Hírek

2016.12.03. 09:40

Halálos ütközések: veszélyes kereszteződések

Veszprém - Körül sem nézett, úgy érkezett a bringás a kereszteződéshez. Pechjére egy autó is éppen akkor ért oda, és elütötte a kerékpárost. Ezúttal halálos ütközés történt, a kerékpáros belehalt sérüléseibe.

Kovács Erika

Az eset évekkel ezelőtt történt Veszprémnél. Sajnos halálos kimenetelű balesetre azóta is adódott példa kereszteződésekben is, ahol egyértelműnek kellene lennie a szabályoknak! Vajon miért történnek balesetek, tragédiák ezeken a helyeken?

A borzalmas kerékpáros eset - amely a csatári elágazóban történt Veszprémnél, amikor az még nem lámpás kereszteződés volt - a baleset helyszínelők filmjéből való, akik a filmet a közelmúltban mutatták be fiataloknak egy rendezvényen baleset-megelőzési céllal.

Azt tapasztaljuk, szinte nem telik el hét, hogy ne történne kisebb-nagyobb baleset megyénk kereszteződéseiben. Megnéztük a legveszélyesebbeket, és annak próbáltunk utána járni, ezekben miért nem egyértelműek a játékszabályok?

Az elmúlt év baleseteit áttekintve Veszprém megye legveszélyesebb kereszteződései a Veszprémet elkerülő külső körgyűrűnél találhatók, továbbá a tapolcai, almádi, balatonfüredi elágazásoknál. Aztán ilyen van Ajka-Bakonygyepesnél, ahol a nyáron halálos motoros baleset történt. Itt a motorosnak egy autós úgy nekiment, hogy a motoros fiatalembert egy közeli kerítés fogta meg, és életét már sajnos nem tudták megmenteni. A veszélyes kereszteződések közé tartozik a 8-as úton, Devecsernél található elágazás, illetőleg a 71-es út és az utópálya találkozásánál, a balatonaligai csomópont, valamint Várpalotánál, a 8-as számú főút és a Hétvezér utca kereszteződése, ami a sportcsarnoknál illetve a bevásárló központoknál található. Utóbbi helyszínen sajnos már több gyalogosgázolás történt.

Balesetek a Veszprémet elkerülő körgyűrűnél. Ködben főleg legyünk óvatosak, közlekedjünk nagyon figyelmesen! Fotó: Kovács Erika

Tudomásuk szerint az illetékesek éppen a balesetek miatt építették át a legveszélyesebb csomópontokat, megyénkben ez történt például 72-es és a 8-as út találkozásánál, a litéri elágazásnál, amit többszintűre átépítettek, és ezzel már jóval kevesebb baleset történik ezeknél. Az említett helyeken korábban többen meghaltak balesetekben, ma már anyagi kárral végződő eset a jellemző. Szintén átépítés történt a 8-as számú úton az ösküi, hajmáskéri, szentgáli elágazónál. A csatári elágazónál is több baleset fordult elő korábban, de amióta lámpa működik ott, csak sérülés nélküli esetek történnek szerencsére. Ebben a kereszteződésben történt a filmből említett, halálos kimenetelű kerékpáros baleset is. A 8-as úton Herendnél ma már jóval kevesebb ütközés történik, ahol felüljárót építettek, illetve Tés előtt Csőszpusztánál, itt forgalmi rend változás történt.

A kereszteződéseknél előforduló balesetek okait kutatva Reiter Barnabás rendőr alezredes, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője érdeklődésünkre leszögezi, az a veszélyes kereszteződés, ahol közlekednek, és ezt mindenkinek szem előtt kellene tartani, illetve az ott érvényben levő szabályokat. -Balesetveszélyes kereszteződés reméljük nincs, mert azt akkor rosszul alakították volna ki, jegyzi meg, hozzáfűzve, az ilyen helyszíneken történt balesetek száma sok mindentől függ, így a forgalom nagyságától, szabályozottságától illetve a forgalmi rend szabályaitól, a közlekedők ismereteitől, illetve attól, hogy a szabályokat betartják-e?  A balesetek nemcsak abból adódnak, hány baleset történik adott helyen, hanem hány jármű megy arra, fogalmaz.

- Sokat változtattak a kereszteződések baleseti statisztikáin a körforgalmak, derül ki szavaiból. Utal rá, ezekkel az a cél, hogy dinamikusabb legyen a közlekedés, kevesebb baleset történjen, illetve az esetlegesen bekövetkező karambolok kimenetele ne legyen súlyos, mert a tapasztalatok azt mutatják, az emberek óvatosabban és lassabban közelítik meg ezeket. Tanácsolja, fontos, hogy kellő időben felismerjük a kereszteződésben uralkodó forgalmi rendet, az elsőbbségadási kötelezettséget.

Fotó: Kovács Erika

Figyelni kell a kereszteződésbe érkező más járművekre is, célszerű a mozgásukból megfelelő következtetéseket levonni, és ennek megfelelően kell a kereszteződést megközelíteni. Ha nincs elsőbbségünk, nem kizárt, hogy akár hosszabb ideig is várni kell a behajtásig. Külön figyelmet kell fordítani a gyalogosokra, kerékpárosokra is, mert sokszor ők sem tartják be a szabályokat. Szintén figyelni kell telezöldnél, amikor a balra kanyarodó járművel elsőbbséget kell biztosítani a szemből érkező és egyenesen tovább haladni szándékozó járművek részére. A kereszteződések közelében levő sebességkorlátozásokat jelző táblákat figyelembe venni saját érdekünk is, mert a lámpák programozása a megengedett sebességen alapul, és csökkentett sebességgel az esetlegesen megtörténő balesetek súlyosságát is enyhíteni lehet. Ahol nincs tábla, ott jobb kéz szabály érvényes.

Ha van rendőr, ez a mérvadó, mindentől függetlenül.  Amikor nem működik a lámpa, vagy sárgán villog, akkor a táblákkal szabályozott forgalmi rend lép életbe, ha nincsenek táblák, akkor a jobb kéz szabály érvényes. A szabályok ismerete mellett nagyon fontos a türelem és az előzékenység! – sorolja a hasznos tanácsokat Reiter Barnabás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!