Hírek

2015.07.04. 16:24

Bringázzunk biztonságosan!

Sajnos szinte naponta lehet hallani kerékpáros-balesetről. Pedig odafigyeléssel és nem nagy kiadással megelőzhetők lennének!

Kovács Erika

Érdemes ügyelni erre, hogy ez a szép sport élmény legyen minden korosztálynak! – így vélekednek a kerékpározásban jártas sportemberek.

– A kerékpározás népszerűségével arányosan sajnos megnövekedtek a kerékpáros-balesetek is – közölte Harangvölgyi András, a Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke. Mint mondta, ez vonatkozik a balatoni kerékpáros körútra is. A „divatkerékpárosok” nagy számban, teljesen felkészületlenül vágnak neki nagyobb távoknak. Nem ellenőrzik megfelelően a kerékpárjuk műszaki állapotát, nem rendelkeznek szinte semmilyen alapvető kerékpár-szerelési ismeretekkel, így műszakilag felkészítetlen bringákkal vágnak bele a „nagy buliba”. Még ennél is nagyobb probléma sokaknál az alapvető kerékpár-kezelési technika ismeretének teljes hiánya – fogalmazott.

Hozzátette továbbá, a régi szép időkben még voltak polgári kerékpáros iskolák, ahol az „úri közönséget” megtanították kerékpározni és biztonságosan közlekedni. Rendkívül szükséges lenne újra feleleveníteni ezt a szolgáltatást, különös tekintettel a gyerekekre. A nagy kerékpároskultúrával rendelkező országokban a bringások magától értetődően viselik saját érdekükben a bukósisakot. Nálunk fordítva működnek a dolgok, nagyon kevesen hordják ezt a védőfelszerelést, arra való hivatkozással, hogy nekik nem történhet semmi bajuk, hivatkoznak a melegre, vagy arra, hogy ez nekik nem áll jól.Harangvölgyi András kiemelte, az adatok szerint a kerékpáros-balesetek döntő többsége fejsérülés, a bukósisak életet menthet adott esetben, és nem is kerül sokba. – Én azt az álláspontot képviselem, hogy kötelezővé kellene tenni, vagy legalábbis a biztosító csak akkor fizessen, ha a sértetten vagy a balesetet okozón bukósisak volt – szögez-te le. Példaként említette a sísportot, amikor nem veszélyes közutakon sportolnak az emberek, de ma már nagyobb részük viseli a sisakot – saját érdekében.

Harangvölgyi András, a Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke

Az alelnök beszélt még arról is, hogy mára a kerékpárutak nagy része, de különösen a balatoni kerékpáros körút szélessége, minősége nem alkalmas a meglévő forgalmat biztonsággal kiszolgálni. Közel 30 évvel ezelőtt nagyságrendileg kevesebb kerékpáros számára készült a balatoni bringaút, ráadásul mivel senki nem kezeli ezeket az utakat szakszerűen, nincs felelős gazdájuk, a kerékpárutak szélét benőtte a fű, gaz, kijöttek a gyökerek néhol életveszélyes a közlekedés tette hozzá.

Rendkívül szomorúnak tartja, hogy egy osztrák biztosító társaság elrettentő filmet készített a balatoni kerékpárút állapotáról, hogy milyen baleset veszélyes és nem tanácsolják, hogy a külföldiek hozzánk jöjjenek bringázni. Talán fény az alagút végén, hogy kiemelt kormány program a balatoni kerékpárút felújítása. - Remélhetőleg, még idén elkezdődik. Az ezzel kapcsolatos kerékpáros szempontból fontos szolgáltatói fejlesztésekben a Kerékpáros Magyarország Szövetség is partner szeretne lenni emelte ki. Rámutatott, egy biztonságos, jól szervezett szolgáltatói rendszer létrehozásával igen jelentős kerékpár turisztikai bevételt hozhat a Balaton régió. Mint minden típusú közlekedési formánál a kerékpározásra is vonatkoznak a KRESZ szabályai, mivel a kerékpáros út is közútnak számít. Az ilyen jellegű közlekedési kultúra, a figyelmes közlekedés sajnos még gyerekcipőben jár. Sokkal több biztonsági információra, kiadványra, internetes portálra lenne szükség. Mint megszállott bringás próbálom képviselni a kerékpárosok érdekeit, az a véleményem, hogy a rendőrségnek is szigorúbban kellene fellépni azokkal a bringásokkal szemben, akik fittyet hánynak az alapvető közlekedési szabályokra, szembe mennek még a bringaúton is a forgalommal, veszélyeztetve vétlen kerékpáros társaikat. Gyakran átgurulnak a vonat síneknél a piros jelzéseknél.

