2012.07.03. 08:10
Egy élet a zene bűvöletében
Veszprém - Nemrégiben nagy sikerrel mutatta be a Veszprémi Érsekség Főszékesegyháza Szent Mihály Bazilikája Kollár Kálmán karnagy Veszprémi Passió című művét amely a minap a tihanyi Bencés Apátság templomában is elhangzott a Liszt Kórus előadásában.
- Karnagy úr, szinte felsorolhatatlan a sok rangos nemzetközi díj, amelyet a Veszprémi Liszt Ferenc Kórussal elért. Mit emelne ki?
- Számunka nincs fontos és fontosabb. Meghatározó, milyen légkörben tudunk dolgozni: a dobogó és a hallgatóság számunkra szent.
- Fontos az elismerések?
- Ezek elsősorban a közönségnek fontosak. Ha a hír szárnyra kél, a Liszt Ferenc Kórustársaság vagy annak karnagya kitüntetésben részesült, többen jelennek meg koncertjeinken.
- A sok rangos elismerés közül említsük meg a 2011-ben kapott Magyar Örökség Díjat, valamint, hogy a karnagy úr a Magyar Kultúra Lovagja. Miért ilyen későn szánta rá magát ilyen nagy formátumú zenemű megalkotására?
- Már "konzis" koromban próbálkoztam zeneszerzéssel, az akkori igazgatóm kedvemet szegte: Szép-szép, de ez nem magyar zene - mondta. Tizenévesként fogalmam sem volt, mi a magyar, francia, német vagy másféle zene, ez csak később tudatosodott. Kisebb zeneművek, átiratok azért találhatók a fiókomban.
- A Biblia a világ legismertebb alkotása. Ennek része a passió, Jézus szenvedéstörténete. A művészeteknek is alaptémája: legismertebbek Bach passiói, Munkácsy Krisztus-trilógiája, Mel Gibson Passiója. Zeneszerzőként miért ehhez a nehéz, oratorikus műfajhoz, témához nyúlt?
- A liturgiában évente ismétlődő szenvedéstörténet végigélése számomra is megrázó élmény. Azért Veszprémi Passió, mivel a Liszt Ferenc Kórustársaságnak annyi jót tett a város, az Érsekség és Nagy Károly atya, fontosnak éreztem a magyar jelző szűkítését veszprémire.
- Mennyiben őrizte meg a passiók hagyományát?
- Nagypénteken templomokban a liturgia szerint nem szólalhat meg hangszer, a harangok is elmennek Rómába. Emiatt a magyar nyelvű passiók egyszerűek, egyszólamúak, szegényesek. Az én passióm a vegyes kar, a szólisták, a hangszerek szerepeltetésével az egyszólamú magyar passióknál sokkal gazdagabbá válik.
- Úgy érzi, a lenyűgöző zenei alkotással sikerült az elődök nyomdokába lépve egy azoktól mégis eltérő alkotást létrehoznia?
- Nem feladatom saját művem minősítése. Tisztelettel és örömmel írtam kórusom tagjai számára, akik megható odaadással vettek részt az ősbemutató előkészítésében. A lelkes fogadtatás igazolta törekvéseinket.
- Az élményt fokozta, hogy az ősbemutatón elhangzott Sík Sándor Keresztútjának 12 stációja Oberfrank Pál előadásában. Nagy Károly atyát, a székesegyház kanonokját is felkérte szólóéneklésre.
- Az atya vasárnapi szentbeszédei a Károly templomban olyan lelki táplálékot jelentenek, amelynek lenyűgöző a varázsa. Fantasztikus adománya Istentől: gyönyörű, karcmentes az énekhangja, amely hozzájárul az ősbemutató sikeréhez.
- Az ősbemutató után van-e érdeklődés az országban, netán külföldön a Veszprémi Passió iránt?
- A zsúfolásig megtelt Bazilikában és a tihanyi Bencés Apátságban lelkesedéssel fogadták a művet. Izgalommal várom, milyen véleményt formál a szakma.
- Befolyásolta-e elhatározását élete alkonyán, hogy zeneszerzőként maradandóbb nyomot hagyhat, mint zenepedagógusként vagy karnagyként?
- Ilyen gondolatok soha nem motiválták gyönyörű munkámat, ám ha úgy ítéli meg az utókor, maradandó nyomot hagytunk, akkor ezt boldogan köszönjük meg.
A Veszprémi Liszt Ferenc Kórus lemezeink száma tízen felül van, az amatőr mozgalomban egyedülálló módon. Most készítik elő a Musica Antiqua Vesprimiensis sorozat ötödik albumát, az Érseki Levéltár anyagából. Bárdos tanár úr Bakonyi hangok című kórusművét a kórusnak dedikálta, e műről kapta nevét egy másik, négy lemezből álló sorozatuk. A szakmát legjobban Kodály 24 vegyes kari művét tartalmazó dupla lemezük döbbentette meg, amelyhez tartozik egy elemző könyv Kodály Zoltán zenébe kódolt üzeneteinek megfejtésével.