2013.03.05. 12:12
Hoffmann Rózsa: - Jobb lesz a normakövetés
Nincs kötelező óraszám, mondta dr. Hoffmann Rózsa, aki a balatonkenesei Pilinszky János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben a közoktatás megújulásáról tartott előadást.
A köznevelésért felelős államtitkárt a következő tanév újdonságairól, a pedagógus-életpályamodellről kérdeztük.
- Korábban azt nyilatkozta, jelentős mértékben, több tízezer forinttal nőhet egy egyetemi végzettségű kezdő tanár fizetése a szeptembertől induló pedagógus-életpályamodell bevezetésével. Lát esélyt a béremelésre?
- Igen, látok, a miniszterelnök úr szerint is jó esélyek vannak. Ez az egyik eleme a nevelési rendszer megújításának. Nem lehet elvárni a pedagógusoktól, hogy heti 32 órát a gyerekek körében töltsenek, mellette egyéb munkákat ellássanak, állandó önképzéssel fejlesszék magukat, a gyerekekkel többet törődjenek, a tehetséggondozást elemi feladatuknak tekintsék és felkészüljenek az új dokumentumokból: a jövő tanévtől felmenő rendszerben indul a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek szerinti tanítás. Sokat várunk a pedagógusoktól, de teszünk is hozzá, béremelésben.
- Egy egyetemi végzettségű kezdő tanár fizetése jelenleg 134 ezer forint, az életpályamodell életbe lépése után bére közel 200 ezer forint lesz.
- Szeretném hangsúlyozni, hogy az éremnek másik oldala is van. A pedagógusoknak, akik ebben a magasabb bérben részesülnek, másképpen és máshogyan kell dolgozniuk a következő tanévtől. Évtizedes adósságot teljesít a politika azzal, hogy a pedagógus politikát végre az őt megillető rangra emeli.
Nincs kötelező óraszám, az új pedagógus-életpályamodellben ez nem létező fogalom, mondta dr. Hoffmann Rózsa (Fotó: Penovác Károly)
- A plusz bérért plusz óraszámot kell teljesíteniük a pedagógusoknak?
- Nincs kötelező óraszám, az új pedagógus-életpályamodellben ez nem létező fogalom. A tanítandó órák számát heti 22 és 26 között határoztuk meg, de ebben benne van a rugalmasság, hogy a pedagógusnak bele kell férjen a munkakörébe egy-egy helyettesítés vagy ha adott esetben úgy jut a tantárgyfelosztás, akár a 23 óra.
- Az idei tanév újdonsága a mindennapos testnevelés bevezetése, a következő tanévtől viszont a hit-és erkölcstan oktatás.
- Az új Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek is felmenő rendszerben indulnak szeptembertől, ebben kapott méltó helyet a hit- és erkölcstan, illetve erkölcstan oktatás. A gyerekeknek, illetve a szülőknek választási lehetőségük lesz, erkölcstan órára akarnak-e járni a tanulók vagy valamelyik egyház által végzett hit- és erkölcstan órán vesznek részt, ha valamelyik valláshoz, felekezethez tartoznak vagy akarnak tartozni. Ez komoly szervező munkát követel az igazgatóktól, fel kell mérniük, mire van igény, fel kell venni a kapcsolatot az egyházakkal, órarendbe illeszteni.
- Mi a célja az új tárgy bevezetésének?
- A nevelés erősítése, annak az értékrendnek a közvetítése az alapvető célunk, amelyet Alkotmányunk is rögzít. Végső célja, hogy Magyarország megint virágzó, erkölcsös, munkára, kötelesség teljesítésre épült országgá váljon. Ehhez az kell, hogy a fiatalok szembesüljenek életünk erkölcsi kérdéseivel, megfelelő válaszokat tudjanak adni az életüket kísérő dilemmákra. Ez nagy kísérlete is az oktatási rendszernek. Akkor lesz sikeres, ha ez módszertanilag változatosan, a diákokat gondolkodtatva, a válaszokra rávezetve történik.
- Ki taníthat erkölcstant?
- Alsó tagozatban a tanító. Nem tudományos megalapozottságú etika tanításról van szó, hanem olyanról, amit osztályfőnöki órán minden pedagógusnak eddig is tennie kellett volna, ha nem lett volna elhanyagolt terület oktatási rendszerünkben. Ugyanakkor fontos, hogy erre módszertanilag, tartalmilag, szakirodalomból felkészültebbek legyenek a pedagógusok. Sok továbbképzést szervezünk, ahogy eddig is tettük.
Ha az erkölcsi megfontolás ott van a kisgyerek gondolkodásában és ez nyolc éven keresztül végigkíséri az életét, azt remélhetjük, Magyarország nem lesz többé ügyeskedő, trükköző ország, ahol mindig az jár jól, aki kijátssza a szabályokat. Jobb lesz a normakövetés és ez megmutatkozik életünk minden területén. Remélem, hogy a törekvést a társadalom részéről is elfogadás kíséri.