Világkezdet és világvég - Kopasz Tamás kiállítása

2013. október 12., 10:49 szerző: Bartuc Gabriella
komment
Transzállapotban széles karmozdulatokkal felvitt szeizmografikus jeleknek vélem Kopasz Tamás festményeit, amelyek a Művészetek Háza Csikász Galériájában láthatók.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A pillanatot rögzítik, amikor egybeesik a világkezdet és a világvég. A radikális törés, zúzás, rombolás (robbanás?) fekete vonalai mögött felderengő kék maga a transzcendencia. Ez a finom kék, esetenként lila vagy éppen sárga szín Kopasznál ritka eset. A fekete képek legbelseje. Maga a megnyugvás.

Kopasz Tamás művészetét elemezve megnyitó beszédében Rockenbauer Zoltán többek között arról beszélt, érzése szerint úgy dolgozik, mintha egy dekoratív felületet kellene lebontania, felülírnia. Letépnie, szétrobbantania – teszem hozzá. És aztán újrarendeznie. Ahogy a barokk fúga szálai szétfutnak és azután újrarendeződnek, úgy futnak szét a vonalak és színek, hogy aztán újra találkozzanak – fejtegette Rockenbauer, hozzáfűzve, emócióktól fűtött zenei tájakra, ahogy az alkotások címe is mondja, terrákra (Terra incognita No1, Terra infernalis No3.) visznek bennünket a festmények.

Érzések és motívumok küzdelme a vásznon. Kopasz Tamás egyik Veszprémben kiállított festménye előtt (Fotó: Nagy Lajos)

Kopasz Tamás elementárisan expresszionista képeit a zene, mégpedig a barokk ihleti. Vélhetően a zene hatására kerül olyan transz állapotba, amikor a mindenséggel szeretkezik

És ezt az állapotot, ezt a vad zuhanást és felemelkedést rögzíti motorikus kézírással, szabad ecsetkezeléssel, szinte mániás kényszerrel. Munkáinak olyan címet ad, mint a zeneműveknek szokás, például Sárga sorozat No1, No2. és így tovább. Előadásában Rockenbauer Zoltán kitért a zene és a képzőművészet szoros kapcsolatának okaira. Mindkét művészeti ág erősen épít az emóciókra és a hangulatokra, amik semmilyen más módon nem fejthetők ki, csak ezeken a művészeti ágakon keresztül. Ez különösképpen igaz az absztrakt festészetre – mondta, hozzáfűzve, Kandinszkij óta szoros kapcsolatot ápol a zenével sok absztrakt festő. Az abszolút zene rokon az absztrakt festészettel, egyiket sem a forma, hanem a kifejezés alkotóelemei, a hang, a ritmus, a sötétség, a fény, a szín érdeklik és az érzések, szenvedélyek. A barokk két markáns zeneszerzőjét, Bachot és Haendelt említve, inkább az utóbbiéhoz hasonlította Kopasz alkotói módszerét, mert a matematikai képletekben gondolkodó Bachhoz képest sokkal emocionálisabb. Valamiféle harcot vív a vásznakon – mondta -, látjuk az ecsetvonásokon, hogyan küzdenek egymással az érzések és motívumok. Ritkán találkozni ilyen intenzív munkákkal. Október 26-ig még megtekinthetők.

 

Kopasz Tamás festő- és szobrászművész 1958-ban született Szegeden. 1981-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 2009 óta az Esterházy Károly főiskola docense, tanított a Ferenczy István Vizuális Műhelyben, 1993-ban megalapította a Mű-terem Kiállítót, amit 1999-ig működtetett. 2010-től a GébArt Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep művészeti vezetője. Számtalan egyéni és csoportos kiállításon vett részt. Absztrakt expresszionistának tartják. Munkái zenei ihletettségűek. Ő maga is zenél, saját zenekara is van.

Bartuc Gabriella

2013. október 12., 10:49 szerző: Bartuc Gabriella

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...