2012.09.02. 05:36
Segítő kéz a fiataloknak
A hip-hop zene nyelvén és a közösségi oldalakon keresztül nyújtana segítő kezet az eltűnt gyermekeknek s a veszélyeztetett tinédzsereknek egy közelmúltban elstartolt kampány, amelyet egy 21 esztendős veszprémi lány, Sinka Vivien indított útjára.
– Sok más fiatalhoz hasonlóan a szabadidőmben rengeteg időt töltöttem internetes közösségi oldalakon, s azt vettem észre, hogy egyre több fiatal tűnik el. Utánanéztem a dolognak, elkezdett foglakoztatni a téma, majd júliusban megírtam a Csellengők című dalomat, amely az egész kampány kiindulási pontjának is tekinthető – mesél a kezdetekről Vivien egy belvárosi kávézóban, ahova édesanyjával együtt érkezik. – Alapvető probléma, hogy az emberek nem figyelnek az eltűntekre, s nem is osztják meg egymással az eltűnésekről szóló információkat az interneten, ami a lustaságnak és a témával kapcsolatos közönynek köszönhető. Persze hozzájárul mindehhez az is, hogy egyesek visszaéltek az elmúlt években a felhasználók segítőkészségével és jóhiszeműségével, vannak ugyanis régóta keringő, hamis lánclevelek is, amelyekkel eltűnt gyermekeket kutatnak vagy épp életmentő műtétre gyűjtenek. Épp ezért alaposan ellenőrizzük azokat, akik hozzánk jelentkeznek, s csak akkor kerülhetnek ki a legnagyobb közösségi portálon működő oldalra, ha egyeztettük az adatokat. Többször sikerült már kiszűrni ily módon azokat, akik szórakozásból hamis információkat osztanának meg az időközben kialakult webes közösséggel – mondja Vivien egy felnőtt nő határozottságával és céltudatosságával.
Amikor ezt megemlítem, nem jön zavarba. Inkább megjegyzi, neki is van egy 16 éves húga, akit ugyanúgy félt, mint bárki más a testvérét, hiszen tényleg bármi megtörténhet vele manapság. Nemcsak a csellengőkről, vagyis azokról a fiatalokról szól ugyanis a kampány, akik úgy érzik, kevés figyelmet kapnak családjuktól, s elmennek otthonról,hanem azokról is, akiket például egy buli alkalmával kábítanak és rabolnak el.
Merthogy erre is bőven akad példa mostanában. Épp ezért a tanácsadás is szerepel a kitűzött célok között, no meg az, hogy a rendőrséggel és más, segíteni képes szervezetekkel vegyék fel a kapcsolatot együttműködés céljából, de a megyei sajtóorgánumok támogatására is számítanának az eltűnt fiatalok fotóinak megjelentetésével kapcsolatban.
Ugyan a kampány csak alig egy hónapja indult, ám az eltelt idő elég volt arra, hogy sikersztorik is szülessenek. Egy ritka vércsoportú lánynak például mielőbb véradókra volt szüksége, s az oldal révén találtak donorokat, de egy 17 éves eltűnt kislány, Petra keresésében is sikerrel segítettek. A „tűzoltó” munka mellett azonban a már említett prevenció is kiemelt célja a programnak, amely ezzel is több akar lenni a hasonló kezdeményezéseknél.
– Tárgyalásban állunk egy céggel, akik kifejlesztettek egy okostelefonokra telepíthető alkalmazást. A program lényege, hogy a szülő és a gyermek is megnyomhat készülékén egy pánikgombot, a 24 órás diszpécserszolgálat pedig felméri, hogy a rendőrség vagy a mentők azonnali segítségére van-e szükség az adott helyzetben. Az igényfelmérést követően válhat elérhetővé az alkalmazás, amelyhez a kampányhoz csatlakozók kedvezményesen juthatnának hozzá – mondja Vivien, majd megjegyzi, természetesen gondolnak a szerény anyagi körülmények között élő családokra is. Támogatókat keresnek, s alapítványt hoznának létre, ami többek között a programot is ingyenesen tudná biztosítani a hátrányos helyzetű fiataloknak és szüleiknek.
– A biztos anyagi háttér videoüzenetek elkészítését is lehetővé tenné. Sokkal hatékonyabb lenne ugyanis, ha nem egy fényképet osztanánk meg, hanem a gyermekét kereső szülő saját szavaival mondhatna el mindent – teszi hozzá Júlia, Vivien édesanyja, aki a kezdetektől lánya mögött áll, s mindenben segíti az általa indított programot.
Több okból is töretlenül bízik egyébként Vivien a kampány sikerében.
– Egyrészt 21 évesen ugyanolyan fiatal vagyok, mint a megszólítani kívánt korosztály, így talán könnyebben megtalálom az érintettekkel a közös hangot. Ennek jó példája a közösségi oldalon történő kommunikáció, hiszen a mai tinédzserekkel más módon nem is lehetne hatékonyan kapcsolatot tartani. Másrészt pedig a zene nyelvén próbálom eljuttatni hozzájuk az üzenetet. Több, a témához kapcsolódó dalt is írtam és töltöttem fel az internetre az elmúlt hetekben – meséli, majd sorolja is a nótákat: Csellengők, Kell egy menedék, Ébredj már, Legyél hős. indegyik őzintén, a problémákat nem elkendőve szól a fiatalokhoz. Máshogy ugyanis nem műödhetne a dolog, jegyzi meg Vivien, majd elmondja, jelenleg három eltűt gyermeket keresnek az ezernél is több követővel rendelkező oldalon, de több fiatallal kapcsolatban a fent említett egyeztetési fázis zajlik, vagyis az információk valódiságát ellenőrzik.
– A fő cél az országos ismertség, hiszen évente 10 ezer gyermek tűnik el hazánkban, ami elrettentően magas szám, s ha a kampány segítségével csökkenteni tudjuk valamelyest ezt a számot, már nem dolgoztunk hiába – zárja a beszélgetést a fiatal lány.
Kisgyermekként Vivien is eltűnt egy alkalommal. Háromévesen az óvodából szökött el, s már az egész személyzet a városban kereste, mire kiderült, hogy épségben hazaért. A 21 éves lány egyébként három éve foglalkozik zenéléssel, a barátoktól jött az ötlet, akik olvasták jól sikerült verseit, novelláit. A rapszövegek persze teljesen mások, s a közhiedelemmel ellentétben korántsem egyszerű feladat ritmusra beszélni, sok gyakorlást igényel a hiphop, mondja Vivien, aki az arcát is adja a csellengő gyerekekért indított kampányhoz. A fiatal lány előadóként a Tear művésznevet használja. A szó angolul könnycseppet (is) jelent, amelyben Vivien szerint az öröm és a bánat egyaránt benne van.