Lóerő

2011.04.15. 07:45

Válságban jön a fusi

Megyei körkép - A válság hatására elvékonyodott az emberek pénztárcája, ezért olcsó és "kézenfekvő" megoldást keresnek: garázsműhelyekbe viszik autóikat. A keresetek zsugorodása miatt egyre többen az olcsóbb, ugyanakkor nem biztos, hogy a jó megoldások felé fordulnak. Az autótulajdonosok alig várják, hogy leteljen a garanciális idő, s azonnal maszekhoz viszik kocsijaikat a hivatalos márkaszervizek helyett.

Tremmer Tamás

Az elvékonyodott pénztárcájú emberek számára nincs más alternatíva, amikor a törlesztő részleteik az egekben, nem mindegy 5-10 ezer forintos óradíjat fizetnek a javításért, avagy ezret. Ennek megfelelően újra virágoznak a garázsműhelyek.
Ez a folyamat nem egészséges, hiszen egy garázs soha nem lesz felszerelve többmilliós számítástechnikai háttérrel, ami egy többmilliós jármű korszerű átvizsgálásához szükséges. Ezért rá is lehet majd fizetni, esetenként több lesz a kár, mint a haszon. Persze egy olajcserét nem nagy kunszt elvégezni, ez a művelet viszont környezetszennyezési kérdéseket vet fel: a fáradtolajat megfelelően kezelik-e, vagy csak elássák a föld alá, netán beöntik az esőcsatornába? És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az egyes garázsműhelyekben fusizók teljesen feketén, vagyis számla nélkül végzik a tevékenységüket, amivel jogtalan versenyelőnyhöz jutnak a tisztességesen adózó vállalkozásokkal szemben.

 


 
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, Erdélyi Péter úgy fogalmazott, továbbra is kiemelkedően fontosnak érzik - az abszolút számokban még mindig alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett - a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését. Jelenleg az autós szakma szolgáltatói része (javítás és karbantartás) csökkenő forgalommal néz szembe, amelynek egyik oka az évek óta alacsony új gépjármű értékesítés okán kiesett garanciális szerviz munka, valamint az eddigi ügyfelek tömeges elpártolása a márkaszervizektől, részben a feketegazdaság irányába.
 
Az elnök meggyőződése, hogy a gazdaság fehérítésével óriási tartalékok szabadulhatnak fel az állam számára az adó-, és járulékbevételek növekedése, az adómorál javulása formájában, míg ezzel együtt a gazdasági életben a legálisan működő vállalkozások versenyhátránya csökkenhet, vagy megszűnhet.
 A jelenség a megye márkakereskedőinél is kiverte a biztosítékot. Csongrádi László (Autó Forrás Kft.) és Marton György (Marsal Kft.) már két évvel ezelőtt, az akkori miniszterelnök jelenlétében tartott gazdasági fórumon szóvá tették, hogy az autós szakma hanyatlása felerősíti a feketegazdaságot. Egyre többen viszik szakszerviz helyett garázsműhelybe az autóikat. Az is megtörténhet, hogy a délelőtt a szakszervizben dolgozó kolléga délután odahaza, fusiban javítja meg az ügyfél autóját.



Marton György lapunknak azt is sérelmezte, hogy a biztosítók akár úgy is fizethetnek javítást, hogy a károsult nem mutat be számlát. Ha valaki megtöri a kocsiját, a biztosító kifizethet számára úgynevezett becsült kárt. Ez persze kevesebb, mint a hivatalos javítási költség, de az ügyfélnek jó, hiszen lehet, hogy fusiban ennél olcsóbban is megússza. Marton György szerint ez a lehetőség több sebből vérzik, hiszen az így javított autó nem biztos, hogy megfelel a forgalomba helyezés követelményeinek. Másrészt mindez a feketegazdaságot erősíti, hiszen a garázsműhely általában illegális, áfát sem fizetnek, ami a központi költségvetésben bevételkiesést is okoz.



Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!