Lóerő

2011.06.17. 04:01

Amikor az autó figyel a sofőr helyett

Veszprém - Ha ilyen tempóban halad az autóipari innováció, lassan azt is megérhetjük, hogy - mint a repülőgépen - robotpilóta vezet helyettünk. Itt még nem tartunk, de például azt már elértük, hogy az autó magától beáll helyettünk a parkolóba, vagy szól, ha túl közel mentünk az előttünk lévő járműhöz, és még sorolhatnánk az okosságokat.

Tremmer Tamás

A közelmúltban nagysikerű innovációs konferenciát tartottak Veszprémben, ahol a Continental Teves veszprémi leányvállalatának ügyvezető igazgatója, Pápai Tamás az innováció gyakorlatban megvalósult eredményeiről, cégük tapasztalatairól adott számot a hallgatóknak.
 
A Continental tarsolyában olyan fejlesztések vannak, amelyek már a gyakorlatban is bizonyítottak. Ezek a mindennapi autó felhasználás szerves részei, de még nem szériatermékek. Van olyan rendszerük, amely képes leolvasni a közlekedési táblákat. Egy másik észleli, ha szemből jármű érkezik, s ha a sofőr reflektorral halad, azt automatikusan lekapcsolja. Van olyan érzékelő, amely észleli a közlekedési sávot, s jelez sávelhagyás esetén.

A kocsi "esze" figyeli az előtte haladó gépjárművet, s "szól" ha túl közel mentünk hozzá: irritáló magas hangot ad, vagy rázza a kormányt. Létezik holttér figyelő rendszer is, amely tulajdonképpen egy visszapillantó tükörbe épített kamera, és ez segíti a tolatást, a sávváltást, és a többit. Egy másik elektronika képes a sebességkorlátozásra figyelmeztetni. A következő fejlesztés az ütközés elkerülése érdekében segíti a kormányzást. A legújabb innovációk közül való, hogy a kocsik képesek kommunikálni egymással, aminek például közlekedési dugó esetén veheti hasznát a jármű vezetője.
 
Létezik ütközést megelőző rendszer, amely szükség esetén aktívan beavatkozik. Ez egyelőre még csak lassú üzemben - 30 kilométeres sebesség alatt - működik, például automatikusan fékez, ha kell. A Continental kifejlesztett egy olyan, autók szélvédőjébe való sztereó kamerarendszert is, amely segíthet csökkenteni a gyalogosgázolások számát.

 


 
Elkerülhetetlen eseménykor a légzsákokat is lehet vezérelni: a rendszer figyeli a körülményeket, milyen irányból várható az ütközés, s így nyitja a légzsákokat. Ezzel az ütközés hatásait lehet tompítani. Egy másik rendszer pedig karambol esetén "intézkedik", megfeszíti az övet, felhúzza az ablakokat, a tetőablakot, megemeli az ülést. Van olyan elektronika is, amely például leblokkolja az autót, s mindent megtesz az elkerülhetetlen baleset lefolyásának a tompítására.
 A baleset utánra is van segítség: a rendszer kihívja a mentőket, vagy éppen jelzi a kocsi koordinátáit - ez akkor nagy segítség, ha éjszaka van, vagy a kocsi szakadékba zuhant (és a többi).
 
A fejlődés iránya azt mutatja, hogy egyre több, és egyre "okosabb" érzékelőkkel szerelik a járműveket, a gépkocsikba több tíz is bekerülhet. Pápai Tamás megjegyezte, egy felmérés szerint az USA-ban az emberek 75 százaléka nem is tudja, mi van az autójában. Ez tulajdonképpen nem is baj, mert ha valamelyik rendszer működni kezd, akkor lehet, hogy veszélyes szituáció alakult ki.
 
A Continental leányvállalata a termelésből és a fejlesztésből is kiveszti a részét. Veszprémben kerékszenzorokat és perdületérzékelőket gyártanak blokkolásgátló (ABS), valamint elektronikus menetstabilizáló (ESC) rendszerekhez, továbbá alváz-, nyomaték-, és vezérműtengely-szenzorok mellett 2010-től elindult az automata sebességváltó szenzorok gyártása is. A fejlesztési központjuk a napokban ünnepelte létrehozásának tizedik évfordulóját, itt ma már 230 mérnök dolgozik.
 



Közép-európai tesztpályán próbálják
 
A Continental veszprémi fejlesztési központjában többek között szoftverfejlesztést- és tesztelést, hardverfejlesztést- és tesztelést, terméktervezést, funkciótesztelést, és hibaanalízist végeznek. Mindezek az elektronikus fék- és menetstabilizáló rendszerek és komponenseinek fejlesztését, valamint egyéb technológia-fejlesztési feladatok ellátását szolgálják. Olyan speciális eszközöket használnak, mint például a különféle szimulátorok és tesztpadok, klíma-, hősokk-, és vibrációs tesztberendezések. A fejlesztési tevékenységhez kapcsolódóan Veszprém határában 2009. novemberében avatták Közép-Kelet-Európa első jármű tesztpályáját, ahol a veszprémi fejlesztések a gyakorlatban is vizsgáznak.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!