Hétvége

2012.09.16. 06:49

Lendületben a pápai észkerék

Pápa - A matematikában lehetetlen nincs, csak végtelen - ez a mottója Dr. Spissich László matematikusnak, akinek célja, hogy kibontakoztassa a mindenkiben rejlő, ilyen irányú képességeket. Ezt az elvet vallja a tanítás során, ezért hozta létre a Pápai Észkerék Egyesületet is. Az egykori Bujáky-tanítványokat tömörítő szervezet a matematika iránt érdeklődő, tehetséges általános és középiskolás diákokat gyűjti össze, és szervez számukra szakköri jellegű foglalkozásokat.

Nagy Imre

Az ismert matematikussal otthonában beszélgettünk. A szoba falán tanítványairól készült tablók, a könyvespolcokon főként a tárggyal foglalkozó szakirodalom. Mindez érthető, hiszen beszélgetőpartnerem élete a matematikáról szól. Már diákkorában országos versenyeket nyert, majd később megszületett a tudományágban a Spissich-féle tétel a hipergráfokról.

- Számos tehetséges tanítványom volt eddigi pályafutásom során, köztük dr. Burcsi Péter kétszeres matematikai olimpiai bajnok is, ő jelenleg az ELTE info szakán tanít. Leginkább azokra vagyok büszke, akik sikeresen alkalmazzák a matematikát a mindennapi gyakorlatukban pl. mérnökként, közgazdászként. Az utóbbi években azt tapasztaltam, hogy nem kap kellő hangsúlyt a gyakorlati matek, a problémamegoldó gondolkodás, emiatt döntöttem úgy, hogy itt a városban felélesztem a tehetséggondozás hagyományait. Így merült föl az egyesület szervezésének ötlete, ennek támogatására pedig olyan embereket szeretnék fölkérni, akik Bujáky Miklós tanár úr régi tanítványai. Ő az elmúlt negyven évben a város meghatározó tanáregyénisége volt - fogalmaz a matematikus. Azután a működésről szólva elmondja, hogy az egyesület összefogja a középiskolákat, és a munkában az ott tanító matematikus kollégák is segítenek. Az elgondolást sokan támogatják, túl vannak néhány előkészítő ülésen, a kollégák lelkesednek, örülnek az ötletnek, és szívesen vállalják azokat a feladatokat, amikkel az egyesület megbízza őket.

- Természetesen ez részükről egyfajta pluszt, több felkészülést igényel, de erre vállalkoztak, és bízom abban, hogy nem lesz megterhelő számukra. A munkát én koordinálom, a tematikát együtt dolgozzuk ki, személyes beszélgetéseken tisztázzuk a feladatanyagot. A Türr gimnáziumban volt tanítványaim is tanítanak, nem volt nehéz meggyőzni őket - mosolyog a tanár úr. - Témaköreiket a nyáron kidolgozták, és erről konzultáltunk. Szeptember végétől folyamatos foglalkozásokat tartunk a diákoknak, ezeket más- és más kolléga vezeti. A rendszer féléves ciklusokkal működik. Az első féléves időszakban versenyfelkészítést tervezünk, ez a középiskolás tanulmányi versenyekhez nyújt segítséget. A második félévben pedig mi magunk szervezünk többfordulós városi versenyeket. Utóbbiak győzteseit természetesen év végén díjazzuk, illetve - 2013-ban egy-egy témakörben - nagyobb lélegzetű, hosszabb előadásokat is tervezünk. A gyerekek részéről élénk érdeklődés tapasztalható, reméljük, hogy mindez hasznos lesz a számukra - tudom meg, mint ahogyan azt is, hogy az egyesület azokat a diákokat szólította meg, akik a matematikát hosszú távon szeretnék használni.

A országos versenyeken természetesen a kimagasló tehetségek indulnak, de a második félévben azokat is várják, akik a matematikában az érdekességet, a játékosságot keresik. Három nagyobb előadást terveznek számukra, amik amatematika és a világ konkrét, gyakorlati kapcsolatáról szólnak.

- Hangsúlyozom, nem azt vállaltuk, hogy az iskolai tananyagot erősítsük meg, hanem azon túlmenően, olyan feladatokkal, témákkal foglalkozunk, amik abba nem kerülnek bele. A matematikának rengeteg szépsége van, és szinte mindennel kapcsolatba hozható. Ez nem csupán a tudományokra igaz, éppúgy megjelenik a festészetben, a szobrászatban, sőt a zenében is. Az aranymetszésről például könyvtárnyi szakirodalmat írnak a matematikusok. A tervünk egyébként az, hogy évfolyamonként harminc diákot foglalkoztassunk a város iskoláiból. A 11-12-eseknél már akkora az érdeklődés, hogy túljelentkezés van. Az elképzelésünk szerint a kilencedikesekhez meghívjuk a nyolcadik osztályosokat is, hiszen az oktatás folyamatába is bevontunk általános iskolában tanító kollégákat. Ezt a lehetőséget egyébként már az alakuló ülésen kérték - fogalmaz a matematika magántanára, majd elmondja, hogy a megalakulást követően azonnal fölkeresték Bujáky tanár urat, és elmondták az elképzeléseinket. A nyugdíjas matematika tanár nagyon meghatódott, és boldogan támogatja az egyesületet azt kívánva, hogy eredményes legyen a munka.

- Azt gondolom, hogy akik neki köszönhetően lettek sikeresek, azok pedig bennünket fognak támogatni. Ha a hetvenes-nyolcvanas években itt tapasztalható szellemiséget újra tudjuk teremteni, akkor a régi türrösök is biztosan támogatásra érdemesnek ítélnek bennünket. A hatvanas évektől itt végzettek közül minden korosztályt megkerestem, és "mozgósítottam". A régi tanári gárdából is vállaltak közreműködést matematikusok. Ők is foglalkozásokat vezetnek majd. Ha szívesen segít, a nyugdíjas pedagógusnak is köztünk a helye, hiszen az ő tapasztalatait éppúgy fontos beépíteni a munkánkba. Így aztán a szakmai stáb életkora a huszonöt évestől a nyugdíjas korig tart - mondja az egyesület ügyvezetője, aki az elnökkel és öt elnökségi taggal irányítja a szervezetet. Búcsúzás előtt még a névválasztásról érdeklődöm.

- Az vezérelt bennünket, hogy ez könnyed, vidám, játékos legyen, nem pedig valami szigorú, matematikai elnevezés. Így született a Pápai Észkerék Egyesület elnevezés, amiről azt gondoljuk, hogy önmagában is ösztönzi a gyerekeket az agytekervények "megforgatására". Már működik a honlapunk, ahol napra készen értesülnek a gyerekek az előadásokról, a helyszínekről, a témát feldolgozó személyekről - fogalmaz dr. Spissich László. Mit lehet ehhez hozzátenni? Hajrá, kis matematikus-palánták!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!