Hétvége

2015.09.25. 12:03

Sínen vagyunk!

Ez alkalommal nem mesét olvashattok, hanem az ötödik osztályos ajkai Császár Csongor írását, aki nagy rajongója és szakértője a vonatoknak. Továbbra is várjuk meséiteket, történeteiteket, továbbá rajzaitokat.

Napló

Ki ne látott volna már vonatot? Szinte mindenki a hosszú kék személyvonatokra gondol, ha meghallja ezt a szót: vonat. Pedig sokféle vonat létezik még! A vasparipák megismeréséhez és megörökítéséhez van egy nagyon egyszerű hobbi: vonatfotózás. Vegyük például dr. Kubinszky Mihályt és fiát, aki egy barna Wartburggal körbeutazta Magyarországot azért, hogy vonatokat fotózzon. Fekete-fehér és színes képeiket sok újságban megjelentetik. Van néhány érdekesség a vasútról, amit szerintem eddig nem sokan tudtak.

- Utolsó információim szerint a leghosszabb vonat 500 vagonból állt és szenet szállított. Ezt a rekordot az USA-ban állították fel. A szerelvény csaknem 6,5 kilométer hosszú volt.

Ajka, vasútállomás, Búvár

- Még folyik vagon- és mozdonygyártás magyar cég kezében (Ganz-MÁVAG). Az egyik gyár és depó Montevideóban található.

- A dízelmozdonyokat valójában áram hajtja! Hívják őket dízel-elektromos mozdonynak is. Működésük a következő: a dízelmotor egy generátort hajt meg, majd a generátor szolgáltat áramot a kerekeket hajtó villanymotoroknak.

- A vonatokban általában kétféle fék található: egy villamos, vagy más néven ellenállásfék a lassításra és egy légfék a teljes megállásra és rögzítésre. Ennek a sistergését hallhatjuk a szerelvény megállásakor is.

Ajka, vasútállomás, M47

- A légfék automatikusan befog, ha egy kocsi lekapcsolódik a szerelvényről.

- A fékezőerő nem csak a mozdonyra, hanem az egész vonatra hat.

- A légfék kiengedésekor levegőt pumpálnak a fékrenszerbe, behúzásakor kiengedik belőle azt.

- A világ második leghosszabb (de a leghíresebb) vasúti alagútja a Csatorna-alagút 49 400 méterrel.

- A leghosszabb vasúti alagút a japánban található Szeikan-alagút 82 600 méterrel.

Ajka, vasútállomás, GYSEV Szili
Fotók: Császár Csongor

- Az egyik legérdekesebb szállítóvagon a kenguru vagy pótkocsiszállító. Egy Francia kenguru így működik: a kamion feltolat a vagonra, lecsatolják a pótkocsit, majd a kerekekkel felszerelt konténer legurul egy úgynevezett erszénybe.

- Néhány csatornán a hajókat két oldalról nagy teljesítményű dízel-elektromos mozdonyok vontatják.

A vonatokról többet is megtudhatsz az interneten vagy néhány újságban. Ha érdekel a téma, érdemes megnézni egy-egy vasútmodell-kiállítást. Sok szerencsét kívánok minden olvasónak a minél különlegesebb szerelvények és mozdonyok megfigyeléséhez!

E-mail címünk:
[email protected].

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!