Hétvége

2009.07.25. 02:28

Kisvonatok nagy füsttel

Közel másfél évtizede három kisvonat közlekedik a festői szépségű Tihanyban. A három cég kisvonatai eddig békességben elpöfögtek egymás mellett, ám tavasszal kitört az ádáz csata: beállt egy negyedik gumikerekű, igaz, más útvonalon közlekedik, mint társai.

Mátételki András

Az egyik vonatos cég ügyvezetője - május végéig - nem volt más, mint a polgármester felesége. Férjét hivatali visszaélés miatt feljelentette ifjabb Kántás Vince. 

A turisták közkedvelt járművei a falu központjából indulnak 20 percenként a révhez. Mindkét megállóhelyet, mint közterületet a cégek az önkormányzattól bérlik évente fejenként 888 ezer forintért. Csak sejteni lehet, mi forgalma van a pöfögőknek, ha ilyen díj mellett mégis megéri üzemeltetni a turistacsalogató járműveket. 

- Közel tízéves a kapcsolatom a Balatoni Hajózási Zrt.-vel, ugyanis rendszeresen bortúrákra viszem a vendégeiket - kezdi el a botrányszagú történetet a 37 éves ifj. Kántás Vince, akinek az apja a falu első embere volt 1990-től két éven át, jelenleg pedig önkormányzati képviselő. 

- Mivel egyre nagyobb lett az igény a bortúrákra, az is felmerült, hogy menjek le a menetrend szerint közlekedő hajókhoz a kikötőbe. Ezért tavaly ősszel építettem egy másik kisvonatot, amely teljesen függetlenül közlekedik a már meglévő három vonattól. Idén, az egyik tavaszi napon ellovagolt a házunk előtt Tósoki Imre polgármester, aki megláthatta a második szerelvényemet. 

Na, ekkor kezdődtek el a gondok. Mindent megtesz a mai napig is, hogy ellehetetlenítsen: felesége május végéig üzemeltette a Dotto vonatot, mint az Aranyhal Bt. üzletvezetője. Ezután az üzletvezető Bittmann Eszter lett. 

Tudni kell, Bittmann János a polgármesterünk jó barátja, a felesége, Bittmann Jánosné pedig kezdetektől a mai napig a bt. kültagja. 

A második Lokomotív vonatunk május elsején futott ki az útra. Rövidesen a rendőrök megállítottak, mondván a polgármester feljelentett, mert engedély nélkül közlekedünk. A kocsi papírjai rendben voltak, ám a rendőrségi ellenőrzések ezután is megismétlődtek. Aztán jöttek a falu közterület-felügyelői. Egyikük meglehetősen mérges volt, hogy a ballagási ünnepségről rendelte be a polgármester, mondván, akadályozza meg a működésemet. 

Egész nap videózta a szerelvényünket, de más nem történt. Ifjabb Kántás még tavaly októberben olyan szerződést kötött a hajózási társasággal, hogy a kikötőben lévő, díszkővel lerakott parkolóba - ez a hajóállomásé - beállhat a kis vonatával. Csakhogy az odavezető, mintegy 50 méter hosszú út az önkormányzaté. Nos, erről az aszfaltcsíkról próbálják őt leszorítani, de erről még később. 

A képviselő-testület idén nem emelt helyfoglalási díjat, viszont márciusban kikötötték: csak három vonat közlekedhet a faluban, azaz csak ők használhatják a két megállóhelyet. 

További kötöttségként döntöttek arról, hogy a vonatok nem térhetnek le a kijelölt útról, különben azonnal visszavonják az engedélyüket. Egyértelmű volt, hogy ki miatt történt a megszorítás, ám azt senki nem gondolta, hogy az új szerelvény nem használja egyik megállóhelyet sem, ugyanis a hajóállomásról indul és oda érkezik vissza. (Ezért a lehetőségért Kántás évente több százezret fizet a zrt.-nek. Az ottani büfésektől sem vette el a vendégeket, állítja Kántás, mert a hajók érkezése után fél órával indította csak a vonatát.) 

- Tósoki úr még május elején felvette a kapcsolatot dr. Horváth Gyulával, a hajózási zrt. vezérigazgatójával, s arra kérte, hogy faxon küldje el neki a velem kötött szerződést. 

