Hétvége

2016.06.24. 13:30

A végtelen kékség rejtélyei - Szépségek és veszélyek a tengeren

Csodálatos érzés a sós tengerben fürdeni, eltűnődni a végtelenbe futó hullámokon, hát még megörökíteni a víz alatti világ ezer szépségét. Az 57 éves, Almádiban élő Tóth Zoltán még csak öt esztendeje foglalkozik tengeri fotózással, de máris páratlanul gazdag képsorozattal büszkélkedhet. Fotóit Balatonfűzfőn és Alsóörsön lehetett megtekinteni nemrégiben, a nemzetközileg is jegyzett fotóművész, Selmeczi Dániel néhány képével együtt.

Mátételki András

Az egyik fűzfői nyomdát vezető, egykori válogatott koronglövővel, Tóth Zoltánnal a számítógép előtt ülünk, s a képeket nézve máris különleges világba érkezünk.

- Ha a szocializmusban el akartunk jutni a nagy vízhez, elutaztunk Bulgáriába, a Fekete-tengerhez. Uszony, búvárszemüveg, kagylógyűjtés. Majd jött a görög tenger, ahol Zsófi lányom már mellettem sznorkelezett - uszony, maszk, légzőpipa -, közösen fedeztük fel a tenger alatti világ szépségeit.

Tóth Zoltán kezében a nem éppen olcsó víz alatti tok, amelybe a fényképezőgép kerül. Az igazán jó minőségű képhez a fotósok két vakut használnak
Fotó: Mátételki András

Tíz évvel ezelőtt, az akkor 17 éves lányával együtt megszerezték az alapszintű hobbibúvárvizsgát, amivel maximum 18 méter mélyre merülhettek. Idővel, a merülések számának növekedésével, megnőtt az étvágyuk. Speciális vizsgákat letéve a merülési mélység lehetősége már 40 méter lett.

- Ezzel még jobban kitágult előttünk ez a különös világ. A víz alatti biztonság lehetővé tette, hogy már ne csak a merüléssel foglalkozzak, hanem meg is örökítsem a látottakat. A fotózás bizony időigényes hobbi. Nagy türelemre, szerencsére van szükség, hogy megvárjuk, míg újra elénk úszik a hal, a polip s a többi élőlény. A legideálisabb, ha felülről süt a nap, akkor kapjuk odalent a legtöbb fényt. Viszont öt méter alatt a színek elnyelődnek. Először a vörös, aztán sorban a többi szín. A mélyben, úgy 25-30 méter alatt már csak a kékes-szürke szín a meghatározó. Erős lámpára, amely a filmezésnél hasznos, vagy speciális vörös színű szűrőre van szükségünk, hogy visszanyerjük az eredeti színeket. Azonban lámpáink csak egy-másfél méter távolságig világítják meg jól a terepet. A fényképezőgépet egy speciális, vízmentes tokba helyezzük, ami bizony akár háromszor olyan drága, mint maga a fényképezőgép. Fotózáshoz külső vakukat is használunk, amelyek szintén víz alatti tokban dolgoznak, segítenek a színhű fotózásban. Ráadásul, ha kettőt használunk, két oldalról villantjuk meg a halat, a korallt, a növényt, így a háttérben nem lesz árnyék, jó minőségű kép készülhet. Nem lesz hóvihar a fotón, melyet a vízben található apró korallok, illetve a homokszemcsékről visszaverődő fény okoz.

A rojtos skorpióhal magányosan él, tápláléka a kisebb halak, különféle rákok és garnélák. Szélesre tátott szájjal csapdázza zsákmányát: a beáramló víz magával ragadja a magatehetetlen állatokat

Tovább nézzük a képeket: az egyiken egy oldalára borult hajóroncsot látunk úgy 35 méter mélyben, amelyet vastagon borít a korall sokszínű világa. Belsejében hengeres tárgyak, borosüvegek, automobilok, melyeket ellep a zöldes színű alga és a porszerű lerakódás.

