2024.06.06. 15:00
Veszprémben három akkumulátoros elektromos autóbusz állhat forgalomba a jövőben
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. két pályázatán összesen hat modern, környezetbarát autóbusz beszerzésére nyertek lehetőséget három városban a Zöld Busz Program keretében. Kecskeméten két és Budapest agglomerációjában egy hidrogén-üzemanyagcellás, Veszprémben pedig három akkumulátoros elektromos autóbusz állhat forgalomba a következő években. A pályázatok szerinti beruházások megvalósításához szükséges forrásokat az Energiaügyi Minisztérium biztosította. A pályázatok célja, hogy a közlekedés károsanyag- és üvegházhatásúgáz-kibocsátása minél gyorsabban csökkenjen, és a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon, ezzel elősegítve, hogy az ország 2050-re elérje a klímasemlegességet – írja közleményében a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
A 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú települések új, akkumulátoros elektromos buszok beszerzésére kiírt pályázatán a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. nyert 426,7 millió forint támogatást, amelyből három tisztán elektromos járművet szereznek majd be. Szintén pályázott 3-3 autóbuszra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. és Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata – Tüke Busz Zrt. Konzorciuma, amely pályázatai forrás hiányában tartaléklistára került. Az ügynökség keresi a lehetőséget a többletforrások előteremtéséhez. A 25 ezer főnél népesebb településeken autóbusz beszerzésére 80 százalék, töltőinfrastruktúra bővítésére 40 százalék a támogatás sikeres pályázat esetén.
A hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok pályázatán a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. 544,3 milliós támogatást nyert két járműre, a Volánbusz Közlekedési Zrt. pedig 267,2 millió forintot egy autóbuszra. Utóbbi közlekedik majd a fővárosi agglomerációban. A pályázók a hidrogén-üzemanyagcellás busz beszerzésére százszázalékos támogatást kapnak a HUMDA-tól. A rendelkezésre álló keret kimerülése miatt tartaléklistára került az egy autóbuszra pályázó Miskolc Városi Közlekedési Zrt., a HUMDA ennél a pályázatnál is keresi a lehetőséget a többletforrások előteremtéséhez.
A hidrogén-üzemanyagcellás buszok beszerzésének támogatásával az ügynökség hozzájárul a Magyarország nemzeti hidrogénstratégiájában szereplő feladatok megvalósításához. A budapesti agglomerációban közlekedő busz Budapesten az Illatos úti töltőállomáson tankolhat majd, amely a HUMDA pénzügyi támogatásával és szakmai közreműködésével nyílt meg a felhasználók széles köre számára. A Kecskeméten közlekedő hidrogén-üzemanyagcellás járműveket kezdetben mobil töltőállomáson töltik majd, de a hosszú távú célok között szerepel az állandó töltőállomás kialakítása. Mindkét hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt kibocsátásmentes technológiával előállított, zöld hidrogénnel töltik majd.
– Az ország egyik fontos jövőbe mutató vállalása, hogy 2050-re elérjük a nettó klímasemlegességet, ehhez szükség van a kibocsátás nélküli, zöld energiával működő járművek minél szélesebb körű használatára. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a magyar közösségi közlekedés járműállománya ütemesen haladjon a karbonsemlegesség irányába, és folyamatosan modernizálódjon. Örülünk neki, hogy ennyien érdeklődtek a pályázataink iránt, ez azt jelenti, hogy számos településen dolgoznak a zöld közlekedési célok eléréséért. Ma már nem kérdés, hogy a zöldátállást minél előbb és minél hatékonyabban kell megvalósítanunk a fenntarthatóság érdekében. A zöld energia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt. Külön öröm számunkra, hogy a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok iránt is jelentős az érdeklődés. Ez azt bizonyítja, hogy az idén egész évben zajló, hét városba ellátogató mintaprojektünk sikeres, hiszen olyan városok pályáztak, ahol már mentrendi körülmények között ismerték meg ezt a forradalmi technológiát – emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
A pályázatok révén a közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó cégek hozzájárulnak majd a helyi közlekedés színvonalának javításához, a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat ellátó tiszta és energiahatékony járművek minél szélesebb körű elterjesztéséhez. A szemléletformálási munka és a hajtásláncok népszerűsítése mind a hidrogén-üzemanyagcellás járművek, mind a tisztán akkumulátoros elektromos buszok kapcsán is kiemelt küldetése a HUMDA-nak. A járművek a tervek szerint 2027. júliusig állnak majd forgalomba.
A HUMDA
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green néven koordinálja az elektromos meghajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. Az Ügynökség részt vesz a Nemzeti Hidrogénstratégia 2030 megvalósításában, közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében, a hazai mérnökképzés, illetve a környezetkímélőbb technológiák népszerűsítése mellett gazdaságfejlesztési és sportdiplomáciai feladatokat is ellát. A HUMDA a szektor szereplőit összefogva és velük szoros együttműködésben részt vesz a hazai autó- és motorsportszakma koordinálásában. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában.