Külföld

2015.03.26. 11:44

Germanwings-katasztrófa: miért nem volt vészjelzés?

A Franciaországban bekövetkezett repülőgép katasztrófára magyarázatot csak a fekete dobozok feldolgozása adhat, addig mindenki csak találgat. Nem kizárható a terrortámadás sem, de valószínűbb a műszaki probléma. Csak ezt miért nem jelezték?

Tremmer Tamás

Ismeretes, lezuhant a Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata kedden délelőtt a francia Alpokban. A gép fedélzetén 152 ember tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl. Jakó Tamás pápai pilóta, több mint 15 ezer óra repüléssel a háta mögött. Jelenleg egy ugyanilyen gép kapitánya. A tragédia lehetséges okairól kérdeztük.

A pilóta először is hangsúlyozta, az Airbus A320-as a Boeing 737-es géppel együtt a repülés igáslovai. Baleseti statisztikai mutatóik ugyanolyanok. A legnagyobb számban használt és a legmegbízhatóbb gépek a világban, éppen ezért érthetetlen, ami történt.

Azt tudni lehet, hogy a gép elérte az utazómagasságot (körülbelül 12 ezer méter), majd szinte rögtön süllyedni kezdett. A gép percenként 1000 métert veszített a magasságából, ami kétszerese az ilyen gépek normál süllyedési sebességének. Majd tíz percet zuhantak, mielőtt 2700 méteres magasságon becsapódtak. Hosszú idő ez ahhoz, hogy ne adjanak le vészjelzést, vagy ne kommunikáljanak, ami Jakó Tamás szerint elgondolkodtató.

Két lehetséges okot tud elképzelni: a nyomáskiegyenlítődést, illetve a tüzet. Ha a repülőgépben tönkremegy egy tömítés, a nyomáskiegyenlítődés szép lassan megy végbe. Van egy protokoll, ami kötelezően tartalmazza, ilyenkor mi a teendő. Az első lépések egyike, hogy mindenkinek fel kell venni az oxigénmaszkot. Ez képes biztosítani a levegőt addig, amíg elérik a 3000 méteres magasságot, ahol a nyomáskülönbség már nem okoz gondot. De ez idő alatt tájékoztatni kell az irányítót! Nem tudni, ezt miért nem tették...

Elképzelhető, hogy a nyomáskiegyenlítés hirtelen ment végbe, ilyet a katasztrófafilmekben többször látni, de erre az esetre szintén felkészítették a személyzetet, az oxigénmaszk pedig ekkor is mindenkinek kötelezően a rendelkezésére áll.

Arra ugyancsak gondolt, hogy esetleg tűz keletkezhetett a pilótafülkében, és a pilóták a füstben nem látták a műszereket.

Nagyon sok a megválaszolatlan kérdés: Miért süllyedtek? Miért nem jeleztek? Mit csinált a személyzet?

(A legfrissebb hír szerint az Alpokban lezuhant német utasszállító egyik pilótája a baleset előtt elhagyta a pilótafülkét, és nem tudott visszatérni, mielőtt a gép a hegyoldalnak csapódott, közölte szerdán a The New York Times című amerikai napilap internetes felületén egy, a baleset okait vizsgáló nyomozó a gép hangrögzítő fekete dobozából nyert információkra hivatkozva. A szerk)

Terrortámadás lehetett? Nem kizárható, válaszolta. A tragédia kapcsán egyelőre csak találgatás folyik. Többet akkor lehet tudni, ha feldolgozzák a megtalált feketedoboz adatait. Az minden, a pilótafülkében elhangzott beszélgetést rögzített. Ezek alapján már lehet következtetni a baleset tényleges okaira.

A baleset után óhatatlanul is felmerül az emberben, félni kell a repüléstől? Jakó Tamás szerint csak annyira, mint amikor az utcára kimegy az ember. Ott is jöhet egy örült autós, aki felhajt a járdára a gyalogosok közé. De ennek kevés az esélye. Egyébként a szárazföldi közlekedéssel szemben nekik az az előnyük megvan, hogy a világban bekövetkezett légi balesetek okait, tanulságait beépítették az éves kiképzésükbe, az előfordult esetekre felkészítették őket, s a vizsgájukba ezeket beépítették. A tragédia ellenére a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!