2015.04.16. 18:30
Navracsics Tibor gimnáziumigazgató életrajzi könyvét fia mutatta be
Veszprém – Pedagógusnak lenni a legfontosabb hivatás, mondta Navracsics Tibor EU-biztos édesapjának könyvbemutatóján.
„Az életet, ím, megjártam” címmel jelent meg Navracsics Tibornak, a Vetési Albert Gimnázium alapító igazgatójának életrajzi könyve, melyet fia, Navracsics Tibor, az Európai Unió ifjúságért, oktatásért, kultúráért, sportért felelős biztosa ajánlott a hallgatók figyelmébe az intézményben. A kötet bemutatja, milyen változások történtek az oktatási rendszerben az 1950-es évektől kezdve az 1990-es évekig, amit az oktatásügy modernizációval való küzdelme jellemez; választ kell adni arra, hogyan tud naprakész maradni az oktatási rendszer az információs robbanás idején.
Navracsics Tibor, a Vetési Albert Gimnázium alapító igazgatója és fia, Navracsics Tibor EU-biztos
Fotó: Balogh Ákos
A neveléstörténeti információk mellett a könyvben kirajzolódik egy személyes karrier, a pedagógus pálya, az értelmiségi lét. Az EU-biztos vallott arról, mit jelentett pedagógus családban felnőni. Csak hátrányát látta, mondta tréfásan: szülei mindig korán értek haza, a nyarakat otthon töltötték, szorosan ellenőrizték őt, jól informáltak voltak tanulmányi előmeneteléről, otthon nem lehetett szidni a tanárokat. A család olyan hivatkozási alapot adott számára, ami később megkönnyítette a másokkal, akár különböző politikai oldalon állókkal való kapcsolatot is. Sosem tudott politikusként úgy egy rendezvényen megjelenni, hogy édesapjának tanítványai ne kérdezték volna őt egykori tanárukról. Édesapja az aktuális közéleti funkciókban is megőrizte pedagógus hivatását. Pedagógusnak lenni hivatás, a legfontosabb hivatás, mondta. Olyan lesz a jövő Magyarországa, Európája, amilyennek a pedagógusok formálják, hogyan a pedagógusok ma végzik hivatásukat.
A könyv szerzőjét Tölgyesi József ösztökélte az írásra. Navracsics Tibor a bemutatón mindenkinek köszönetet mondott személyesen, életének, pályájának alakítóinak, gyermekkori barátjainak, tanár társainak, munkatársainak. Megemlékezett a balatonfüredi, majd a tapolcai gimnáziumban töltött évekről, a megyei tanácsról, ahol elnökhelyettes volt. A Vetési Albert Gimnázium alapító igazgatója 1989 és 1994 között irányította az intézményt.
Szántai Erzsébet, a gimnázium igazgatója szólt arról, hogy a nyolc évfolyamos gimnáziumi képzés és a francia-magyar két tanítási nyelvű képzés hozzájárult a gimnázium önazonosságának megtalálásához; ma az ország egyik erős humán középiskolája. Németh Andrásné Farkas Gabriella, a Veszprém Megyei Neveléstörténeti Társaság elnöke kiemelte, az eddigi két sorozat mellett a mostani, a legújabb sorozat a pedagógia jeles személyiségeit mutatja be.