2011.04.28. 18:04
Német kocsik állnak az élen
Veszprém - Az ADAC megbízhatósági listáján az évtizedekig tartó japán lendület 2005-ben tört meg, a német autóklub hibastatisztikájában ugyanis hét kategória közül négyben német gépkocsi végzett akkor az élen. A sikertörténet azóta folytatódik, de még nagyobb fölénnyel.
A klub autójavítási statisztikája alapján készült az ADAC legfrissebb kimutatása is. A "sárga angyalaik" tavaly 4,25 millió alkalommal szálltak ki elromlott kocsit reparálni. Ebből csak az egy és hat év közötti modellek megbízhatóságát vizsgálták. A Mercedes, a BMW, az Audi és a Volkswagen "aratott": hat járműkategóriából ötben német autó lett az első helyezett a 2010-es listán. Ahol a német fölény nem érvényesült, az a kisautók és a kompakt osztály. A kicsik legjobbja a Toyota Aygo, a megbízhatósági lista dobogósai a Fiat 500 és a Peugeot 107-es modell. A kompakt kategória élén a BMW-érdekeltségű Mini áll, majd Peugeot 207, Mitsubishi Colt, Opel Meriva és Nissan Note a sorrend. Érdekesség, hogy a Skoda Roomster után hetedik a Dacia Sandero. Szerény tizedik helyet csípett meg a VW Polo, az Opel Corsa pedig a tizenegyedik. A "mi autónk", a Suzuki Swift a tizennyolcadik helyre futott be az ADAC-listán.
A BMW 1-es szériája végzett nagy fölénnyel az első helyen az alsó középkategória listáján, második az Audi A3, a harmadik pedig a meglepően jól szereplő Peugeot a 308-as modellel. A Mercedes B és A osztálya megelőzi a hatodik helyezett Toyota Aurist. A hazánkban is népszerű Volkswagen Golf, majd a Seat Leon és Toledo következik a megbízhatósági listán, a tizenegyedik hellyel kell beérnie a Renault Scénic típusának. Középkategóriában nincs kegyelem, a német gyártmányok taroltak: a képzeletbeli dobogó tetején a BMW X3-as áll, a Mercedes C osztály és a BMW 3-as követi a rangsorban. Negyedik a Mercedes SLK, míg ötödik az Audi A4. Egyedül a Nissan Qashqai tudott beékelődni a németek közé, a lista hatodik helyére került. A Volkswagen Tiguant és a Mercedes CLK-t a kilen-cedik helyen a Skoda Octavia követi. Sokak kedvence a VW Passat, de az ADAC statisztikája alapján csak a tizenegyedik lehetett. A felső középkategória és a felső kategória "királya" az Audi A5, de a lista élcsoportjának többi tagja is német: BMW 5, Audi 6 és Mercedes E osztály a sorrend. A Volvo S60/S70/S80/V70 modellcsalád töri meg a hegemóniát, majd további német autómárkák szerepelnek a legjobbak között.
Természetesen meghibásodási listát is készített az ADAC. Legtöbbször elektromos probléma miatt riasztották a szerelőket (54 százalék), a motorral csupán a segélyhívások kilenc százalékánál volt gond. A számítógépes motorvezérlés elég gyakori hiba, hiszen minden negyedik alkalommal emiatt hívták segíteni a német szerelőket. Az üzemanyag-ellátási gondok nem érték el a hét százalékot, míg a klímaproblémák a kocsik öt százalékára jellemzőek a tapasztalatok szerint.