2010.09.14. 05:40
Pannon Egyetem - Új mesterszakok a tervben
Veszprém - Jól sikerült beiskolázással kezdhette az idei tanévet a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kara. Az egyetem második legnépesebb karán az idén 12 százalékkal több, összesen 620 elsőéves hallgató kezdhette meg a tanévet kilenc alap- és ugyanennyi mesterszakon. Ezzel a régióban is vezető humán tudományi kar a veszprémi.
Dr. Horváth Géza egyetemi docens, a kart irányító rektori megbízott elmondta: míg korábban a nyelv szakok kissé visszaesőben voltak, most ott is kiemelkedő a felvételi eredmény.
- A legtöbben anglisztikára, nemzetközi tanulmányokra, magyar szakra jelentkeztek első és második helyen, de a többi alapszakunkon - a germanisztikán, a társadalmi tanulmányokon, az etikán, a pedagógián - is megfelelő a létszám, s idén először el tudtuk indítani a politológia alapszakot. A romanisztika országosan gyengélkedik, de mi szeretnénk megőrizni és lehetőség szerint fejleszteni. A mesterszakok is viszonylag jól szerepeltek: a legnépszerűbb mesterszak a tanári, de kiemelném a fordító és tolmács szakot, ami összesen három helyen létezik az országban, köztük nálunk, Veszprémben. E szakon közel ötven hallgatót tudtunk beiskolázni. Az a mélypont, ami 2006-2007 körül, az új bolognai rendszerrel bekövetkezett, és itt a jelentkezők számára gondolok, mostanra meghaladottnak látszik, és egy lassan növekvő tendencia kezd mutatkozni. De továbbra is úgy gondoljuk, hogy a mesterszakoknak kulcsszerepük lesz a jövőben, szeretnénk a mostani kilenc mellé más mesterszakokat indítani - fogalmazott a rektori megbízott.
Várhatóan már jövőre indulhat a nagy népszerűségre és érdeklődésre számot tartó drámapedagógiatanár szak, mely csak az akkreditációra vár. Hasonló a helyzet a nyelv- és beszédfejlesztés mesterképzési szak, valamint az összehasonlító irodalom- és művelődéstudomány szak esetében. Utóbbin az irodalomtudomány, a kultúraszervezés és a különböző kulturális szervezetek számára szeretnének szakembereket képezni. Nagyobb vállalkozás a hungarológia mesterszak: itt nemcsak magyar nyelvi készségeket oktatnának, hanem történelmet is, illetve olyan társadalomtudományi tárgyakat, amelyek kifejezetten a hungarológiához köthetők.
- A hungarológia annyiban szélesebb, mint a magyar nyelv és irodalom, hogy több kulturális ismeret tartozik hozzá, nem mellékesen a magyar mint idegen nyelv tanítása is. Az itt végzettek tulajdonképpen a magyar kultúra szakértői lesznek. Úgy gondoljuk, külföldi hallgatókra is számíthatunk. Veszprémbe a természettudományi képzés miatt sokan jönnek külföldről, el tudom képzelni, hogy a mérnöki ismeretek megszerzése után vagy azzal párhuzamosan elvégezik a hungarológia szakot, hogy mélyebben megismerjék a magyar nyelvet és kultúrát. Legkorábban 2011 őszén vagy az azt követő keresztfélévben indulhatna a szak, az akkreditáció benyújtása előtt állunk.
A jelen gazdasági környezetben adódik a kérdés: vajon minek köszönhető, hogy a kar annak ellenére népszerű, hogy mostanság nem éppen a legjobb megélhetési lehetőségekkel kecsegtető szakmák megszerzését kínálja.
- Valószínűleg az is közrejátszik ebben, hogy a tanár szakok megszerzését megkönnyítette a bolognai rendszer. Kilencféle bemeneti követelményt határoztak meg, s ezek között vannak olyanok, amelyeknek a szakma nem is túlságosan örül, mert némi előképzettség birtokában akár két félév alatt is lehet további pedagógiai diplomát szerezni. Ugyanakkor én nem állítanám, hogy a bölcsészettudományok vagy humán tudományok ne lennének vonzóak a hallgatók számára. Mindig is az volt a tendencia, hogy tanár vagy bölcsész szakkal nem kizárólag a szakmai képzésben megcélzott munkahelyekre lehetett és lehet elhelyezkedni, hanem az élet más területein is, akár újságíróként, könyvtárban vagy általában a kulturális szférában. Kulcsfontosságú, hogy ezeken a területeken olyan művelt emberek dolgozzanak, akik rendelkeznek az alapvető humán tudományos ismeretekkel.
A Pannon Egyetem több évtizedes ipari és természettudományos múltja ellenére a felvételi számok, eredmények is azt mutatják, hogy a veszprémi intézménnyel a bölcsészettudományokat választók számolnak.
- Középmezőnyben vagyunk a magyar egyetemek között, bölcsészkarként ez nem kis dolog. Ez azt jelenti, hogy húsz év alatt, amióta a humán tudományi képzésnek múltja van Veszprémben, sikerült megmaradni, megizmosodni, megelőzve a bölcsészképzésben nagyobb hagyománnyal bíró intézményeket. A mesterszakjaink révén pedig regionálisan is vezető szerepet töltünk be: Veszprém jelenleg a régió legnagyobb humán tudományi központja. Számolnak velünk a hallgatók, jönnek hozzánk - fogalmazott dr. Horváth Géza.
Átvilágították, elemezték
Idén májustól rektori megbízott és operatív tanácsadó testület irányítja a modern filológiai és társadalomtudományi kart. Dr. Horváth Géza elmondta: az elmúlt hónapokban a kart minden tekintetben, oktatási és gazdasági ügyekben is átvilágították, elkészítették az egyes szakok és a kar egészének SWOT-analízisét. Kialakulóban van az új, egységes kari stratégia, melyben a rektori megbízott szerint mindenki kezdi megtalálni a maga helyét, s minden feltétel adott
ahhoz, hogy megválasszák az új dékánt. Dr. Horváth Géza nem kívánt arról szólni, ringbe száll-e a címért.