- A Kerékpáros Magyarország Szövetség céljául tűzte ki, hogy a kulturált szabadidő kerékpározás és a kerékpáros turizmus fejlődése érdekében szakmai együttműködést kezdeményez a Nemzet Gazdasági Minisztériummal és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Reméljük, hogy közös összefogással megvalósulhatnak a biztonságos kerékpározáshoz szükséges infrastrukturális fejlesztések - beszélt céljaikról az alelnök.

Farády Tamás, egy ismert veszprémi kerékpáros üzlet tulajdonosa a biztonságos kerékpárról elmondta: egyik alapvető dolog a kerék, ami gyerekeknél 12-24 colos méretben a legmegfelelőbb, a legfontosabb, hogy a gyermek által uralható, biztonsággal kezelhető legyen a bringa. Különösen a legkisebb méreteknél, 12-16 colnál kell odafigyelni, hogy a hátsó fék mindenképpen lábbal használható kontraagy legyen, hiszen ekkora gyerektől nem várható el egyéb fékek megfelelő használata. A nagyobb, 20-24 colos gyermekkerékpároknál az úgynevezett V-fékek már megfelelőek, azonban a helyes vázméret itt is nagyon fontos. A szakember kiemelte, sajnos nem lehet előre megvenni egy jó nagy bringát, aztán majd belenő a gyerek. A fiatalok körében nagyon kedveltek a mountain bike, azaz a hegyi kerékpárok, melyek ma már nem csak 26 colos, hanem 27,5, valamint 29 colos kerékkel is készülnek. Ez azt jelenti, hogy a vázméretekkel kombinálva a választás nem könnyű. Bármennyire divatos is, 29 colos bringa, ezt csak magas testalkatúaknak érdemes választani. Hasonlóképpen a tárcsafék is remek dolog, de teljesen szükségtelen, ha a felhasználás nem indokolja.

Farády Tamás szerint a városokban is egyre többen kerékpároznak
Fotó: Balogh Ákos

Farády Tamás szerint igazi mindenes kerékpár általános használatra az úgynevezett trekking kerékpár, 28 colos kerékkel, komplett felszereléssel, sárvédővel, csomagtartóval, világítással. Ezek vázgeometriája kényelmesebb, túrához, munkába járáshoz, hétvégi tekeréshez kiváló. Az ilyen kerékpár lecsupaszított változata a cross típus. Könnyebb, aszfalton vagy enyhe terepen sportolás céljára ajánlott.

A kerékpározók száma egyértelműen nő szögezte le. Mint közölte, ez azt is jelenti, hogy egyre több autós egyben kerékpáros is. Az autós már az autóban ülve is másképp viszonyul a kerékpáros közlekedőhöz, mint az, aki nem kerékpározik. A városokban egyre többen kerékpároznak, és célszerű lenne, ha a kerékpáros közlekedőket nem ütnék el a körforgalomban, nem szorítanák feleslegesen az út szélére, felfogják, mennyire védtelen egy bringás a volán mögött ülő autóshoz képest - fogalmazott.

Utalt arra is, hogy nagyon balesetveszélyes, amikor a balatoni utakon nyári forgalomban egész csoportok akadályozzák a forgalmat. Ez néha indokolatlan, legtöbbször azonban az adott kerékpárút minősége, néha a lehetetlen vonalvezetése az oka. - Sokan tudnának mesélni a kerékpárúton található betonoszlopokról, a szembejövő terepjáróról vagy a görkoris lányok 15 méteres póráz végén ugrándozó kiskutyáiról, az éjjel kivilágítatlan szembejövőkről. A sok baleset egyre inkább indokolja a fejvédő viselését, a szemlélet ezzel kapcsolatban örvendetesen javul közölte. Üdvözölte a lassan elkészülő Szentkirályszabadja- Litér-Balatonfűzfő szakaszt, mely családi túraútvonal lehet. Körülbelül 12 kilométer, árnyékos, gurulós részekkel, melyen a Veszprém-Balaton útvonal a legkisebb emelkedőkkel tehető meg.

A szakember szerint egy biztonságos bringa ismérvei: könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezése, két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezete van, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat. Alapvető a csengő, és nagyon fontos a lámpa: ami egy előre fehér vagy kadmium sárga fényű, egy hátra piros fényt adó, és sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző legyen. Célszerű a bringa hátsó részén szimmetrikusan elhelyezni egy vagy két, piros fényvisszaverőt, és legalább az első keréken két darab borostyán sárga, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverőt, illetve küllőprizmát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!