amíg a NAV a hivatalos műhelyeket ellenőrzi a nem hivatalosokkal szemben - mondta az egyik, megyénkben működő autószerviz tulajdonosa. - A program sugallhatja azt is, hogy ezek a helyek biztos drágák, és ezért még inkább egy kontárhoz fogják vinni az autóikat az emberek - tette hozzá a szerelő, aki nem is remél több ügyfelet a programtól.
A szervizek többségében üdvözlik a Nemzeti Közlekedési Hatóság programját. A képen Nyíri Szabolcs és Majer Tamás autószerelő
Fotó: Penovác Károly
Egy másik megyei autószerviz tulajdonosa is úgy látja, hogy az átlag autós a hivatalos szervizektől azért tart, mert úgy gondolja, azok drágák, az NKH programjától azonban mégis több munkát remél.
- Jó megoldásnak tartom, mert az autósok széles körben tájékoztatást kaphatnak az elérhető lehetőségekről, és még ha esetleg idős autójuk is van, amin több a teendő, tehát nagyobb költséggel jár, bátrabban választják majd a hivatalos szervizeket. Hiszem, hogy az emberek nagyobb számban bízzák majd autójuk műszaki vizsgára történő felkészítését egy leinformálható szakemberre, mint például egy hobbiszerelőre - árulta el a tulajdonos.
Az egyik, a Napló által megkérdezett autószerviz tulajdonosa például nem telefonos applikációval oldaná meg a problémát. Szerinte, ha a kötelező műszaki vizsga alkalmával minden személyautóra olyan papírt kérnének, mint amit például a taxisoknak kötelező bemutatni, a megbontásos fékfutómű-ellenőrzésről szóló tanúsítványt - amit a garázssoron nehéz elvégezni -, akkor az igazolná, hogy az az autó hivatalos szervizben járhatott, a két évben legalább egyszer, amit nyilván számla is igazol. A szerviz tulajdonosa elgondolkodtató példát is mondott a közelmúltból. - Nemrég egy olyan autót hoztak hozzánk, melynek a kerékanyái fordítva voltak becsavarozva, ami feltételezhetőleg nagy eséllyel egy garázssoron ügyködő hobbiszerelő munkája. Például velem, a családommal és mindenkivel szemben az utakon ilyen autók közlekedhetnek - mondta a szerelő.
Nem új a kötelező regisztráció
A kötelező regisztráció nem új ötlet, ugyanis a járműfenntartó tevékenység és a tevékenységben bekövetkezett változások bejelentési kötelezettséggel járnak az 1/1990. (IX. 29.) KHVM-rendeletben foglaltak szerint, ami minden olyan cégre vonatkozik, mely gépjárművekkel összefüggő teljes körű javítási, ápolási, átalakítási és bontási tevékenységet végezhet, ha rendelkezik a szükséges személyi és dologi feltételekkel.