Mint polgármester ezt megtehette - bizonyos részesedése van a községünknek is a hajózási zrt.-ben -, de szerintem nem ebben a minőségében érdeklődött, hanem mint a vonatozásban érintett magánszemély. 

Németh Tünde jegyző azt közölte velem április elején, hogy tudnak a negyedik vonatról, de nem adnak engedélyt a hajóállomásra való behajtáshoz. 

Biztos, ami biztos, májusban az önkormányzati út végébe kifeszítettek egy láncot, amit Kántás az utasok nagy tetszésére - végre látunk egy kis balhét - erővágóval kettényisszantott. Ezután rövidesen felszereltek két csővázas, térdig érő sorompót, amihez sikerült kulcsot szereznie a vállalkozónak. 

- Hetek óta meglehetősen feszült volt a légkör, amikor május 18-án délelőtt a révnél leintette a második Lokomotívomat egy csoport, akiknek névkártyát adtam, de nem vittem el őket. Ekkor állt meg mellettem a kisvonatával N. Tibor, a polgármester úrék alkalmazottja, s elkezdett veszekedni velem a diákok előtt, hogy miért viszem el az utasait. 

Ki akarta nyitni az ajtómat, de nem sikerült, ezért addig rángatta, míg be nem tört az üveg - 117 ezer forintos károm lett. Visszaült a volán mögé, s elindult, de utána futottam, s megállásra kényszerítettem. 

Rendőrt hívtam, de megjelent Bittmann János is, aki felesége révén akkor még a polgármester nejének az üzlettársa volt, s trágár szavakkal kérdőre vont. 

Megdöbbenésemre kijelentette, látta a hajósokkal kötött szerződésemet, majd megfenyegetett, hogy a két kiskorú gyerekem előtt megmondja, hogy mekkora tróger, szar alak vagyok. 

Bepereltem becsületsértés és rágalmazás miatt. Másnap a polgármestert jelentettem fel hivatali hatalommal való visszaélés miatt. Ez utóbbi ügyben a napokban meghallgattak tanúként a megyei főkapitányságon. (A főkapitányság szóvivőjétől megtudtuk, hivatali visszaélés bűntette miatt nyomoznak ismeretlen tettes ellen. - M. A.) (Megjegyzés: a veszprémi bíróság a 48 éves N. Tibort garázdaság és rongálás vétsége miatt jogerősen két év próbára bocsátotta.) 

Az ügy akkor vett rendkívül érdekes fordulatot, amikor a jegyző megírta Kántásnak is, hogy a május 14-ei képviselő-testületi ülésen arról döntöttek, hogy a hajóállomás előtt a parkban drosztot (megállót) alakítanak ki, a munkák 400 ezer forintba kerülnek, amit a három vonatos vállalkozó között osztanak meg. Ifjabb Kántást ez a beruházás nem érintette, ugyanis ő a hajóállomáson meg tud fordulni, de társai ezt nem tehetik, ezért nyúltak hozzá a parkhoz. 

Jegyezzük meg: az önkormányzattal kötött idei szerződés értelmében, aki letér a kijelölt útról, azzal azonnal felbontják a szerződést. Csak hogy jobban érthető legyen: Kántás második kisvonatát nem köti a kijelölt útvonal, a régivel meg nem jár le a hajókhoz.

A jegyző másik levelében az áll - Kántás kérdéseire válaszolt -, hogy a parkban a limnológiát érintő, az eddig sétányként használt utat kinyitják s félkarú sorompót szerelnek fel. A fentiekben leírtak miatt sem tervezés- re, sem egyéb dokumentumok készítésére nem volt szükség. 

A munkálatokat gyorsan elvégezték: kora reggel a nemzeti parkosok engedélye nélkül kivágtak egy fát, továbbá a kőlapokból kirakott csapadékelvezető árkot két helyen is több méter hosszan leaszfaltozták, hogy a szerelvények zökkenő nélkül tudjanak végighajtani az eddigi autómentes sétányon a hajóállomásig. Néhány napja már használja a két vonatos cég a sorompóval védett utat. 

Az MTA Balatoni Limnológiai Kutatóintézetének az igazgatója, Bíró Péter így vélekedett a történtekről: - Megdöbbenéssel vettük észre, hogy kivágtak egy fát. Lerontják azzal a sétaparkot, hogy beengedik a kisvonatokat. Itt bármit meg lehet tenni, ami az eszükbe jut? 

