Kultúra

2017.08.20. 07:41

Emberi, túlságosan is emberi - Duray Tibor műveiből nyílt kiállítás a Vaszary Galériában

Balatonfüred A kiállítás nem ad választ a kételkedésre, újragondolásra ösztönzi a látogatót, mondta Róka Enikő művészettörténész a Vaszary Galériában szombaton nyílt kiállítás megnyitóján.

Balla Emőke

Duray Tibor (1912-1988) művei láthatók a Vaszary Galériában. A két teremre, tematikus szekcióra osztott tárlat a leghíresebb Aba-Novák tanítvány több mint fél évszázados életművéből válogat a harmincas évek diadalmas indulásától kezdve egészen a nyolcvanas évekig. Duray munkáit a dekorativitás, a csöndes líraiság, az érzékeny megfigyelések és tomboló expresszivitás egyszerre jellemzik. Nagy tehetségű festő, finomkezű rajzoló, szenvedélyes szobrász, sikeres éremművész volt, aki még háttérbe szorulva is mindvégig a monumentalitás igézetében alkotott.

Duray Tibort művészi pályáján számos hatás érte, fogalmazott Róka Enikő művészettörténész. Legmeghatározóbb példaképe Derkovits Gyula volt, 1934-ben a művész kiállítása elementáris élményt jelentett számára. Derkovits mellett Aba-Novák Vilmos, Mednyánszky László hatása is tetten érhető festményein, Picasso hatása is érezhető volt. Érdemes rákérdezni: mikor, mit jelent életében a témaválasztás, a  hangnem és a sok stílus idézet? A témák kortárs tapasztalatból és belső együttérzésből fakadnak, mondta a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár vezetője. A kiállítás nem ad választ a kételkedésre, újragondolásra ösztönzi a látogatót. Nemcsak az életmű csúcsából válogat, hanem a teljes pályából szemelget. Dramaturgiai csúcspont a háború köré épített alkotások – Elesettek, Háborús ló, Sebesült ló – felvonultatása, a dráma hangján szólnak, idézik Picasso Guernica-jának emlékét. Tekinthető-e ez a késő romantika örökségének vagy művészi önképnek, kérdezte a művészettörténész. Az Aranykor az egyik legrejtélyesebb mű, amit a művész 1968-tól 1982-ig festett, mely filozófiai, képzőművészeti és irodalmi alkotásokat összegez. Miért él bennünk a vágy az aranykor után, s mi visz rá egy festőt arra, hogy megbízás nélkül hosszú évekig egy olyan festményen dolgozzon, amit nem láthat teljes egészében, mert a kép jóval nagyobb, mint a rendelkezésre álló falfelület? Visszahozza az antikvitástól eredeztethető európai, egyetemes emberi művészetet, másrészt visszakanyarodik saját művészi gyökereihez. A művészettörténész feltette a kérdést: vajon ez összegzés, remény, megerősítés? Az Aranykor az elégia hangján szól. Nem patetikus, inkább kérdező, meghagyja a látogatónak a szemlélődés és a gondolkodás jogát.

A kiállítás kurátora Kukla Krisztián. Ő fogalmazta meg, hogy az első terem az aranykor és a háború témáira összpontosít, míg a galéria másik szárnyában folytatódó tárlat az életmű kimagasló darabjait jelentő tusrajzokat rendezi egybe apró tájképekkel, színpadkép-tervekkel, amelyeket a külső falfelületeken helyet kapó olajfestmények ölelnek körbe. Remek portrék és erőteljes zsánerképek mutatkoznak be ily módon.

Duray Tibor emberi, túlságosan is emberi című kiállítása 2018. január 7-ig látható a Vaszary Galériában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!