2016.01.26. 20:40
Személyiségfejlesztés filmkészítéssel
Nem csupán a kreativitás és az önkifejezés módszere lehet a filmkészítés és -nézés, hanem hasznos pedagógiai módszer is, állítják pszichológusok.
Az önálló ötletek megvalósítása és a kreativitás fejlesztése mellett a közös alkotás öröme is motiválja a diákokat, hogy mozgóképeket készítsenek. Van, aki verssel, más rajzzal vagy festéssel, mi a filmmel igyekszünk kifejezni az érzelmeinket és a gondolatainkat, mondta Schöffer Fruzsina, a Lovassy László Gimnázium végzős tanulója, aki testvérével, Schöffer Rebekával A hiányzó szín című animációs filmjével a Keszthelyi Helikoni Ünnepségen tavalyelőtt arany minősítést ért el. - Az alkotási folyamat befejezése, és az, hogy létrehoztam valamit, óriási élmény - mondja Fruzsina, míg Rebeka szerint együttműködésre is tanít a filmkészítés, ugyanis rendszeresen kompromisszumokat kell kötni. Piller Trisztán, Bucsy Benjámin és Pajzer Alma kilencedikes a veszprémi gimnáziumban, ők a filmkészítés közösségformáló erejét hangsúlyozták.
Schöffer Rebeka, Pajzer Alma, Schöffer Fruzsina, Piller Trisztán és Bucsy Benjámin, a Lovassy gimnázium filmkészítő csapata
Fotó: Penovác Károly
Fiatal koruk ellenére már három filmet készítettek közösen, Trisztán a rendezésben és a zeneszerzésben jeleskedett, Benjámin a vizuális effektekkel foglalkozott, míg Anna színészként tette hozzá a magáét, vagyis mindenkinek megvan a saját feladata, amelyben a saját kreativitására támaszkodhat.
A filmkészítés mellett a filmnézés is fejlesztheti a diákok képességeit. Egy genfi iskolában három hónapon át heti rendszerességgel mutattak be filmeket, a vetítések hatására a diákok tanulmányi eredménye javult, és az iskola légköre is megváltozott, mondta egy lapinterjúban Luka László pszichiáter, a program ötletgazdája.
Szinte teljesen megtelt a Városi Művelődési Központ legutóbbi filmklubján a színházterem A lovasíjászcímű dokumentumfilm vetítésére. A színpadon Varga Róbert, az esemény moderátora
Fotó: Penovác Károly
Kenyeres Ildikó, az Eötvös Károly Megyei Könyvtár francia referenseként 2009 óta vetít havi rendszerességgel filmeket az intézmény francia kultúrát népszerűsítő klubjában. Úgy látja, az évek során a közönség nyitottabbá vált az egyedi látásmódra: a filmnézés nagy mértékben gazdagíthatja az emberek személyiségét és gondolkodását.
- Az embereket hozzászoktatták ahhoz, hogy a film egy szórakoztató műfaj, ezért a realista alkotások gyakran váltanak ki megdöbbenést a közönségből - mondja. A Francia Klub programjaira többen rendszeresen visszajárnak, de valódi közösség egyelőre nem formálódott a résztvevőkből, teszi hozzá. Felföldi Gábor, a Pannon Egyetem közművelődési titkára szerint ez nem is elsődleges céljuk a filmkluboknak, ők kilenc éve indították el a vetítéseket, az elmúlt két évből nem emlékszik olyan alkalomra, hogy húsznál kevesebben lettek volna. Úgy látja, egy filmklubnak lehet személyiségformáló szerepe, mert egy jó film képi világával, egy-egy kiemelkedő színészi alakítással és a mondanivalójával elgondolkodtatja az embert, és akár mintául szolgálhat bizonyos élethelyzetekre, ahogyan egy jó vers, regény vagy színházi előadás.