2013.11.15. 18:29
Párhuzamos utak
Vendégünk dr. Markovszky György, a VKIK kamarai elnöke.
A címadó gondolat több párhuzam felállítására inspirál. Minden ember törekszik életútjának tervezésére, javítására, de legalább utódai részére jobb életút biztosítására.A gyermekeink iránti gondoskodás közvetlen vagy akár közvetett, sugallt befolyásolás néha célt téveszt. Napjaink családjai szinte minden fiatal számára az egyetemet, főiskolát jelölik meg célként. Ez példája annak, hogy lehet felcserélni célt és eszközt.
Az egyetem, főiskola annak jó eszköz a kiteljesedéshez, akinek képességei ilyen irányúak. Nem szabadna elfelejtenünk, hogy más képességek is lehetnek magas értékűek – kézügyesség, térlátás, mechanikai fogékonyság –, a reálismeretek és készségek leértékelődése oda vezet, hogy hiány van a legfontosabb szakmákban, pedig ezekben jobb kereseti lehetőség, akár nyugati munkavállalási lehetőség kínálkozik, mint az elméleti síkon, egyetemi diplomával rendelkezőknek. Ugyan-ilyen fontos lenne annak felmérése, felismerése, hogy érdemes-e 25 éves korig iskolapadban tartani fiatalokat.
Nálunk boldogabb országokban számos példa van más életutakra. Egy fiatal előbb szakmát, majd technikumot végez, esetleg több év elteltével, munka mellett szakirányú főiskolai diplomát szerez. Érdemes lenne felmérni az ilyen életutat választó, bejáró szakemberek önbizalmát, társadalmi beilleszkedését, környezetükre gyakorolt befolyását és párhuzamba állítani azokkal, akik ezen korukig csak az iskolapadot koptatták. Társadalmi, de valódi egyéni felelősség is fiataljaink életútját jó irányba indítani, de ehhez a mainál távlatosabb gondolkodás, gondoskodás és „majomszeretet” helyett felelős szeretet vezethet.A héten ünnepelte a vállalkozói közösség Veszprém megye legnagyobb, legeredményesebb szereplőit. Tanulságos az általuk bejárt, megtett út is.
A válság megtépázta a szereplők jelentős részét, mégis a világgazdaságba beágyazott globális szereplők és beszállítók lettek az elmúlt időszak nyertesei: gépjárműipari, gép-ipari, műanyagipari, vegyipari termékgyártók, és ezek között is mindenekelőtt az exportot teljesítők. Létezik az út, ki kell lépni a kkv-szektornak is a hazai piacról, ehhez érdemes felvállalni a többéves fáradságos felkészülést.
A vállalkozói világ és az elmúlt időszak arra tanít, hogy tartós eredményt, fenntartható növekedést csak kitártó, aprólékos munkával, minőségbiztosítással, kutatásfejlesztéssel és innovációval, korszerű menedzsmentis-meretekkel lehet elérni. Veszprém megye gazdasági teljesítménye a közép-dunántúli régió teljesítményének 17 százalékát teszi ki. Ez az alacsony arány jelentős részben annak tudható be, hogy Veszprém megye közúti és vasúti infrastruktúrája nem mérhető asszeköt bennünket nemcsak Budapesttel, hanem Grazzal is.
Az EU-ba irányuló export a teljes export 70 százaléka, ennek nagy része Bajorország felé irányul, azaz a 8-as számú főút kínálkozik a legjobb szállítási útvonalnak. Azt is alig várják a megye lakosai, hogy Budapestre a vasút ne múlt századi „időutazás” legyen, hanem korszerű, kényel-mes, gyors. Párhuzamos utak? A váz szomszédos megyékéhez. Csak remélhetjük, hogy a 8-as számú főút újraindult fejlesztése belátható időn belül kétszer két sávon öolt utak – egyéni, vállalkozói vagy közösségi – reményeim szerint nem a végtelenben találkoznak.