Kultúra

2016.04.29. 09:17

Vannak kritériumok - Portré a hetven éves Kádár Tibor festőművészről

Vissza kell térni a figuratív művészethez, mondta Kádár Tibor veszprémi festőművész, akivel hetvenedik születésnapja kapcsán beszélgettünk.

Balla Emőke

Kádár Tibor, a kortárs magyar festőművészet jelentős alkotója 1946-ban született Kolozsváron. 1971-ben végzett a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola festészeti szakán. 1971-74 között Marosújváron tanított műszaki rajzot egy vegyipari gimnáziumban, 1974-től 1987-ig pedig festészetet Kolozsváron a képzőművészeti gimnáziumban. 1971-től rendszeresen kiállít. 1988-ban családjával együtt Magyarországon, Veszprémben telepedett le. 1991-ig a Veszprém Megyei Múzeumban dolgozott művészettörténészként, majd úgy döntött, kizárólag a festészetre koncentrál. 2000-től művészeti oktatóként, 2004-től igazgatóként vett részt a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. porcelánfestő iskolájának munkájában. Évekig tagja és céhmestere volt a Veszprémi Művész Céhnek, 2004-ben öt művésztársával megalapította a figuralitást vállaló F-Csoportot. Elkötelezett híve a figuratív ábrázolásmódnak, mely által – vallja a festőművész – az alkotó közelebb kerül a közönséghez és hozzájárul ahhoz, hogy korunk felhígult művészete visszataláljon az alapokhoz. Két képzőművészeti szakkört vezet: Csopakon és Herenden.

Fotó: Penovác Károly

Hetvenedik születésnapja alkalmából Budapesten, az Erdély Művészetéért Alapítvány E-Galériájában volt kiállítása. Ahogy mesélte, sokan elmentek, olyanok is, akiket húsz, huszonöt éve nem látott. A tárlatot Ladányi István nyitotta meg, Freund Tamás akadémikus volt a fővédnök. Eszébe sem jutna, hogy hetven éves, nem is érzi magát annak, sorolja a munkákat. Veszprémnek ajándékozott egy Istvánról és Gizelláról, a város történetéről szóló képet. Három részre osztotta, a középső részben Gizella Passauból való bejövetele látható, a bajor katonákkal, zsoldosokkal és papokkal, bal felől István és Koppány harca, a kereszténység győzelme. Ez egy négyméteres pannó, az aranyfüst fóliát használva az arany csillog minden szín alatt. Korábban a városházán volt kiállítva a Torja-Bálványos-Szent Anna-tó nagyméretű pannója, a város vezetésének nagyon tetszett a kép, ekkor jött az ötlet, hogy Veszprémnek is fessen egyet.

Hogy itthon van-e Veszprémben, arra így válaszol:

– Nem éreztem magam itthon. Itthonról mentem haza és otthonról jöttem vissza. Másfél, két éve teljesen itthon érzem magam, mert a ház és a műterem az enyém, végre teljes jogú veszprémi polgár vagyok. Van házam és fedél a fejem fölött. Korábban volt egy bizonytalanság érzésem. Már nincs. Elég sokat járok Erdélybe, nemzetközi táborokba, például a bálványosi művésztáborba, Csángóföldre, Gyimesközéplokon felépítettek egy csodálatos skanzent. Az ember itt nagyon itt jól érzi magát, egy 18. század végi, 19. századi autentikus környezetben van és minden a tisztaságról szól. Ez a tisztaság ma nagyon hiányzik. Itt viszont az ember kitisztul, feltöltődik, utána teljes erővel tud alkotni.

Kádár Tibor kolozsvári diákkorában megszokta, hogy Nagybányára – ahol a magyar festészet legnagyobbjai megfordultak – jár művésztáborba, tájképet fest és amikor visszamegy a műterembe, folytathatja saját festészetét. Diákként egy-egy hónapot, sőt kettőt is festett kint, a természetben, ez inspiráló számára. Fontosnak tartja, hogy ne egy nyugati gondolkodásmódot „majmoljon”, hanem az igazi, a kalotaszegi, nagybányai tradíciót folytassa. Ez az ars poetica is, innen indul az egész. Erdélyben is gyakran állít ki, nagyra tartják őt: szülővárosában, a Bánffy-palotában rendezett nagy sikerű kiállítást, ami megjárta Erdélyt, az anyagot Marosvásárhelyen, Kézdivásárhelyen, Sepsiszentgyörgyön láthatták, korábban Csíkszeredán volt tárlata.

