2016.09.13. 18:01
Elég volt a kamionokból! - Zavarja a falu lakóit az átmenő forgalom
Dáka - Már a kora hajnali órákban kamionok dübörögnek át a falun, és a nap további részében sem jobb a helyzet. Több mint három éve húzódik a kistelepülés szélmalomharca a nemkívánatos, több tonnás járművek kiszorításáért.
A problémára egy olvasónk hívta fel a figyelmet. Végh József, Dáka polgármestere lapunknak nyilatkozva kifejtette, három éve, amióta 2013-ban bevezették az útdíjat a 7,5 tonnát meghaladó súlyú járművekre, ugrásszerűen megnőtt a kamionforgalom a Dákán áthaladó 8403-as úton.
– A KRESZ módosítása értelmében ezt a térítésmenetesen használható útszakaszt csak célforgalomban vehetnék igénybe a kamionosok – érvelt a polgármester. Mint mondta, a tapasztalataik azonban sajnos mást igazolnak: a kistelepülésen ugyanis a helyiek ellenérzéseit és a KRESZ rendelkezését teljes mértékben figyelmen kívül hagyva nap mint nap jelentős az átmenő kamionforgalom.
Fotó: Polgár Tibor
– A problémát először a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé jeleztük. Utóbbi egyetlen alkalommal tudott ellenőrzést biztosítani, a rendőrség azonban rendszeresen ellenőrizte a forgalmat. A településen áthaladó kamionosok az ellenőrzések alkalmával egy idő után rendre arra hivatkoztak, hogy a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. útvonaltervező programja vezette őket a KRESZ-nek ellentmondva a 8403-as útra – emelte ki Végh József.
A település vezetője hangsúlyozta, az útvonaltervező programmal kapcsolatos gondot jelezték a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. felé, ahonnan azt a választ kapták: a 8403-as úton nincs súlykorlátozás, ha azonban a Magyar Közút Zrt.-vel súlykorlátozást helyeztetnek ki erre az útra, egy csapásra megoldódik a problémájuk.
Így hát a kis falu kálváriája tovább folytatódott a kamionokkal. – A Magyar Közút Zrt.-vel tartott egyeztetések eredményeként ígéretet kaptunk, hogy 2016. május 31-ig kihelyezik a súlykorlátozást – magyarázta a polgármester. A dákaiak azonban nem lélegezhettek fel megkönnyebbülésükben május végén, ugyanis a várt intézkedés elmaradt.
Ezt követően a község polgármestere ismét felvette a kapcsolatot a Magyar Közút Zrt.-vel, ahonnan úgy tájékoztatták: az ügyintézés folyamatban van. A kamionforgalom viszont továbbra sem lankad: már hajnali négy órakor több tonnás járművek dübörögnek át a településen. A helyiek arra panaszkodnak, a súlyos, zajos járművek miatt nem tudnak nyugodtan pihenni, és félnek elengedni a fiatalokat sétálni, kerékpározni, hiszen a nagy sebességgel haladó kamionok rontják a közlekedésbiztonságot.
Dáka polgármestere megjegyezte, a településen élők közül többen arról számoltak be, hogy az akár negyven tonnás járművek rendszeres közlekedése miatt az épületek falai megrepedeztek, valamint az utat is nagymértékben megrongálták a kamionok. A falu vezetője hozzátette, előfordult, hogy 12 órán belül több mint száz, a településen áthaladó kamiont számoltak össze.
A hosszú ideje megoldatlan, bonyolult helyzet kapcsán felkerestük a Magyar Közút Zrt. Veszprém Megyei Igazgatóságát, hogy afelől érdeklődjünk, hol tart jelenleg az ügyintézés, valamint mit tesznek a probléma orvoslása érdekében. Velkei Lillától, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől azt a választ kaptuk, a helyzet ismert társaságuk előtt, ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai többször egyeztettek Dáka polgármesterével. Ennek eredményeként az érintett útszakaszra „12 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművel behajtani tilos” KRESZ-táblákat helyeztetnek majd ki, „kivéve áruszállítás” kiegészítővel.
– A súlykorlátozott szakaszt a csatlakozó főúthálózaton előre kell jelezni, ezért a 8-as számú, a 83-as számú, a 832-es számú és a 834-es számú főúton kilenc darab nagyméretű térképes útirány előjelző tábla kihelyezése is szükséges. A táblák legyártása a közbeszerzési eljárás miatt 2016. szeptember 30-ig történik meg. Társaságunk ezután kihelyezi a szükséges táblákat. Ezzel egyidejűleg tájékoztatjuk a bevezetett súlykorlátozásról a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-t is – ismertette Velkei Lilla.