Elekes Károly
tudományos igazgatóhelyettes: - Máshol szebbé teszik a parkot, kitiltják a járműveket, Tihanyban ennek az ellenkezője történik. Június második felében a hajóállomás parkolója előtti tiltó tábla - Mindkét irányból behajtani tilos- - alatt lévő Kivéve áruszállítás táblácska alá egy másik került: Kivéve engedéllyel. 

Nos, ezzel sikerült - látszólag - szíven szúrni Kántás vállalkozását, mert hiába ke-reste meg a jegyző asszonyt engedélyért, írásban ezt a választ kapta: nincs bérleménye a hajóállomáson (úgy, mint a büfésnek, butikosnak - M. A.), ezért nem adnak ki neki engedélyt. 

Ugyanakkor a nyilvános vécét üzemeltető hajózási cég alkalmazottját beengedik ide. A tavasszal szolgálatba állt Lokomotív mégiscsak lejárt jó ideig a kikötőbe, ahol viszont rendszeresen feljelentik őket a rendőrök. Még június derekán Kántás Vincét és az egyik alkalmazottját más-más napon előállították a füredi kapitányságra, ugyanis me-gint beálltak a hajóállásra. Noha a felszólításra elhagyták volna a kikötőt, a rendőrök ennek ellenére bevitték őket a kapitányságra, ahonnan rövid időn belül távozhattak. 

Kántás az intézkedés ellen panaszt tett. Eközben a konkurencia elvitte az utasokat a hajóállomásról. Más alkalommal az egyik helyi képviselő emígy fenyegette meg: Túlfeszítetted a húrt, rá fogsz fázni, már most tudom mondani. Eddig mindenki a zavarosban halászott - a haveri körnek előnye van -, de ez meg fog szűnni! 

Hangsúlyozta, senkivel ne legyen kivételezés. Július elején az önkormányzat zárat cserélt a csővázas sorompóban, azóta Kántás Vince nem tud behajtani a hajóállomás területére. Igaz, a másik kettő sem, viszont az embereik jegyet árulnak itt a közelben várakozó kisvonatokra. Úgy hallani, ennek nem örülnek az árusok, mert gyorsan eltűnnek a vendégek a mólóról.

Viszont az elmúlt napokban ezt megengedte az önkormányzat az egyik riválisnak. Tegyük hozzá: letért az útról, ami után be kellene vonni az engedélyét. 

Tósoki Imre az üggyel kapcsolatban alábbi válaszát juttatta el a szerkesztőségünkbe: Tihanyban régóta gondot okoz a tömegközlekedés hiánya. A rév, illetve a kikötő felől csak személygépkocsival, gyalog vagy kerékpárral lehet megközelíteni a település főterét, a műemlékeket, a látnivalókat. 

A gépkocsihasználat erősen károsítja a környezetet és a belterületen közlekedési káoszhoz vezet. Ezt a helyzetet orvosolta a három kisvonat, amelyek hosszú éveken át Kántás Vince vállalkozása, az Aranyhal Bt. és a RU-DO Kft. működtetésében szállították az utasokat. Ez a rendszer több mint 10 éve működött problémamentesen. Feleségem az idén, amikor elkezdődtek a problémák, az én kérésemre szállt ki a vállalkozásból. Azóta még csak csendestársként sem vagyunk benne a bt-ben. Azt különben a világon semmi nem tiltja, hogy a fe-leségemnek vállalkozása legyen. 

Amikor ez a vállalkozás elindult, még nem voltam polgármester sem. Ami a limnológia melletti sétányt illeti, csupán egy elszáradt fát vágtak ki. Különben a park és az épületek felújításának tervei már elkészültek. Amennyiben sikerül pályázati pénzt szerezni, és meglesznek az építési engedélyek, hozzálátunk a park rendbetételéhez. 

A hajóállomáshoz mindenképpen terveztünk tömegközlekedési megállót is, addig pedig ez az ideiglenes megoldás szolgálja az utasok érdekét. A kisvonat- megálló kialakításának 350 ezer forintos költségét a két vasutastársaság állta, mert Kántás nem szállt be ebbe a beruházásba sem. 

