2024.07.15. 16:00
Hőség – a pálya is nehezen bírja
A napok óta tartó extrém meleg várhatóan még egy ideig kitart. A huzamos ideje tartó hőség nem kíméli az utazókat, de a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben, gyakrabban meghibásodnak – adta hírül a MÁV. Most a műszaki nehézségekről adunk információkat.
Váltókörzet. A tartósan magas hőmérséklet deformálhatja síneket, ekkor sebességkorlátozást vezetnek be
Fotó: Benkő Péter/Napló
A MÁV–VOLÁN-csoport közölte, mindent elkövetnek azért, hogy kezeljék a forróság okozta problémákat, fenntartsák a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsák a megfelelő körülményeket az utazáshoz. Ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordulnak az utazóközönséghez a hőség időszakában. Beszámoltak róla, a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén felügyelik az előhűtési tevékenység elvégzését. A klímaberendezések beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákon rendkívüli tisztításokat végeznek, az igen nagy terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítják. Elmondták, sajnos járműparkjuk jelentős része még nem klímával, hanem légjavító berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak, növekszik a meghibásodás esélye.
A kivizsgálás után legtöbbször az derül ki, hogy a készülékek működtek, csak technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az komfortos legyen. Ez a MÁV kollégáinak is kihívás, amit minden rendelkezésre álló eszközzel, megoldással igyekeznek kezelni.
A hőség a síneket is deformálhatja
A tartós, rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, növelve a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázatát. A pálya- és felsővezeték-hálózatot karbantartó szakemberek folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.