2014.02.17. 17:45
A 112-es segélyhívó és hullámai
Veszprém - Folyamatban lévő bűncselekmény miatt hívta egyik olvasónk január első vasárnapján, délután 15.33-kor a 112-őt, majd miután azt nem vették fel, 15.38-kor a 107-et.
Itt három perc múltán sikerült beszélnie az ügyeletessel, de összességében így is több, mint nyolc percbe telt, amíg illetékessel közölhette az éppen akkor zajló tolvajlást. Olvasónk emiatti felháborodását közölte a Napló ügyeletes újságírójával, mondván, ilyen esetekben minden másodperc fontos lehet, akár ezen múlhat egy ember élete. Itt most történetesen a tolvajok kaptak elég időt a zsákmány felpakolására és a helyszín kényelmes elhagyására. Munkatársunk az eset kapcsán tárcsázta a 112-őt, ahol a bejelentkező hölgy megerősítette az olvasónk által elmondottakat, majd továbbkapcsolt a veszprémi ügyeletre. Itt információt nem kaptunk. A Naplóban bővebben is foglalkozunk a témával, ígértük immár több mint egy hónapja. Az eset utáni napon felvettük a kapcsolatot a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatával, névszerint Dömölki Zsolt rendőr alezredessel. A telefonos egyeztetés után, január 6-án írásban elküldött kérdéseinkre kereken egy hónappal később, február 6-án kaptunk választ. Az elektronikus levélben arról érdeklődtünk, fordult-e már elő hasonló eset, illetve arról is, hogy mi okozhatta az elmondott problémát?
A válaszból csak annyi derült ki, hogy a Veszprém megyei Tevékenység Irányítási Központ létrehozása óta két állampolgári jelzés jutott a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság tudomására, amely a késedelmes hívásfogadásról tesz említést. Mindkét esetet a rendőrség soron kívül kivizsgálta és a szükséges lépéseket megtette.
Azt is szerettük volna tudni, hogy egy megyebeli faluból történő riasztás esetén mennyi az a legrövidebb idő, amíg a rendőrség kiérkezik, illetve mennyi a minimálisan elvárt idő, és az éppen aktuális célterületre honnan vonulnak ki (itt az ügyeleti rendszer 2014. januárjától történő átalakítására is utaltunk)? A válaszból kiderül, hogy az intézkedő rendőrnek a segélyhívás fogadását követően a legrövidebb időn belül, a helyi rendőri szervek székhelyén 15 percen, székhelyen kívül 30 percen belül kell kiérkeznie a bejelentett esemény helyszínére. A bejelentés tartalmától függően soron kívül döntés születik arról, hogy melyik egység, milyen létszámban jelenjen meg a helyszínen. Az új rendszer alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy a szükséges intézkedést a helyszínhez legközelebb tartózkodó rendőri egység a lehető legrövidebb időn belül végrehajtsa. Az ön által példaként említett, a Tapolcai Rendőrkapitányság illetékességi területén található Bazsi településen a segélyhívás fogadásától számított legrövidebb időn, maximum 30 percen belül kell érkeznie a rendőrnek - olvasható a tájékoztatás végén. Mivel olvasónk nevét nem kívánta nyilvánosságra hozni, így nem tudtuk meg, hogy a konkrét ügyben történt-e bármely célzott vizsgálat, illetve, kiderült-e a probléma oka.
Időközben egy másik olvasónk is jelzett hasonló problémát a segélyhívóval kapcsolatban. Nem mellékes információ viszont, hogy munkatársunk ellen szabálysértési eljárást indított a veszprémi rendőrkapitányság, segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő igénybevétele miatt. Amint az indoklásban írták, ...17.07 perckor történt segélyhívás ismeretlen személytől, aki Szijártó János néven mutatkozott be, mint a Napló ügyeletes újságírója. Egy olvasói elégedetlenségre hivatkozva terhelte a segélyhívót, miszerint egy állítólagos korábbi segélyhívást nem fogadott a rendőrség... . A rendőrség végül megállapította a szabálysértés tényét, annak ellenére, hogy az újságíró a munkáját végezte közérdekből, egy állampolgár által jelzett probléma megoldása miatt, mindezt az aznapi szerkesztővel egyeztetve. A törvény úgy szól, hogy Aki az egységes európai segélyhívó számot, illetve a nemzeti segélyhívó számot annak rendeltetésétől eltérő célból, szándékosan felhív, szabálysértést követ el. Azonban itt nyilvánvalóan nem telefonbetyárkodásról volt szó, hanem egy olyan bűncselekményről, amelynek megakadályozása, vagy felderítése éppen a segélyhívó elérhetetlensége miatt nem valósulhatott meg. Az is egyfajta veszélyhelyzet, ha a 112 nem elérhető.
Ha a rendszer előírásszerűen működik, akkor az újságíró eleve nem telefonál, hiszen az állampolgár gyors segítséget kap, és nem károsítják meg a hívatlan látogatók. De sajnos a valóság más, hiszen a tolvajok a zsákmánnyal kereket oldottak, az adófizető állampolgárt nem védték meg, a segélyhívó nem működik tökéletesen, az ezt jóhiszeműen, segítőszándékkal firtató újságírót pedig szabálysértés elkövetése miatt figyelmeztetésben részesítik.