2013.10.17. 06:40
A jövő négykerekűje?
Hétköznapi használatra ideális megoldás lehet az Opel kiterjesztett hatótávú elektromos autója, az Ampera. Amellett, hogy mutatós és környezettudatos, még vezetni is élvezet.
Kezdjük a külsővel, ami egy autó esetében - még ha jövőbe mutató, elektromos négykerekűről is van szó – igen sokat nyom a latban. Nos, az Ampera jól néz ki, s nemcsak a hibridekhez képest, hanem úgy egyébként is több, mint vállalható a forma. A Marsal’ Trophy tájékozódási és ügyességi autós versenyen is rengetegen kíváncsiak voltak rá, hiszen bitang jó mutatott a célállomásként funkcionáló ajka-bakonygyepesi kereskedés udvarán. Hívogatóan high-tech a kocsi a bumeráng alakú ívvel az orrán, amely összeköti a fényszórókat a ködlámpákkal. Sportos és stílusos, a lőrésszerű ablakokat például kívülről egy betét segít optikailag megnövelni. A magas hátfal vékony LED-es lámpái is jól mutatnak, s a kettéosztott hátsó szélvédő és a lökhárító széleire került függőleges macskaszemek is sokat dobnak a látványon.
Fotó: Szabó Péter Dániel
A kocsi 1430 milliméterével sportautósan lapos, s a hasmagassága is szerény. Ennek következtében elég nehéz feladat egy fekvőrendőrön vagy alacsony építésű járdaszegélyen úgy felmenni, hogy az orra ne érjen le. Szerencsére a derék mérnökök egy végtelenül egyszerű, minden bizonnyal cserélhető gumi szegéllyel megoldották a problémát. No, de a lényeg úgyis a belbecs, egy ilyen autó esetében különösképp.
Az utastérben is folytatódik a kívül megkezdett formavilág. Variálható kiosztású, TFT-panelből alkotott műszerfalat figyelhetünk, amelynek legegyedibb eleme az energiafelhasználást, illetve –visszatáplálást mutató varázsgömb, melyet középen tartva optimális a vezetési stílus. A műszerfalon túl van még másik óriás érintés érzékeny kijelző az Amperában, amelyet a középkonzol tetejére helyeztek. Sok más mellett itt kezelhetjük és jeleníthetjük meg a merevlemezes, DVD-olvasós Bose audiorendszer kezelőpultját, a tolatókamerát és navigációt is.
Az Ampera belsejét ugyanakkor a tervezői fantázia mellett a technikai háttér is erősen befolyásolta. A 16 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor például meghatározza a helykínálatot. Ott fekszik az akkucsomag végig a kardánalagút helyén egészen a csomagtartóig. Ebből nyer energiát a 150 lóerősnek megfelelő, 370 Nm nyomatékú villanymotor. Ha a kapacitása 23 százalék (4 kWh) alá csökken, bekapcsol az 1,4-es 86 lóerős benzinmotor, s megjelenik a kis benzinkút ikon. A kocsit ekkor is a villanymotor hajtja, az állandó fordulaton járó benzinmotor azonban már tölti az akkut, amit a gördülési ellenállás és a fékezési energia visszatáplálása is megtesz. A fekete-fehér bőrülések egyébként kényelmesek, nem csak az első pár percben, hanem hosszabb utakon is. A helykínálatra nem lehet panaszunk, egy rendes középkategóriás modell térérzetét adja az Ampera, amelynek hátsója 310 literes csomagteret rejt.
A villanyautózás pedig maga a csoda. Egyrészt hihetetlenül halk, s nagyszerű érzés olcsón és emissziómentesen autózni. Másrészt pedig kiemelkedően jó a menetdinamika, hiszen 50 kilométer/órás tempóra alig három, míg százra kilenc másodperc alatt gyorsul fel az Ampera, amelynek végsebessége egyébként 161 km/óra. Összességében elmondható, hogy elektromos hatótávja hétköznapi használatra bőven elegendő, s még hosszabb utakra is alkalmas, köszönhetően az Opel benzinmotorral rásegített kiterjesztett hatótávjának.
Az elektromos és hibrid autók esetében mindig a hatótáv az első kérdés. Nos, az Ampera volánja mögött egy teljes töltéssel (amit akár a garázsban vagy a parkolóházban hálózatról megtehetünk) 80 kilométert sikerült megtennünk tisztán elektromosan, ami a jelenlegi lakossági áram árak mellett 450 forintos költséget jelent. Ez 1,1 liter benzin ára. Ha kifogyunk az áramból, akkor pedig ott a 35 literes benzintank, amivel együtt már 500 kilométer megtétele sem akadály egyszerre.