82-es főút

3 órája

Bakonyi halálút – Már nem az első a gócpontok közt, de nem feledjük a tavaszi tragédiákat (videó)

Már csak a negyedik legveszélyesebb hazai baleseti gócpont a cseszneki szerpentin, ám ha visszatekintünk az idei évre, a hétvégi tragédiákra, akkor így is szomorú a mérleg. A bakonyi halálút a 82-es főút kanyargós szakasza, tavasszal két motoros lelte itt halálát, és még mindig nem javítottak jelentősen az aszfalt, a padkák és a szalagkorlát állapotán, s a száguldozó se kevesebb. 

Rimányi Zita

Az idei első fél évben nemcsak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt hazánkban. Míg egyes utakon alig-alig történik baleset, addig vannak közutak és sztrádák, amelyek joggal érdemelték ki a halálút elnevezést. A statisztikákat a HelloVidék gyűjtötte egy helyre, bemutatva azt is, melyek a legveszélyesebb baleseti gócpontok. Rajta van a listán – ugyan már nem az első – a bakonyi halálút, a cseszneki szerpentin, azaz a 82-es főút pár kilométere, a kanyargós szakasz a középkori vár közelében. Sok halálos baleset történt itt már a környékbeliek emlékei szerint, motorosbaleset tavasszal több is, és persze több olyan, amiben súlyos sérülés nem történt.

Bakonyi halálút – Gyönyörű, de veszélyes a 82-es főút Csesznekhez közeli szakasza
Bakonyi halálút – Gyönyörű, de veszélyes a 82-es főút Csesznekhez közeli szakasza
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Elszomorító – talán elgondolkodtató – számok

A balesetek statisztikái szerint 2024. januártól június végéig 6818 személyi sérüléssel járó incidens történt hazánkban. Ha a tízezer lakósra jutó balesetek számát nézzük a múlt évben, akkor Veszprém vármegye volt a harmadik a legrosszabb mutatókat hozó vármegyék közt. S 2024 első felében a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 192 ember hunyt el a magyar utakon, súlyos sérüléssel járó baleset 1971 történt.

Veszprém vármegyében idén személysérüléses közúti közlekedési baleset az első negyedévben 95, az első fél évben 237 történt, tavaly összesen 602.

A baleset-halmozódási helyek, a baleseti gócpontok között 2020 eleje és 2022 vége között a negyedik lett a cseszneki szerpentin, a 82-es főútnak ez a pár kilométeres, kanyargós, bakonyi szakasza, míg a korábbi hároméves időszakban még az első volt.

Kanyargós, meredek rész – ilyen a cseszneki szerpentin
Kanyargós, meredek rész – ilyen a cseszneki szerpentin
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Fekete hétvégék 

Két motoros halt meg két egymás utáni hétvégén Csesznek közelében még tavasszal. Április végén ütközés következtében kigyulladt egy motor a cseszneki szerpentinen, a motoros meghalt. Ezt a fekete vasárnapot követte az a szombat május elején, amikor Gézaházánál nem sikerült megmenteni a közlekedési balesetben érintett motoros életét, és két autóban ülők is súlyos sérüléseket szenvedtek.

Csak pár kilométeres rész, de rengeteg baleset történt már ezen a szakaszon, a 82-esen Cseszneknél
Csak pár kilométeres rész, de rengeteg baleset történt már ezen a szakaszon, a 82-esen Cseszneknél 
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Úgy tűnik, csak rendőrsorfal segítene hétvégente – ez derült ki írásainkból, amikben azzal foglalkoztunk, hogy néhány motoros versenypályának nézi a 82-es főút egy szakaszát, a cseszneki szerpentin kanyarjait. A rendőrség számos akcióval, ellenőrzéssel, még videókampánnyal is próbálkozott. Az egyenruhások megjelenése hatásos is, de csak addig, amíg a helyszínen vannak. A mécsesek száma szaporodik az út mellett, tragédiák nyomai láthatók a szalagkorláton. A csesznekiek sajnálják a számukra ismeretlen elhunytakat és szenvednek a zajtól, a motorbőgés ugyanis a falu minden részén, az eldugott szurdokokban és a sziklamászók magasában is visszhangzik.

Hangsúlyozzuk: nem tudjuk, egy-egy balesetnek mi volt a konkrét oka. Hibázhatott az autós is, ez is gyakran előfordul, vagy a sofőr rosszulléte járulhat hozzá egy-egy tragédiához, de ezek mind amellett lehetnek érvek, hogy mindannyian körültekintőbben közlekedjünk. Cseszneknél is.

Nem árt az óvatosság a cseszneki szerpentinen
Nem árt az óvatosság a cseszneki szerpentinen 
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Bakonyi halálút – Komolyabb javításra várva

Tavaly végigvideóztuk a veszélyes szakaszt egy napfelkeltekor, hogy megmutassuk, mire érdemes figyelni, miért érdemes lassítani. Megkerestük a közútkezelőt is, válasza szerint az útszakasz állapotát ismerik, a kátyúzást folyamatosan végzik, de a forrásokról nem szakembereik döntenek. Egyelőre csak a sebességkorlátozó táblák szaporodnak. Mi meg mind vigyázhatnánk egymásra, az utakon is. Nem feledjük, nem is feledhetjük a tragédiákat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában