2011.11.18. 09:40
Titkok a motortérben (x)
Veszprém - Kisebb, takarékosabb, ám erős és nyomatékos a Nissan Qashqai új dízelmotorja. Elvittük hát egy körre a Renault Forma 1-es csapatával közösen fejlesztett 1.6-os erőforrással szerelt kategóriateremtő négykerekű járművet.
Kezdjük a legelején. Ami a külső megjelenést illeti, egyértelműen jár a piros pont a japánoknak. A kategóriateremtőnek is nyugodt szívvel titulálható Qashqai ugyanis már évek óta lényegében változatlan formában található meg a piacon, a márkának csupán egyetlen modellfrissítésre volt szüksége, hogy úgymond a spiccen tartsa az autó megjelenését. A belső sem változott jelentősen, ami említésre méltó, az a Qashqai egyik újdonsága: a 360 fokos parkolókamera (AVM). Az első ebben a szegmensben, amit ezzel szerelnek.
A Nissan szerint helikopter-távlatú megjelenítést ad, ami biztos, sokat segít a parkolásban. A helykínálat tekintetében sem kell szégyenkeznie a japán crossover-nek. A pótkerékkel is ellátott Qashqai fara 410 literes űrtartalommal büszkélkedhet, s persze pohártartókkal, térképzsebekkel és különböző tároló rekeszekkel is kellően ellátták a mutatós négykerekűt.
A másik legfontosabb újdonság, hogy új dízelmotort kapott a Nissan Qashqai. A korábbi kétliteres blokkot takarékosabb, a Renault F1-es csapatának közreműködésével kifejlesztett 1,6-os egység váltotta. Ugyan az új motor 130 lóerős teljesítménye 20 lóerős csökkenést jelent, azonban a vezetési élmény szempontjából fontosabb csúcsnyomaték (320 Nm) nem változott, külön öröm, hogy 2000 helyett már 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre áll. hogy az autós szakembereknek is kedvezzünk, jöjjenek a részletek.
Az erőforrás lényege, hogy a nagyméretű szelepeken át hatékonyabban történik az égéstér feltöltése, a változó örvénylésű feltöltés elősegíti az optimális üzemanyag-levegő keverék képződését, az ebből adódó tökéletesebb égés pedig kevesebb szennyező égésterméket produkál. A hűtőközeg keresztirányú áramoltatása jobb hatásfokú hűtést eredményez, a hengerfejet övező kettős hűtőkör belső ágának lezárásával pedig indítás után gyorsabban éri el a motor az üzemi hőmérsékletet.
Persze mindez a balatonfüredi próbaúton is megmutatkozott, a hatsebességes motor becsülettel és nyomatékosan dolgozott, szinte gyerekjáték volt az előzés. Gyorsításkor megjött ugyan a hangja, de nem bántón. A próbaúton komoly húzatásokkal 6,3 literes fogyasztást mértünk, ami több mint tisztességes adat egy 1,6 literes motortól, aminek egy másfél tonnás járművet kell mozgatnia. (x)
A korábbi kétliteres és az új 1,6-os dízelmotorok adatait összehasonlítva azt látjuk, hogy a kisebbik motor ugyan húsz lóerővel gyengébb a 150 lóerős nagy testvérnél, viszont a nyomatéka ugyanúgy 320 Nm, ráadásul 2000-es helyett már 1750-es percenkénti fordulaton leadja. Fogyasztása a gyári mérések szerint városban két, lakott területen kívül 1,1 literrel kevesebb, a széndioxid kibocsátása pedig 155 helyett 119 g/km.