2011.09.23. 07:09
Merészen az utakon - Teszteltük a Hyundai Elantra 1.6-os modelljét
Családosoknak szánt mutatós szedánnal rukkolt elő az utóbbi években rohamléptekben fejlődő Hyundai. Az Elantra névre keresztelt modell merész és egyedi formatervvel lép a piacra.
Nem volt nehéz beleszeretni a koreai autógyártó tesztelésre átadott négykerekűjébe. Az Elantra első blikkre is sportos, komoly autónak tűnik, s ezt az érzést később csak erősítette bennünk az ötajtós i30-nál öt centiméterrel nagyobb tengelytávú, 4,5 méteres limuzin. Tagadhatatlan, hogy az elmúlt évek során mind dizájnban, mind műszaki tartalomban utolérte a Hyundai az európai márkákat. Az új Elantra pedig pontosan azt nyújtja, amire egy családnak, vagy egy cég középvezetőjének szüksége lehet egy autóban, inkább többet, mint kevesebbet.
A dinamikus külső impozáns belső rejt. Elegáns, mégis jövőbe mutató a műszerfal formaterve, amely az ezüst és fekete betétekkel kifejezetten tetszetősre sikeredett. Ráadásul az is egyértelműen látszik, hogy az európai fejlesztési központ immáron komoly szerepet kap a modellek belső terének kialakításában is.
Minden az európai méretű utasok igényeihez van kialakítva. Az ajtó könyöklője pontosan olyan távolságra van, hogy a kormányt tartva is le tudjuk rakni a könyökünket egy kényelmes pozícióban. A műszerfalon két nagy kör alakú műszer hivatott mutatni aktuális sebességünket, illetve a motor fordulatszámát. A közéjük helyezett fedélzeti számítógép pedig elég informatív. Itt kapott még helyet a benzintank illetve a hűtővíz visszajelzője is. A bajuszkapcsolók már ismerősek korábbi modellekből, de funkciójukat rendesen ellátják.
Hátul a fejtér nagyjából 180 centiig kényelmes, a lábaknak viszont rengeteg a hely, feltűnően tágas a lábtér. A 485 literes a csomagtartó is nagynak mondható, külön öröm, hogy a hátsó támlákat egy kar meghúzásával a csomagtér felől is le lehet hajtani. Elegáns gesztus, hogy biztonsági ellátmány szempontjából nincs különbség a különféle verziók között, így egyebek mellet hat légzsák, ESP, négytárcsás fékrendszer, induláskor automatikusan reteszelő központi zár és riasztó már az alap verzióba is kerül.
Ami a menetpróbát illeti, az 1,6-os, közvetlen befecskendezéses, 132 lóerős gamma-motor tisztességesen mozgatja a kasztnit. Papíron 10.7 másodperc alatt gyorsul százra az Elantra, a végsebessége 200, de a 130-as utazó sebesség a kedvence. Összeségében elmondható, hogy az igényes kialakítású, dinamikus szedán jó társa lehet a bevezetőben említett sportos családapáknak. (X)
Igényes megoldás a tesztel autóban a hatfokozatú kézi váltó, amely pontosan, könnyen jár és a fordulatszám csökkentésével halkabbá, takarékosabbá teszi az autót. Fogyasztást mérni nemigen volt módunk, de a fedélzeti számítógép szerint a gyári 6,5 liter körül evett a próbaúton az Elantra, amiben bizony komoly rágyorsítások és visszaváltások is benne voltak.