Hétvége

2015.07.03. 05:29

Felkelteni a kíváncsiságukat - Példamutató gyermek- és munkaszeretettel tanít Szalainé Tóth Tünde

Mindazon képességek birtokában van, amik a szaktanárt igazi pedagógussá teszik. Elhivatott, sokszínű, szívügye a tehetséggondozás – komoly szerepet tölt be tantárgya népszerűsítésében. Szalainé Tóth Tünde, a veszprémi Lovassy gimnázium biológia-kémia szakos tanára tavaly év végén vette át a Rátz Tanár Úr-életműdíjat.

Király Ferenc

Hazai nagyvállalatok az ezredforduló után alapították az említett díjat, a kiemelkedő oktató-nevelő tevékenységet folytató tanárok elismerését. Kezdeményezésük célja, hogy tisztelettel adózzanak azok előtt, akik áldozatos szakmai munkával és kiváló eredményekkel képzik a jövő talentumait. A természettudományos oktatás támogatására létrehozott alapítvány kuratóriuma évente két-két matematika, fizika, kémia és biológia szakos pedagógusnak ítéli oda a - másfél millió forinttal járó - díjat, a természettudományos oktatás és a közoktatás egyik legrangosabb kitüntetését. A tudás alapú társadalomban a legfontosabb infrastruktúra az oktatás, ezért ne csak világhírű tudósaink, hanem tanáraik nevét is ismerjük szól a díj mottója.

- Noha a családunkban nem voltak pedagógusok, már kiskoromban elhatároztam, hogy gyerekekkel fogok foglalkozni, óvodásként óvónő, majd iskolásként tanár akartam lenni - mesélte Szalainé Tóth Tünde, aki a szegedi tudományegyetem biológia-kémia szakán diplomázott. 1986-tól tanít a Lovassy László Gimnáziumban. - Óriási kihívás volt az ország egyik legjobb tanintézményébe kerülni, ahol akkor is nagyszerű pedagógusok dolgoztak. Mindig az elvárásoknak megfelelően szerettem volna teljesíteni. Gyakran felvetődött bennem a kérdés: vajon leszek valaha olyan jó tanár, mint ők? . A Lovassy tanári közössége és a diákok folyamatos és minőségi munkára késztetik az embert. Jó itt dolgozni! Meggyőződésem, ha másutt tanítanék, most nem lennék Rátz Tanár Úr-díjas.

Idővel természetvédelmi szakmérnök diplomát is szerzett, majd pedagógus szakvizsgát tett. A gimnáziumban a biológia-kémia szakmai munkaközösség vezetője, a Semmelweis és a Pannon Egyetem Mérnöki Karával kötött partneriskolai program koordinátora. Nagy tudású, munkájára igényes, precíz pedagógus, aki átütő erejű szakmai ismerettel rendelkezik. Ezen túlmenően példamutató a gyermek- és munkaszeretete. Az életereje, a tanítás iránti elhivatottsága ma is töretlen. A jutalomra a személye, a pályájának eddigi eredményei, a szaktudása, illetve a tudomány- és diákszeretete alapján volt méltó.

- Hogy mi a titok nyitja? - kérdezett vissza. - Mindig, minden körülmények között szeretni kell a diákokat. Talán ez a legfontosabb, de ahhoz, hogy a tanóráim jók és színvonalasak legyenek, folyamatosan kell felkészülni. Attól, hogy a munkámat különböző kitüntetésekkel és díjakkal ismerik el (korábban miniszteri elismerő oklevelet kapott, Pro Talento és Ranolder-díjban részesült - szerk.) nem állok le, továbbra is szeretnék jól tanítani, sőt, minél több újdonságot bevinni a biológia órákra. A fiatalokat új információkkal kell gazdagítani. Ha ismeretterjesztő módon tanítok, jobban leköthető a figyelem. Azoké is, akik alapvetően nem érdeklődnek a tantárgy iránt. Az egyik legnagyobb siker, mikor ők is csillogó szemmel fogadják az ismereteket. Szigorú vagyok, de mindenkit próbálok partnerként kezelni. Fontos, hogy a diákokat tudjam motiválni, a kíváncsiságukat felkelteni: célom, hogy a tudásvágyukat felébresszem. Lényeges még, hogy a tanulók megnyíljanak, az órák színesek és érdekesek legyenek, a tanár-diák kapcsolat a kölcsönös tiszteleten alapuljon.

A tanítás nem egyszerűen a tananyag leadásából áll, vallja a kitüntetett
Fotó: Balogh Ákos

A tanítás nem egyszerűen a tananyag leadásából áll. A diákoknak példát és szemléletet adó mesterpedagógus és mentortanár folyamatosan vesz részt továbbképzéseken, követi a biológia területén elért fejleményeket. Miután gondot fordít a tehetséggondozásra, nem sajnálja az időt, mikor felkészítésről van szó. Az eredményei magukért beszélnek, kidomborítva azt a szakmai sokszínűséget, ami a pályájára és személyiségére jellemző. Eddig harminc tanítványa jutott be az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny döntőjébe, közülük 2006-ban az egyik első, 2012-ben pedig egy másik második lett. Ám a fiatalokkal más tanulmányi seregszemléken - így az MTA által meghirdetett Utazás a koponyánk körül , a Kitaibel Pál és Herman Ottó biológiaversenyeken, az Irinyi János kémia- és Curie Környezetvédelmi versenyen is értek el sikereket.

A szakmai munkáját elismerik, a tanácsait mindenütt szívesen fogadják. A kétszintű érettségi vizsga bevezetése óta a tudását az emelt szintű biológia dolgozatok javításában multiplikátorként kamatoztatja. A tárgyból az érettségi tételkészítő bizottság tagja, szaktanácsadó. Jelentek meg publikációi, előadásokat tartott különböző tudományos konferenciákon, folyamatosan részt vesz tanulmányi versenyek szervezésében, zsűrizésében. Ezen túlmenően kitalálója és országos koordinátora az Arany János Tehetséggondozó Programban résztvevő iskoláknak kiírt Mentovich Ferenc Természettudományi Versenynek.

- Magaménak érzem Brunszvik Teréz, az első óvodák megalapítójának gondolatát, miszerint "gyermekekkel foglalkozni minden bizonnyal a leghálásabb munka, ami a Földünkön osztályrészünkről jutott, de saját tökéletességünket is ez mozdítja előre " - jegyezte meg a díjazott, akinek a férje Szalai István, a Pannon Egyetem fizikusa, a gyermekeik pedig az orvos Bence és a politológus Laura. - Fontos, hogy a gyerekeknek önbizalmat adjunk, elhitessük velük, hogy értékesek, s ha kitűznek egy célt, azt elérhetik. Nem csak a szaktárgyat kell jól tanítani, figyelni is kell rájuk. Évek múltán is szívet melengető olvasni azokat a leveleket, amiket búcsúzó, ballagó diákoktól kaptam. Az egyik legkedvesebb ezek közül: " Köszönöm, tanárnő, hogy Ön nem csak az okosakat, hanem a butábbakat is szerette ."

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!