2024.10.10. 14:46
Megszűnt a vágányzár – Megint zakatolhatunk Veszprém és Zirc között a Bakonyban (videó)
Négy hónapos pótlóbuszozás után újra zakatolhatunk Zirc és Veszprém között. Csütörtökön hajnalban megszűnt a Veszprém és Zirc közötti mintegy négy hónapos vágányzár. Vasúti felújítás miatt volt szükség a menetrend módosítására, műemléki szempontokat betartva cserélték ki a völgyhidak szerkezetét Eplénynél.
Befejeződött a Győr-Veszprém vasútvonal karbantartása, így október 10-től ismét várja a túrázókat a Bakonyvasút. Megszűnt a több hónapos vágányzár, megindult a vonatközlekedés és ennek többek közt a túrázók örülhetnek. A vasúti felújítás eredményeként már Veszprém felől is könnyebben megközelíthető a Cuha völgye, a menetrend már nem a pótlóbuszokhoz, megállóikhoz igazodik.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a lezárás ideje alatt kicserélték a Gyökeres- és a Répás-árok felett átívelő gyulafirátóti völgyhidakat, a hozzá kapcsolódó hídfőket felújították, illetve több száz méteren vágányszabályozást és pályafelújítást is végeztek a szakemberek a biztonságosabb és kiszámíthatóbb vasúti közlekedés érdekében, ezáltal is javítva a bakonyi településeken lakók utazási lehetőségeit és növelve a térség turisztikai vonzerejét.
Vágányzár – szükség volt rá
A vasúttársaság négy hónapnyi megfeszített munka során kicserélte a Gyökeres-árok és a Répás-árok felett átívelő, egyenként 21 méter támaszközű, felsőpályás, rácsos, tartós acélszerkezetű gyulafirátóti völgyhidakat. Az új hidak megjelenése megegyezik a korábbi hidakéval, ugyanis kiemelt cél volt az örökségvédelmi szempontok betartása, de korszerű anyagokat és technológiákat alkalmaztak. A lecserélt hídszerkezetek a vasútvonal megnyitása óta, 128 éven át szolgálták a közlekedést és ezalatt csupán kétszer végeztek rajtuk nagyobb felújítást.
Megújultak a hídfők és több száz méteren teljesen felújították a pályát is, a talpfák egy részét betonaljra cserélték. Csaknem 2,5 kilométeren végeztek vágányszabályozást, elvégezték több vasúti átjáró felújítását is. A munkálatokkal egyidőben gyérítették a pálya menti növényzetet és kivágták a vasúti közlekedésre veszélyes fákat. A MÁV saját forrásából, mintegy kétmilliárd forintból megvalósuló beavatkozásoknak köszönhetően fél kilométeren megszűnt a korábbi sebességkorlátozás, ezzel is segítve, hogy kiszámíthatóbbak és pontosabbak lehessenek a Bakony völgyeiben látványos hidakon és alagutakon át kanyargó vonatok. Tehát a vágányzárra szükség volt.
A beavatkozás kisebb utómunkálatokkal és tereprendezéssel november végén fejeződik be teljeskörűen, ezek a vonatforgalmat már nem érintik. A mostani beavatkozással a hálózat két egyedi megjelenésű és szerkezeti kialakítású hídját sikerült korszerűsíteni az örökségvédelmi követelmények betartásával, a sajátos látvány átmentésével és a forgalombiztonság hosszútávú biztosításával.
Túrázókat vár a Cuha völgye
Magyarország egyetlen műemléki védettségű vasútvonalán az őszi bakonyi túrázásra indulók már ismét tervezhetnek a vonatokkal, a Cuha-völgybe kirándulókat kétóránként közlekedő járatokkal és kedvező árú, Bakony napijeggyel várja a vasúttársaság, mely egy teljes napon át korlátlan utazást biztosít a Győr és Veszprém közötti vasútvonalon, valamint a térség számos autóbuszvonalán. Bár a helyiek szerint a Bakonyban a túrázókból is megárt a sok, Porva-Csesznek állomás környékét idén nyáron a szokásosnál sokkal kevesebben keresték fel, pedig várja őket többek közt a retróbüfé.
A Bakonyvasút Szövetség közleménye szerint csütörtökön az első vonat, a Győrből 5.13-kor elindult 39510-es számú járat húsz perc késéssel sikeresen megérkezett Veszprémbe, és azóta a közlekedés zavartalan. Hálásak lehetünk a pálya felújításában résztvevő minden vasúti és vasútépítő dolgozónak, sokszor kifejezetten nehéz időjárási és terepkörülmények között végezték munkájukat. A megújult völgyhidak a gyártástechnológiai különbségeket leszámítva ugyanúgy néznek ki, mint 1896-ban, a vasút átadása idején.
"Az elvégzett pályafelújítási munkák az eredeti pályaparaméterek helyreállítására, a lassújelek kivételére adtak lehetőséget. Ettől a két megyeszékhely közötti menetidő nem csökken, de a vonal a pálya szempontjából jóval kevésbé lesz zavarérzékeny, mint a munkákat megelőzően. A járművek sajnos továbbra is ugyanazok a régi, gyenge műszaki állapotú mozdonyok és kocsik maradnak, mint a vágányzár előtt. Mivel a 478-as mozdonyok vonatfűtésre sem alkalmasak, a szerelvények április végéig Bz mellékkocsikból kerülnek összeállításra" – olvasható a Bakonyvasút felületén.