- Azok a henger alakú tárgyak 15 és 100 kiló közötti légvédelmi bombák - van belőlük vagy hatezer tonna a hajó belsejében. Ezen a 155 méter hosszú olasz hajón, az S. S. Umbrián még ma is ott van három FIAT gépkocsi és a hajó teljes felszerelése: a konyha, gépházban a motor, hajtómű, a parancsnoki fedélzeten az irányítópult maradványa, melyet még nem tizedelt meg a korrózió és a gyűjtőszenvedély. 1940. június 10-én, ahogy Olaszország belépett a II. világháborúba, a kapitány úgy döntött, inkább elsüllyeszti hajóját, mintsem az ellenség kezébe kerüljön a rakománnyal együtt. A hajó ugyanis Port Szudánnál, egy angol fennhatóságú kikötőbe tért be az angolok felszólítására. Egyes búvárok szeretnek katonáskodni, mindenhová benézni, én azért óvatosabb vagyok, hiszen odalent a hajó gyomrában könnyen eltéved az ember a gyér megvilágításban, lámpáink fénye ellenére. Egymás mögött úszva, a szűk járatokon közelítjük meg a hajó belsejét. Látjuk egymást, a másik buborékgyöngyeit követve. Sajnos előfordult, hogy kicsit elkalandozva lemaradtam a többiektől, ezzel súlyos fegyelmezetlenséget követtem el. Szerencsére nem estem kétségbe, megtaláltam a kivezető utat. Odalent minden helyzetre igaz: nem szabad pánikba esni! Mindig tudni kell, hogy milyen mélyen vagyunk, mennyi levegő van még a palackban, amelynek elégnek kell lennie a biztonságos felszínre éréshez. Azért kell csoporton belül is párban merülnünk, hogy baj esetén ki tudjuk segíteni levegővel merülő társunkat a tartalék légzőkészülékkel.

A magányos bohóchalak általában kettesével élnek egy virágállat (korallpolip) albérlőiként

A következő filmkockák az 1974-ben zátonyra futott Blue Bell roncsait mutatják, melyet még két évvel ezelőtt meg lehetett örökíteni a szudáni partoknál, sajnos azóta lecsúszott az örök kékségbe. A zátony szélén, ahol a roncs eltűnt, 30 méter mélyen még mindig ott vannak a szállítmány darabjai, a Toyota típusú teher- és személygépkocsik maradványai. Kormánykerék, műszerfal, karosszéria-elemek.

Beszélgetőtársamban rossz érzést keltett, amikor a Vörös- tengeren, 30-35 méter mélyben először megpillantotta a Salem Express nevű komphajót, amely 1991. december 16-án éjjel süllyedt el, mikor zátonyra futott több száz, Mekkából hazafelé tartó zarándokkal a fedélzetén. Autók, személyes tárgyak, babakocsik őrzik sok-sok család tragédiájának emlékét.

A tűzhal éjszaka vadászik, nappal elrejtőzik a lagúnák szirtjei között. Az antennaszerű tüskéik szúrása mérgező

Egyes fotókon több cápa is látható testközelben! A víz alatti veszélyekre terelődik a beszélgetésünk.

- Megtörtént, hogy az operatőr barátom alkarjába mart a cápa. Valószínű a felségterületét védte, hiszen nem a nyílt tengeren volt, hanem egy kisebb barlangban. Még szerencse, hogy sebész is volt a hajó fedélzetén, aki rögtön összevarrta a nyílt sebet. Valójában a cápák nem veszélyesek, legalábbis ránk, búvárokra nézve. A sötét ruhánk nem vonzza őket, csakis kíváncsiságból úsznak mellénk. A felszerelésünkön sem csillog semmi, amit netán halnak vagy a horgászok által használt villantónak néznének. Odaúszik, majd merő kíváncsiságból megharaphatja a fotófelszerelést, amelyet sokszor el is visz... Tudok olyan esetről, hogy egy fehér bőrű, bikinis nőt az egyiptomi partoknál megtámadott egy cápa, ő belehalt a sérüléseibe. Az alapszabály, hogy veszélyes helyeken nem úszkálhatunk szabadon. Volt, hogy a selyemcápát úgy kellett magunktól eltaszítani, annyira közel jött hozzánk. A cápa alapvetően nem emberevő. Alapszabály, hogy ne nyúljunk hozzá semmihez! Vannak csalánozó korallok, komoly mérgezést kiváltó halak, ilyen például a kőhal, a skorpióhal, a tűzhal. Ha a kúpcsiga megcsípne, két percem maradna arra, hogy elbúcsúzzak a földi léttől... Az sem kellemes, mesélték, ha az embert megharapja egy muréna.

Az édesszájú halak a tiszta vizű lagúnák korall-lejtőin és a tengerekbe nyúló zátonyok mentén magányosan vagy csapatokba verődve fordulnak elő
Fotók: Tóth Zoltán

Megtudom, a víz alatt egységes kézjelekkel tájékoztatják egymást a búvárok. Cápa, tonhal, teknős közeledik, elfogyott a levegő, megfájdult a búvár füle, mind egy-egy kézjelzés, amit minden, e sportban jártas embernek ismernie kell.

- A víz alatt egyáltalán nincs sietés, kapkodás. Nyugalom és csend van, csak a saját lélegzetedet hallod. Hatalmas a tér, ami végtelen szabadságot ad. Úgy érzem, az elmúlt évek alatt egyre nyugodtabb, türelmesebb lettem. Erre tanított meg a végtelen kékség világa, ahol mi csak vendégek vagyunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!