Tavaly a képviselő-testület hozott egy határozatot, amelyben megtiltotta a behajtást a hajóállomás területére, a díszburkolattal ellátott részekre, mivel a járművek miatt megsérülhetett volna a nagy költséggel kialakított burkolat. Ezen a területen - bár valóban a BAHART-é - az önkormányzat végezte el a felújítást, az önkormányzat költségén telepítették a virágokat, növényeket, és az önkormányzat tartja is rendben, ezért jogosan próbáljuk megvédeni. Kántás Vince, mivel édesapja a helyi képviselő-testület tagja (korábban ő volt a polgármester), nyilván tudta, hogy ez a hatá-rozat megszületett. 

Ennek ellenére, úgy gondolta, hogy - talán édesapja jelenlegi és korábbi pozíciójában bízva - nyugodtan áthághatja a szabályokat, és megteheti azt, amit más tihanyi nem: behajthat a rendelettel és a KRESZ-táblákkal elzárt területre. 

A behajtást tiltó KRESZ-tábla is évtizede áll ott, a változást az jelentette, hogy a nyilvános WC-t üzemeltető vállalkozó számára a jegyző lehetővé tette az objektum megközelítését a kivétel engedéllyel felirat kihelyezésével. Kántás Vince azt hitte, hogy mindent megengedhet magának, amikor önkormányzati engedély nélkül egy negyedik kisvonatot is beállított. 

A probléma nemcsak az, hogy engedély nélkül üzemelteti, önkormányzati területeken halad át vele, hanem az is, hogy menetrend-egyeztetés nélkül kezdte el üzemeltetni a járművet. Annak ellenére, hogy szerződése egyeztetésre és együttműködésre kötelezi, egyetlen megbeszélésre sem ment el. 

Nem is tagadja, hogy neki is felajánlották: szálljon be a hajóállomáson lévő, önkormányzati droszt létesítésébe, de ezt nem tette meg. A hajóállomáson lévő üzletek bérlői komoly pénzeket fizetnek az önkormányzatnak, amelyre szüksége van a községnek. 

Ha a vásárlókat elhalásszák az orruk elől, akkor nemcsak nekik kopik fel az álluk, hanem - a bevételek kiesése miatt - bizony kevesebb pénz jut az önkormányzat feladataira, például a település csinosítására, rendben tartására, parkosítására is. 

Márpedig Tihany a turizmusra alapozza a jövőjét, és ezért mindent meg kell tennünk. Azt szeretnénk, ha a vendégek jól éreznék itt magukat. A Kántás-féle gerillaakció viszont nem tesz jót a településnek, indulatokat gerjeszt, háborúságot kelt a tihanyi vállalkozók között, vádaskodások, feljelentések, ügyek tucatjait termeli ki. Sajnos ezt bizonyítja a cikkben szereplő eset is, amikor a kisvonat vezetője - látva Kántásék tisztességtelen üzleti magatartását - annyira feldühödött, hogy indulatait szabadjára engedte. 

Kinek jó ez? Én azt szeretném, ha Tihanyról nem ezek az ügyek jutnának az emberek eszébe, hanem inkább a természet és a történelem. Arra törekszünk, hogy mind az itt élőknek, mind a turistáknak kellemes környezetet, magas színvonalú szolgáltatásokat biztosítsunk.

Az utóbbi években rengeteget tettünk ennek érdekében: egymás után nyerjük a pályázatokat, építünk, javítunk. Már elkészült a település hosszú távú fejlesztési koncepciója, amelyben a tömegközlekedés fejlesztése is szerepel. A jövőben nagy szerepet szánunk a vízi utaknak, például vízitaxiknak és környezetvédő, elektromos kisbuszoknak. Ezek az új és korszerű megoldások - remélhetőleg - mindnyájunkkal fe-ledtetik majd a mai bosszúságokat. 

A polgármester a másik két vonatos cég képviselőivel is összehozott számomra egy találkozót, akik törvényen kívüli embernek festették le ifjabb Kántást. Etikátlannak tartják viselkedését, misze- rint a megegyezés ellenére a csoportokat olcsóbban viszi el. Ezt Kántás visszautasította.

Az elmúlt napok újabb vonatos híreit hallva, ez a történet valószínűleg itt még nem ért véget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!