Veszprém befogadó város, a festőművész ma már otthon érzi itt magát. Mint mondja, a közéletben mostanában nem vesz részt, de korábban sok helyen jelen volt. 1990-ben Hegyeshalmi László színházigazgató idején vetette fel, hogy a Veszprémi Petőfi Színház gyönyörű szecessziós előtere kiállítási csarnokként is működhetne, azóta is működik. Oberfrank Pál igazgató is igényt tart arra, hogy átnézze a kiállítókat. Nem zsűrizik, csak véleményt mond, hogy giccseket ne állítsanak ki a színházban.

– A művész céhet szívügyemnek éreztem, de elveim voltam és mivel nem tartottuk, tartották be, kiléptem. Azt gondoltam, hogy nem kell felvenni mindenkit tagnak. Az amatőrizmus a szó legnemesebb értelmében vett jó festészet. Az amatőr nem pejoratív jelentésű szó. Függetlenül attól, hogy tanult vagy tanulatlan képzőművész valaki, a produktum számít. Arra kértem a vezetőséget, ne vegyünk fel olyanokat, akik nem ütik meg a mércét. Van egy mérce, meg lehet határozni, a kép jó vagy rossz. Más kérdés, hogy nekem tetszik-e. Ha nagyon nem tetszik a kép, de látok benne minőséget, akkor azt mondom, hogy jó kép. De vannak kritériumok. A képzőművészetnek megvan a nyelve. Azt mondtam, hogy én nem akarok olyan társaságban kiállítani, ahol van tizenöt jó kép és tizenöt nagyon rossz. Leesnek a képek a falról, olyan rosszak. Köszönöm szépen, ebből nem kérek. Így alakult meg a figuratív csoport; a sok posztmodern, nagyon híg képzőművészet láttán vagyunk egy páran, akik azt mondjuk, hogy vissza kell térni a figuratívhoz. A figuratív csoport erősen és hangsúlyosan a figuratív képekre helyezi a hangsúlyt. A csoport tagjai figuratív művészek, mind ismerik a mesterséget, annak alapjait. Lehet, hogy konzervatív elvet vallok, de azt mondom, az asztalos csak akkor tud asztalt csinálni, ha tud fával bánni. Egy orvos csak akkor tud műteni, ha megtanulja a mesterségét. Minden mesterséget meg kell tanulni, de a képzőművészetet nem. Jön valaki és azt mondja, hogy ez egy szobor. Ez egy kép. Azon persze el lehet gondolkodni, hogy az-e a művész, aki annak tartja magát vagy akit kineveznek.

Kádár Tibor 2011-ig a kolozsvári Ion Andreescu Képző és Iparművészeti Egyetemen, 2000-től a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. porcelánfestő iskolájában tanított. Határozottan állítja, hogy a mesterséget meg kell tanulni. Ő megtanította a diákoknak, akik hálásak neki. Herenden öt évig volt óraadó tanár, öt évig igazgató, próbált a tradícióba egy kicsit új motívumvilágot létrehozni, nem sikerült.

Ekkor alakult meg a képzőművészeti szakkör: a mester festőknek tartott kurzusokat, az ő kérésükre elindították azt a szakkört, ami a mai napig működik. Erős, tehetséges csapat, a festők igényelték, hogy napi munka után kicsit mást is fessenek, természetet, embert.

– Próbáltam szigorú iskolát indítani, aztán rájöttem, hogy nem lehet, de nem is kell. Ezek az emberek napi nyolc, tíz, tizenkét órát dolgoznak és amikor jönnek a szakkörbe, akkor örömmel festenek. Ez örömfestészet. Óriási energiával és örömmel festenek. Megpróbáltam nekik a vizuális nyelvet megtanítani, nem csak nézni, hanem látni is. Így van ez a csopaki képzőművészeti szakkörrel is. Az emberek alkotnak, kiállítanak, boldogok, hogy megmutathatják másnak is a munkáikat. Ez számomra is öröm, visszajelzés, hogy jó úton járunk.

Fotó: Penovác Károly

Nem beszéltünk még a Kalevaláról, Bartókról és Dsidáról: egy sorozat született Dsida verseiből, Bartókról, a Kalevaláról, a grafikai sorozatot két éve Finnországban állította ki. Kádár Tibor alkot, kiállít, szakköröket vezet, szervez, mióta nyugdíjba ment, több az elfoglaltsága, mint korábban, állítja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!