Digitális témahét

2024.07.09. 10:00

Óvodások ismerkedtek a mesterséges intelligenciával

A Pannon Egyetem Humántudományi Kara és a Veszprémi Ringató Körzeti Óvoda olyan együttműködést hívott életre 2024-ben, amely gyakorlati terepet adott az óvodapedagógus hallgatók és az óvodások algoritmikus gondolkodásának fejlesztésére.

Veol.hu

A Digitális témahétre való felkészülésben egy olyan utat követtek, amely egyedülállónak tekinthető, hiszen egy felsőoktatási intézmény (Pannon Egyetem Humántudományi Kar) és egy óvoda (Veszprémi Körzeti Ringató Óvoda) együttműködésében valósult meg a program. A projekt különlegessége, hogy az óvodás gyermekek foglalkozásait a Digitális témahéten a Pannon Egyetem másodéves nappalis óvodapedagógus hallgatói vezették leendő óvodapedagógusként. A Ringató Óvoda kilenc óvodapedagógusa (óvodai oldalról), valamint a Pannon Egyetem Humántudományi Karának két kollégája (felsőoktatási oldalról) segítette, mentorálta a hallgatókat.

Fotó: szervezők

A projektben részt vevő egyetemi oktatók és az óvodapedagógus hallgatók a Ringató Körzeti Óvoda óvodapedagógusainak bevonásával tervezték meg az Így tanulunk MI! című projektet, amelyet a Digitális témahét keretében április 8–12-a között valósítottak meg. A Pannon Egyetem óvodapedagógus hallgatói már az első félévtől mennek gyakorolni az óvodába, így a helyszín és a támogató óvodapedagógusi mentorháttér is rendelkezésre állt.

A projekt célja – amelynek főszereplője egy robot – a mesterséges intelligencia megismertetése volt az óvodás korosztállyal. A robot létrehozásához egy mesét alkottak. Robi, a robot a gyerekektől napról napra egyre többet tanul, egyre több információt szerez a testrészekről, az alakzatokról, a színekről az érzelmekről és a környezetvédelemről. A robot újrahasznosított anyagokból készült. Robi tudásának gyarapodását színesebbé, összetettebbé válásával szimbolizálta. Az óvodás gyermekek Robi tanulási folyamatán keresztül élhették át, hogy a mesterséges intelligencia valójában azt jelenti, hogy tanítom az eszközt, hogy minél okosabb legyen.

Valójában játékos formában komplex módon történt az óvodások digitális kompetenciájának fejlesztése, amely a projekt fő célja volt, hiszen a matematikai, az anyanyelvi, a zenei nevelés, a mozgás, az ábrázoló tevékenység, a külső világ tevékeny megismerése, a környezeti nevelés, a digitális kompetencia fejlesztése együttesen valósult meg.

A Digitális témahétre való felkészülésben is partnerként vonták be a szülőket, így az óvoda intézményvezetője mindenről tájékoztatta őket. A témahét utolsó napjára az óvodában, valamint az április 30-ai egyetemi zárókiállításra a szülők is meghívást kaptak.

A projekt megvalósításában nagy segítséget jelentett, hogy a Pannon Egyetem Humántudományi Kara Navracsics Judit dékán vezetésével, valamint az óvodapedagógus alapszak szakfelelőse, Kubinger-Pillmann Judit, az év digitális témahét nagykövete, Bognár Amália és a Veszprémi Ringató Körzeti Óvoda intézményvezetője, Balogh Lívia is bizakodva, támogató attitűddel vett részt a programban.

Az Így játszunk MI! projekt sikerének titka valóban abban rejlett, hogy az egyetem és az óvoda partnerként, egymást kiegészítve, a leendő óvodapedagógusok tanulási, formálódási, fejlődési lehetőségét látták a közös munkában, ami meg is hozta a gyümölcsét, hiszen a június 17-én rendezett díjátadón a Maker's Lab különdíját és a Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft. 2024 különdíját is sikerült megnyernie a projektnek.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában