Hírek

2012.07.03. 06:24

Hamupikpőke bálba készül

Veszprém - Szegény Lillafüredet fejedelmi hajónak tervezték, de beleszületett a szocializmusba. Impozáns testét rusnya nagy kajüt, fedélzetét padok sokasága rondította, szürke igás lóként vitte az utasokat évtizedeken át. Mára azonban lekerült a hám.

Fröhlich András

A Lillafüred egyike a Balaton három 75-ös cirkálójának. A 75-ös cirkálókat (scharenkreuzerek) eredetileg tengeri használatra tervezték, de a három magyarországit a Balatonfüredi hajógyárban építették 1944 és 49 között. A nevükben szereplő szám nem a lábban kifejezett hosszukra utal, mint a mai hajóknál, hanem a vitorlafelületükre. A Nemere II-őt és a Siroccot néhány éve teljesen felújították, azóta amerre járnak, elcsendesednek az emberek. Tizennyolc méteres hosszuk, 21 méteres árbocuk, vagyis a hazai viszonyok közt impozáns méretük csak részben indokolják ezt a magától értetődő tiszteletet. Van a megjelenésükben valami arisztokratikus, kecses erő, ami minden vizet szerető embert magával ragad. 



A Lillafüredben eddig nehéz volt mindezt felfedezni. Ő volt Hamupipőke, aki a konyhán dolgozott. Rövid árboc, púpos nagy kajüt és annyi pad a fedélzeten, mintha az iskolai folyosón járnánk, miközben a termeket festik. Most azonban a Navalia Kft. műhelyében áll, ott, ahol testvérei is új életre keltek. Cittel Lajos, a fahajók hazai atyamestere azt mondja, rajtuk nem múlik, a három éves felújítás után akár már a Kékszalagon is elindulhat a hajó.  - Ellenfelet építettem - mondja nevetve és elárulja, az eddigi lomha utasszállítóból a leggyorsabb cirkáló születik karbon árboccal és a legmodernebb vitorlákkal, így az általa kormányzott Sirocco bizony nehezebb helyzetbe kerül.


 
A régi Lillafüredből tulajdonképpen csak a név, a tőkesúly, valamint a vasbordák - ez a vitorlás csontvázának tekinthető - fele maradt, ezeken kívül minden új. Annyiban különbözik majd két nővérétől, hogy míg azok mahagóni, tehát természetes fa színben pompáznak, addig a Lillafüred fehér lesz, olyan, mint amilyennek eredetileg szánták. Az, hogy lassan a hetvenedik életévéhez közeledik, semmit sem von le versenyhajói értékéből. Természetesen a mai ultrakönnyű műanyag rohanógépeket nem, vagy csak extrém időjárási viszonyok között tudja megverni, de azért még most is ott lohol majd a leggyorsabbak sarkában. Építőanyaga, a fa nem csak hátrány, de előny is számára. Cittel Lajos szerint ugyanis csak a fahajó képes újjászületni és akár hosszú évtizedeken át, vagy még tovább eredeti minőségében létezni. Műanyag versenytársaik nem csak a vízen, de az amortizációs pályán is gyorsabbak, a mai plasztik ellenfelek már sehol sem lesznek, amikor a Lillafüred még mindig szeli a habokat.

 

A nővérek: a megmentő és az aranyhajó

A legidősebb nővér a Nemere II, ő az egyetlen a családból, amelynek évtizedes a versenyzői múltja. Nem is akármilyen: máig ő tartja a Kékszalag sebességi rekordját. 1955-ben 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. 2000-ben, felújítása utáni első versenyén megmentőként tért vissza. Azon a Fehér szalagon akkora vihar csapott le a mezőnyre, hogy hat hajó elsüllyedt, tíz árbocát vesztette. A Nemere II ekkor 15 embert emelt a fedélzetére. A Sirocco, eredeti nevén Big Boy története meseszerű. Tulajdonosai 1948-ban el akarták adni az egyiptomi uralkodónak, az útra vízen indultak, de nem jutottak messze. A magyar hatóságok azzal a váddal tartóztatták fel a hajót, hogy veretei, valamint a tőkesúlya arany, melyet ki akarnak csempészni az országból. Az "aranyhajó" így került állami kézbe.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!