Lóerő

2013.03.21. 15:37

Feltápászkodik a padlóról az autópiac?

Egyesek szerint összefüggés lehet a rossz időjárás és a hazai autópiac között: a télies időben csöppet sem javult az értékesítési helyzet. Riasztó az újautó-eladások februári képe a tavalyi év elejéhez képest.

Gajdos József

Februárban 3838 új kocsi fogyott, ami tízszázalékos mínusz az egy évvel ezelőtti eredményhez képest. A tavalyhoz mért elmaradás fő oka, hogy 2012. január elsején drasztikusan csökkent a regisztrációs adó, ami miatt a 2011 végén megrendelt járművek forgalomba helyezését sokan csak tavalyra kérték. Ez a hatás majd még a márciusi statisztikákban is szerepet játszik. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) bizakodó, szerintük később a lemaradás mérséklődik, és várhatóan az év második felére az előrejelzett kismértékű növekedés beindul. Pár hónapja az egyesület 2013-ra a magánvásárlók lassú visszatérését és kilenc százalékot meghaladó piacbővülést prognosztizált.

Nem lassult a lejtőn az európai újautó-piac, idén februárban történelmi mélypontra csökkent a forgalom. Az unióban tíz százalék körüli az átlagos visszaesés, hazánk a legrosszabbul tejesítők közé tartozik

 

 

A DataHouse adatai alapján januárban még siralmasabb volt a helyzet, akkor 26 százalékkal kevesebb új autó talált gazdára, mint 2012 első havában. A személyautóknál és a kishaszonjárműveknél tapasztalható visszaesést némileg ellensúlyozva a nagyhaszonjárművek piaca bővült, és hosszú idő után végre a válság által négy esztendeje leginkább sújtott motoreladások is beindultak. Hazánkban a motorkerékpárok piacán - annak ellenére, hogy a maximum 125 köbcenti hengerűrtartalmú, 15 lóerőt meg nem haladó teljesítményű  motorok az elmúlt év tavasza óta vezethetők B125 kategóriás jogosítvánnyal - a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése itt is nagyon óvatos. A januári értékesítés rendkívül alacsony volt, viszont februárban, hosszú idő óta először örömteli növekedés történt. Erdélyi Péter ügyvezető elnök reméli, hogy a fő szezont jelentő tavasz során ez a felfelé ívelés állandósul. 

Februárban a Skoda Octavia volt a legnépszerűbb személyautó, 207-et helyeztek forgalomba, márkaként a Volkswagen az első 441-gyel. Az első két hónap alatt az Octavia (403) és a Skoda (926) a kedvenc, míg a tavalyi győztes Opel 747-tel a harmadik, a Volkswagen (863) is megelőzi. Kapaszkodik a Suzuki (456 eladott autóval ötödik), jól teljesít a 341-gyel hetedik helyen álló Dacia, húzza a Duster.




Egyre idősebb használt kocsik jönnek

Jelentősen nő a használtautó-import, de a szerkezete nagyon kedvezőtlen irányt vett. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint 2008 és 2012 között az ötévesnél fiatalabb használt autók aránya 76-ról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya ötről 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig háromról a hétszeresére, 21 százalékra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy a behozott használt autók több mint a fele idősebb 11 évesnél, ami a hazai kocsik minőségét, korát, balesetbiztonságát és környezetterhelését kedvezőtlenül befolyásolja.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!