Hírek

2017.06.01. 19:50

Leáldozott a borravalónak? - Megosztja a szakmát a kötelező szervízdíj

Kötelező szervizdíjat vezetne be két turisztikai szervezet. Sokan a borravaló intézményének megszűnésétől tartanak.

Balla Emőke

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége és a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége nemrég megszellőztetett javaslata jövő évtől 8–15 százalékos kötelező szervizdíj bevezetését indítványozza, amit a konyhai és éttermi személyzet tagjai között kell szétosztani. A lényeg, hogy a munkaerőhiány csökkentésére – fizetésemeléssel – legyen forrás. A szükséges összegeket az áfacsökkentés mellett a szervizdíj bevezetésétől remélik. A vendéglátás áfája az idei 18-ról jövőre öt százalékra csökken, azonban – szintén a következő évtől – négyszázaléknyi turizmusfejlesztési hozzájárulást is meg kell majd fizetniük a vendéglátósoknak.Dobai András, a balatonfüredi Kredenc vezetője szerint támogatható a gondolat, hogy a vendéglátásban dolgozók bérét az európai norma felé közelítsük. – Úgy látom azonban, hogy a szervizdíj bevezetésének létjogosultsága egyelőre csak az elegáns helyeken van. Itt tudják azt a szolgáltatást nyújtani, amiért ezt el lehet kérni. Nem szabad azonban egységesen kezelni a vendéglátóhelyeket, hiszen másképp működik egy elegáns étterem és egy kis kávézó vagy kifőzde.

- A szervizdíj bevezetésének lehetősége tíz éve adott, aki élni akart vele, az bevezette vagy be fogja vezetni. Kötelezővé tételének nem látom értelmét. Ha egy szállodában reggelizik a vendég, nyilván nem fog máshová menni azért, mert ott szervizdíjat számolnak fel. Egy utcai vendéglátóhely versenyképességét viszont meghatározhatja, hogy szervizdíjat számol fel - véli Dobai András.

Veszprém több éttermében idén januárban vezették be a szervizdíjat, a Betekints Étteremben ez 12 százalék. - A szervizdíjjal kapcsolatban pozitívak a visszajelzések a magán- és a céges vendégek részéről egyaránt - közölte Szakál Bálint étteremvezető. - Minden fizetésnél, minden számlánál elmondjuk, hogy az tartalmazza a szervizdíjat, nálunk már az étlapon szereplő árban benne van. A szervizdíj bevezetésével minimális lett a borravaló - szinte el is tűnt -, de ez várható volt. A vendégek elfogadták. A szervizdíjat a konyhai és az éttermi személyzet tagjai kapják.

Sándor Mihály, a pápai Gambrinus étterem üzletvezetője a Napló kérdésére kifejtette: azok, akik nem akarnak borravalót adni, rossz néven vehetik az árba beépített szervizdíjat, aki pedig szokott adni jattot, megteszi ezt a szervizdíjtól függetlenül is. - Én ezért nem tartom szerencsésnek a szervizdíjat. Persze elismerem, pozitív vonzata is lehet, hiszen jövedelememelkedést eredményezhet az alkalmazottaknál. Ám összességében lehet, hogy nagyobb kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz, ha a vendégek többségéből ellenérzéseket, nemtetszést vált ki a számlán lévő 10-15 százalékos szervizdíj. Vallom, a borravalóadást a vendégekre kell bízni, ebbe nem szabad központilag beavatkozni - fogalmazott Sándor Mihály. Kérdésünkre elmondta, tapasztalatai szerint Magyarországon a vendéglátóhelyeknek legfeljebb talán a negyede alkalmazza a szervizdíjat, amely erősen megosztja a szakmát. A pápai vendéglátóstól megtudtuk azt is, a hosszú évtizedek alatt kialakult szokás, miszerint fizetéskor a számla végösszegének 10 százalékát illik odaadni borravalóként a vendéglátóhelyen, mostanra jelentősen megváltozott, a jatt manapság 2-5 százalék körül van. - Úgy tapasztaljuk, egyre kevesebben adnak borravalót. Sokszor még azok sem, akik egyébként meg vannak elégedve minden szolgáltatással. Emellett a kártyás fizetések számának növekedése is a borravaló ellen dolgozik , a klasszikus tíz százaléktól nagyon messze vagyunk - jegyezte meg Sándor Mihály.

 




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!