Hírek

2015.06.06. 05:28

Régen a Jóistennel, ma a műholdakkal társalog Fa Nándor, aki újra szeretné megkerülni a Földet

Veszprém – A méltán világhíres magyar vitorlázó Fa Nándor jövő novemberben ismét szólóban próbálkozik: 1996 után 2016-ban ismét rajthoz áll a szólóvitorlás versenyek legnehezebbikén a Vendeé Globe-on, ahol minden külső segítség nélkül, egyedül, kikötés nélkül kell megkerülni a Földet.

B. Virág Rita

Fa Nándor Veszprémben tartott élménybeszámolót legutóbbi kalandjáról, s az egyetem aulájában kétszáznál is többen voltak kíváncsiak az egyes külföldi sajtóorgánumok szerint csak eszkimó-touaregként jellemzett sportember előadására.

Fa Nándor bár négyszer már megkerülte a rettegett Horn-fokot, ötször átvitorlázta az Atlanti-óceánt és háromszor körbevitorlázta egyedül a Földet, 1998-ban úgy döntött, visszavonul a versenyzéstől, azt hitte az élet már nem tartogat számára több lehetőséget. Szárazföldi életre rendezkedett be, ám nem sokáig bírta, hamarosan a Balatonon találta magát, és neki köszönhetően ismét divat lett a tókerülő szólóvitorlázás, illetve komoly lendületet adott a magyar tenger vitorlásainak innovációjára is.

Aztán két és fél évvel ezelőtt találkozott az egyik szénszál/karbon gyártó cég egyik vezetőjével, Kiss Péterrel, aki azt az ajánlatot tette neki, ha visszatér az óceáni versenyzéshez, a vállalata az építendő hajóhoz szükséges anyagot legyártja.

- Elhittem, hogy van visszaút a nemzetközi versenyzéshez. Csak 59 éves fejjel abban nem voltam biztos, képes leszek-e rá fizikailag is – szögezte le.

Két évig tartó munkát követően vízre tették az újonnan tervezett, épített hajót, amit egy New York-i versenyen szerettek volna letesztelni. Mielőtt azonban elrajtolhattak volna Fa Nándorék, fény derült egy sor technikai hibára. Muszáj volt a hajót visszaszállítani Európába és újjáépíteni.

Ekkorra már minden és mindenki igyekezett a hajóst lebeszélni újabb vállalkozásáról, sőt akkori segítője is ott hagyta. Fa Nándor azonban mindenképpen fejébe vette, hogy elindul a Barcelona World Race viadalon, amihez kellett neki egy társ. Végül az új-zélandi fiatal, ám de tapasztalt vitorlázóval Conrad Colmannal a csatasorban vágott neki az újabb földkerülésnek.

Fa Nándor úgy fogalmazott, mindig történt valami, ami megnehezítette az útjukat. Előbb orbitális taktikai hibát vétettek, amivel rögvest a rajt után beragadtak az Alborán tengeren, így utolsóként hagyták el Gibraltárt. Ezt a hátrányt többé nem is tudták ledolgozni, még akkor sem, amikor 20-25 csomóval száguldottak a hullámokon.

- Az öt napig tartó szélcsendben a legnehezebb az volt, hogy egy másik idegbolondot kellett tolerálnom. Conrad háromszor is túltesz rajtam, teljesen megőrült – mondta most már nevetve.

Később számtalan technikai probléma hátráltatta Fa Nándorék útját, egyszer kidőlt az egyik fővitorla, másszor elromlott a vitorlákat felhúzó csiga, aztán a tőkesúly romlott el annyira, hogy kénytelenek voltak öt napra kiállni és Új-Zélandon rendbe hozni annyira a hajót, hogy az képes legyen befejezni a versenyt.

- Ma már azt mondom, a hajónk képes 90 napos teljesítményre is, igaz mi elsőre 110 nap alatt tettük meg a kört. Szeretném bebizonyítani, hogy versenyképes vagyok a mai generációval is, ezért úgy döntöttem, jövő novemberben ismét rajthoz állok a Vendée Globe-on. A legfőbb célom, hogy 100 napon belül körbe érjek.

Fa Nándor még beszélt arról, ha egyszer végleg felhagy az óceáni, nemzetközi vitorlázással, akkor szívesen beállna egy olyan csapatba, amely az óceánok védelmével foglalkozik. Elmesélte, legutóbbi útja során akadt olyan 700 mérföldes szakasz, ahol fél naponta meg kellett állni, mert a hínárok miatt egyszerűen nem lehetett haladni. A hínár szigetek pedig a globális felmelegedés miatt lepték el a tengereket. Sőt, olyan helyeken találkozott uszadékkal, szeméttel, ahová elvileg el sem juthatna a sok-sok műanyag.

- Régen a Jóistennel, ma a műholdakkal beszélgetünk – utalt arra, hogy az elmúlt években ugrásszerű technikai fejlődésen ment át a vitorlássport is. Fa Nándor elmondta, nagy kihívás volt számára beletanulni a több száz programba, amely ma segíti a hajósokat, hiszen ő még a középkori módszerekkel lett vitorlázó.

Zárásként kifejtette, mai fejjel már nem vállalná első hajójával, a Szent Jupáttal a földkerülést, hiszen az már akkor sem volt korszerű, azonban mivel ő most is kíváncsi, nyitott ember, ezért nekivág egy újabb kalandnak az új technológiák segítségével, az új nemzedék árnyékában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!